Citat:
Ursprungligen postat av Psychomachy
Det är sällan man ser på nyheterna utan att det skulle finnas inslag av krig och/eller svältande, lidande människor. Då jag ser såna inslag så är jag ganska så likgiltig och inte bryr mig trots att de uppenbarligen inte har det så lätt. Jag tror detta är ganska vanligt för att man har blivit avtrubbad då man ser såna saker dagligen på nyheterna, kan ochså tillägga att jag alltid har haft denna inställning till nyheter så länge jag minns. Som rubriken lyder vad tycker ni om detta?. Har ni några tankar om ämnet så skriv tills tangenterna glöder. Det måste finnas en stor skara som delar min uppfattning, tror jag iaf.
Mvh
För min del så säger jag samma sak. Man bryr sig inte längre, om det nu inte finns en katastrof som överträffar det normala vi se på nyheterna. Som t.ex. bombdåd i Irak, man bryr sig helt enkelt inte längre. Man är trött på och se det. Helt enkelt avtrubbad.
För att man ska börja bry sig igen om sådant så skulle det oftast behöva bli överträffad.
Som t.ex.; en vanlig nyhet tio människor dör i en bilbomb,
Mot en stor nyhet; >500 människor dog av en bilbomb. Så är man lite mer intresserad och tycker det är förfärligt. Det blir väl ämnet för dagen. Men sen så bryr man sig inte så mycket. Mest på grund av att det inte påverkar oss. (Ingenting om invandring nu för fan).
Så är det nog också för alla.
Kan ta ett exempel till. Som i Julas när det var sjukt många "tiggar" reklamer för välgörenhets orginisationer. Dom försökte överträffa vandra med sorgsenhet m.m. Till och med ta med kändisar. Men som sagt sen blir man mest irriterad och trycker förbi. Nu måste dom överträffar de reklamerna för att vi ska börja "bry" oss mer.
Så människan blir helt enkelt avtrubbad. Det blir man av allt. Som läkare, vissa kanske spyr eller tycker det är äckligt när dom ska pilla i en annan människas arsle. Dock så vänjer dom sig sen och bryr sig inte så märkvärdigt om det.
Så du har rätt i din teori.