2009-06-12, 01:11
Medlem
theshades avatar
Ja, det har ju ploppat upp ett par trådar om svamp på marknaden, och vad som är rimligt pris osv. Det jag började fundera på var detta med torkad vs färsk svamp.

De flesta droger säljs ju som de är till skillnad från svamp kan säljas färsk i sällsynta fall, dock oftast torkad. Men hur torkad är torkad svamp?

Exempel: Pelle odlar svamp hemma i lägenheten. Han får lite över som han bestämmer sig för att torka och spara eller kanske sälja till någon kompis. Pelle lägger svamparna på en tidning under sängen och hoppas att de torkar på ett par dagar. Slutligen tycker Pelle att svamparna är torra nog att frysas in, då de har tappat 75% av ursprungsvikten. Samtidigt gör Olle samma sak, fast han använder sig av en varmluftsfläkt samt avfuktare och får ett mycket bättre resultat. Han har lyckats torka bort hela 90% av ursprungsvikten. Deras gemensamma vän Olof får erbjudande av både Pelle och Olle, på samma dag, att köpa fem gram torkad svamp till ett pris av 400:-.
Vem bör Olof köpa av?

Svaret är för oss självklart, då vi vet precis hur mycket potentare Olles svampar är. Men för gemene man så känns det inte lika enkelt. Visst, om man har tillfälle att inspektera både Pelles och Olles svamp innan man köper så kan man nog komma fram till ett liknande resultat, men det är sällan så enkelt.

Min fråga: Borde man inte sälja även torkad svamp baserad på ursprungsvikten? Ungefär som det står på frukostfling- paketen, "innehållet kan sjunka ihop under transport. Nettovikten är dock XXXg."

Alltså meddelar säljaren exempelvis: Säljer 50g brutto för 400:-. Dvs svamparna vägde 50g direkt efter skörd. Ännu ett (onödigt) förtydligande exempel: Pelle torkar 40g färsk svamp och utvinner 5g, och Olle torkar 60g färsk svamp och utvinner 5g så är det en (liten) skillnad. Många kanske svarar med att "Vem bryr sig?" eller liknande, men för att sträva efter en marknad utan fusk liksom utspädning medelst vatten och dylikt så anser jag ändå att detta kan vara värt att fundera på.

vad tycker ni?
Citera
2009-06-12, 01:27
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Haha, jag klickade på den här tråden från "nya ämnen". Trodde den låg i Mat & Dryck och att jag skulle få se en intressant jämförelse mellan färsk Karljohan och torkad.

Strängt taget så är ju torkmetoderna du beskriver applicerbara på min höstsvamp också..
Citera
2009-06-12, 01:45
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
[/spoiler]
Haha, jag klickade på den här tråden från "nya ämnen". Trodde den låg i Mat & Dryck och att jag skulle få se en intressant jämförelse mellan färsk Karljohan och torkad.

Strängt taget så är ju torkmetoderna du beskriver applicerbara på min höstsvamp också..

Haha! Jag måste erkänna att jag tyckte det var väldigt roligt att du tittade förbi. Vi är inte så farliga, även om vi "knarkar"

Lycka till med dina KarlJohan
Citera
2009-06-12, 03:24
Medlem
t0rsks avatar
Potensen skiljer ju sig också från vilken strain det är, hur de är odlade och hur förhållandena var. Det är något som de flesta som säljer inte ger dig som kund så mycket information om.

Men visst, i princip så har du väl rätt. Jag hade ju klart köpt Olles svamp!

Är inte så erfaren när det kommer till sånt här men bör man inte som erfaren kunna bryta en svamp i 2 och se, känna eller lukta sig till hur bra de är torkade. De bör ju vara segare och svårare att bryta isär om de är fuktiga t.ex...
Citera
2009-06-12, 05:58
Medlem
Rätt svårt att få reda på ursprungsvikten då många kanske inte bryr sig om den utan bara låter det torka sedan väga.

Sen är det ju så att dom som säljer är ute efter att tjäna pengar.

Men visst, varför inte?
Senast redigerad av ake420 2009-06-12 kl. 06:03.
Citera
2009-06-12, 13:37
Medlem
hjärnprotess avatar
Avfuktare vs tidning... jag tror inte du märker skillnaden i ett blindtest.
Citera
2009-06-12, 17:22
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Avfuktare vs tidning... jag tror inte du märker skillnaden i ett blindtest.

Min poäng var att de fick olika resultat i exemplet.
Citera
2009-06-12, 18:15
Bannlyst
Langare är ju i regel människor som är i branschen endast för att få av dig så mycket pengar som möjligt . Dock vet jag inte om det är speciellt med "er" trippare .

Så att få fram en ärlig marknad är lite väl mycket att sträva efter.

(Även om det vore trevligt)
Citera
2009-06-12, 18:29
Medlem
SilverPressens avatar
men ämnet som gör dig hög "försvinner" väl inte när svampen torkas? då spelar de väl ingen roll?
Citera
2009-06-12, 18:43
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverPressen
men ämnet som gör dig hög "försvinner" väl inte när svampen torkas? då spelar de väl ingen roll?

Nej, men man betalar ju i vikt...
Citera
2009-06-12, 19:28
Medlem
SilverPressens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Nej, men man betalar ju i vikt...

ja men herregud... vf bry sig man får väl fråga den man köper av hurvida svamparna har torkats. svamp är ju inte direkt dyrt, själv väntar ja till hösten o plockar själv
Citera
2009-06-12, 23:28
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Min poäng var att de fick olika resultat i exemplet.

Om nu någon gjort sitt yttersta för att bevara vatten i svamparna för att öka vikten så kan du ju alltid sluta köpa svamp av den personen framöver, speciellt om det resulterat i att svamparna du köpt hann börja ruttna innifrån innan du skulle käka dom ... skillnaden i vikt mellan något böjliga svampar som inte skär upp gomen jämfört med några torra som fnöske tror jag är försumbar; Tror det scenariot är mera troligt, eller är det du nämner ett vanligt problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in