2009-06-12, 01:45
Bannlyst
Det är sällan man ser på nyheterna utan att det skulle finnas inslag av krig och/eller svältande, lidande människor. Då jag ser såna inslag så är jag ganska så likgiltig och inte bryr mig trots att de uppenbarligen inte har det så lätt. Jag tror detta är ganska vanligt för att man har blivit avtrubbad då man ser såna saker dagligen på nyheterna, kan ochså tillägga att jag alltid har haft denna inställning till nyheter så länge jag minns. Som rubriken lyder vad tycker ni om detta?. Har ni några tankar om ämnet så skriv tills tangenterna glöder. Det måste finnas en stor skara som delar min uppfattning, tror jag iaf.

Mvh
Citera
2009-06-12, 01:55
Medlem
mega_techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychomachy
Det är sällan man ser på nyheterna utan att det skulle finnas inslag av krig och/eller svältande, lidande människor. Då jag ser såna inslag så är jag ganska så likgiltig och inte bryr mig trots att de uppenbarligen inte har det så lätt. Jag tror detta är ganska vanligt för att man har blivit avtrubbad då man ser såna saker dagligen på nyheterna, kan ochså tillägga att jag alltid har haft denna inställning till nyheter så länge jag minns. Som rubriken lyder vad tycker ni om detta?. Har ni några tankar om ämnet så skriv tills tangenterna glöder. Det måste finnas en stor skara som delar min uppfattning, tror jag iaf.

Mvh
För min del så säger jag samma sak. Man bryr sig inte längre, om det nu inte finns en katastrof som överträffar det normala vi se på nyheterna. Som t.ex. bombdåd i Irak, man bryr sig helt enkelt inte längre. Man är trött på och se det. Helt enkelt avtrubbad.
För att man ska börja bry sig igen om sådant så skulle det oftast behöva bli överträffad.
Som t.ex.; en vanlig nyhet tio människor dör i en bilbomb,
Mot en stor nyhet; >500 människor dog av en bilbomb. Så är man lite mer intresserad och tycker det är förfärligt. Det blir väl ämnet för dagen. Men sen så bryr man sig inte så mycket. Mest på grund av att det inte påverkar oss. (Ingenting om invandring nu för fan).
Så är det nog också för alla.
Kan ta ett exempel till. Som i Julas när det var sjukt många "tiggar" reklamer för välgörenhets orginisationer. Dom försökte överträffa vandra med sorgsenhet m.m. Till och med ta med kändisar. Men som sagt sen blir man mest irriterad och trycker förbi. Nu måste dom överträffar de reklamerna för att vi ska börja "bry" oss mer.

Så människan blir helt enkelt avtrubbad. Det blir man av allt. Som läkare, vissa kanske spyr eller tycker det är äckligt när dom ska pilla i en annan människas arsle. Dock så vänjer dom sig sen och bryr sig inte så märkvärdigt om det.

Så du har rätt i din teori.
Citera
2009-06-12, 01:58
Bannlyst
Gå ut och upplev misären på riktigt så skall du se att din likgiltighet elimineras. Eller så kanske man skall vara tacksam för den - likgiltigheten?

At the end, I get a bit tierd of constantly having to prove. We had to prove genocied, we had to prove that ur women are being raped, that our children have been killed. Every time I take a statment from these women, and your journalists want to interwie them, I imagine those people, disintrested, sitting in a nice house with a hamburger and a beer, switching channels on TV. I realt don't know what else has to happen here, what further suffering the ******* have to undergo... to make the so-called civilised world react....

Sluta kolla på TV - försök förstå istället. Förstå världen, inte utifrån TV:n
Sen kan du göra ett val, passiv eller aktiv. Men tvingas inte till passivitet av TV:n
Senast redigerad av Empereur 2009-06-12 kl. 02:01.
Citera
2009-06-12, 03:00
Medlem
omgplzs avatar
Jag brukar bunta ihop allt externt lidande till ett paket som jag behandlar på något slags filosofiskt plan och sen får det räcka. Jag blir mest irriterad på att det rapporteras massa random våldsbrott och trafikolyckor helt i onödan, ungefär på samma sätt som man irreteras av tvreklam.
Citera
2009-06-12, 03:05
Medlem
DenLedes avatar
Nej!
Skärmar mig ifrån det på något sätt.
Citera
2009-06-12, 07:03
Avslutad
Glöm inte att mediedramaturgin har bakomliggande syften. Eller tror ni att media visar upp allt lidande och alla stackars människor för att de drivs av snövit empati och brinnande "humanism"? Det är alltid någon som vill något med alla sorts nyheter.

Men nej, jag tycker absolut inte synd om människorna i nyhetsinslagen. Tvärtom, faktiskt. Särskilt äcklas jag av snyftreportagen om de stackars flyktingarna som det alltid är jättesynd om. Det känns så fruktansvärt billigt alltsammans. Ovärdigt.
Citera
2009-06-12, 07:07
Medlem
i 99,4 % av fallen nej.
Citera
2009-06-12, 07:11
Medlem
Enkelbrektiuss avatar
Det är en väldigt intressant fråga. Rent humanistiskt så borde varenda en ha svarat att man bryr sig, men av uppenbara skäl så är det inte så.

Jag bryr mig inte då det helt enkelt inte angår mig. En självmordsbombare i Irak är för avlägset för att jag skall skicka iväg några tankar i Kosmos. Hade en granne blivit brutalt massakrerad så hade jag brytt mig mer.

Å andra sidan, är det inte hälsosamt att vi tycker som vi gör? Som individ så kan man inte bry sig om allt ont i världen...
Citera
2009-06-12, 12:05
Medlem
[Infinite]s avatar
Kollar inte på nyheterna.

Och på tal om det!
Onödig information Nr83: Bruce willis tips för att hålla sej ung är att inte kolla på just nyheterna.
Senast redigerad av [Infinite] 2009-06-12 kl. 12:08.
Citera
2009-06-12, 13:01
Medlem
Precis som FunkyCatso säger får man inte glömma att media har en egen agenda med det ständigt negativa nyhetsflödet. Deras uppgift är bl a anspela på dina känslor. Om du accepterar detta och låter dig dras med i deras ensidiga världsbild, så är du fast och lättare att manipuleras både känslomässigt och intellektuellt. Varför visar nyheterna i princip aldrig något positivt? Det händer säkert tusen gånger fler positiva saker på vår planet varje dag, men enligt nyheterna är världen bara nattsvart.

Sluta se på nyheterna helt enkelt, det har jag gjort för länge sedan.
Citera
2009-06-12, 13:11
Medlem
Tjohildas avatar
Jag kan ta fruktansvärt illa vid mig om det är djur eller barn inblandade. Jag har mer än en gång storbölat framför nyheterna, men jag inser ju med förnuftet att jag borde skärma av för min egen hälsas skull. Kan säga också att när jag sett djur eller barn behandlas illa i min närhet har jag ingripit.
Citera
2009-06-12, 13:36
Medlem
Nedomanskys avatar
Vem fan orkar bry sig? Det negativa nyhetsflödet är alltför massivt för att man ska orka bry sig, man stänger av för det egna välbefinnandets skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in