2009-06-12, 02:05
Medlem
Ferres avatar
Hej!
Ni som läser vid SU, UU, LU eller vart ni än läser. Vilka böcker är det ni använder er av för Statsvetenskap A och Samhälls(veten-)(kun-)skap,och närliggande kurser?
Ska nämligen börja i åk3 och vill gärna förbereda mig då de universitet jag vill söka till i princip kräver detta.

Tack!
Citera
2009-06-12, 03:03
Medlem
På Statsvetenskap I vid SU används:
Delkurs 1, Politisk teori
Texter i samtida politisk teori, Carib & Mörkenstam (red.)
Elva texter i politisk teori, Maria Jansson (red.)
Politikens paradoxer, Maria Wendt-Höjer

Delkurs 2, Svensk politisk historia
Svensk politisk historia : Krig och samverkan under 200 år, Tommy Möller
Den svenska politiken : struktur och processer, Torbjörn Larsson och Henry Bäck

Delkurs 3, Komparativ politik
Comparative Politics: Interests, Identities, and Institutions in a Changing Global Order, Kopstein & Lichbach (red.)
Peoples, Cultures And Nations In Political Philosophy, Paul Gilbert

Delkurs 4, Internationell politik
Att förstå internationella konfliker, Joseph S. Nye
Internationella relationer, Tallberg & Gustavsson (red.)
EU:s drivkrafter : en introduktion till teorier om europeisk integration, Jacob Westberg

Vet inte om detta är tillåtet, om inte kan ju någon mod editera bort det, men är du intresserad av att köpa några av böckerna sitter jag på nästan alla.
Citera
2009-06-12, 06:45
Medlem
Ett PM brukar alltid vara trevligt att få annars.

On topic: Det är sjukt enkelt att ta reda på vilken litteraturen man ska ha på Liu och jag utgår från att det är lika enkelt på de andra universiteten. Google är din vän..
Citera
2009-06-12, 12:56
Medlem
Ferres avatar
Tack så mycket för svaret. Jag ska även googla. Men nu måste jag försöka antingen köpa böckerna eller låna de om det går.

EDIT: Vet ni var man kan köpa begagnade böcker, om det finns nån hemsida?
Senast redigerad av Ferre 2009-06-12 kl. 13:04.
Citera
2009-06-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Tack så mycket för svaret. Jag ska även googla. Men nu måste jag försöka antingen köpa böckerna eller låna de om det går.

EDIT: Vet ni var man kan köpa begagnade böcker, om det finns nån hemsida?
Åter igen: googla. Du kommer inte få allt serverat på ett silverfat.
Citera
2009-06-12, 16:02
Medlem
Ferres avatar
Någon som kan tipsa om skönlitteratur då som är ämnesrelaterat?
Citera
2009-06-12, 17:10
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Någon som kan tipsa om skönlitteratur då som är ämnesrelaterat?

Jag läser Statskunskap i Uppsala och jag kan bara säga att det bästa är att köpa den litteratur kursen kräver på studentbokhandeln.

Köper du begagnad så är risken stor att du missar nya kapitel som tillkommit mellan de olika revisionerna.

En garanterad nitlott är ju t.ex. "The Globalization of world politics". Köp den senaste upplagan. Den verkar för övrigt vara stulen/gömd från Carolina.

Sen så tycker jag personligen att det är rätt sjysst att ha dessa böcker i det personliga biblioteket. Är du genuint intresserad av ämnet så skadar det aldrig att ha ett personligt referensbibliotek.
Citera
2009-06-12, 19:29
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag läser Statskunskap i Uppsala och jag kan bara säga att det bästa är att köpa den litteratur kursen kräver på studentbokhandeln.

Köper du begagnad så är risken stor att du missar nya kapitel som tillkommit mellan de olika revisionerna.

En garanterad nitlott är ju t.ex. "The Globalization of world politics". Köp den senaste upplagan. Den verkar för övrigt vara stulen/gömd från Carolina.

Sen så tycker jag personligen att det är rätt sjysst att ha dessa böcker i det personliga biblioteket. Är du genuint intresserad av ämnet så skadar det aldrig att ha ett personligt referensbibliotek.

Jag är otroligt intresserad av dessa ämnen, därav orsaken till att redan börja läsa böckerna. Däremot är det pengarna som sätter stopp för det hela. Jag har inte råd att köpa en 10 böcker.
Att köpa begagnat är inte nåt som jag är speciellt förtjust i. Men att ladda ner för att sedan skriva ut går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in