Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-12, 00:35
Medlem
weep1337s avatar
Hejsan! igår inträffade det som jag har väntat på under något år (HD har inte låtit så fint..) den krashade ialalfall.

Jag skaffade direkt fram en ny fungerande hårdisk och installerade XP (Swe med SP3) och kom smärtfritt in i windows men som vanligt började jakten på drivrutiner...

Allt gick bra tills jag installerade drivrutiner till mitt ATI radeon HD 2600 XT, efter att ha startat om datorn så dog allt strax efter windows loggan var borta. In i felsäkertläge och ta bort dom och försökte igen, samma sak.

Letade därefter upp min gamla låda med grafikkortet och installerade orginal drivrutinerna (med cd) och när jag på nytt started om datorn inträffade detsamma.

Har ni några tips/ideer vad jag kan behöva göra?

Har själv funderingar kring uppdateringar på BIO's (dock ska det inte behövas då jag hade dessa drivrutiner innan)
Eller någon möjlighet att installera några andra drivrutiner än ATI's (dock har jag inte hittat något)

Tack!
Citera
2009-06-12, 00:44
Medlem
1. De enda du gjorde var att byta grafikkort, inga andra hårdvror, och ominstallerade?
2. Vad hände efter du sett Windowsloggan, blev det svart, eller frös bilden?
3. Inga felmeddelanden eller automatiska omstarter?
4. Vilka applikationer hade du hunnit installera, Antivirus?

Låter iaf som en mjukvara/drivrutin som ställer till det eftersom det fungerde bra i felsäkert.
Senast redigerad av pc4life 2009-06-12 kl. 00:51.
Citera
2009-06-12, 00:53
Medlem
weep1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
1. De enda du gjorde var att byta grafikkort, inga andra hårdvror, och ominstallerade?
2. Vad hände efter du sett Windowsloggan, blev det svart, eller frös bilden?
3. Inga felmeddelanden eller automatiska omstarter?
4. Vilka applikationer hade du hunnit installera, Antivirus?

Låter iaf som en mjukvara/drivrutin som ställer till det eftersom det fungerde bra i felsäkert.

Jag har inte bytt grafikkort bara hårdisk och sen installerat om windows.
Inga felmedelanden, windowsloggan försvinner som vanligt sen blir skärmen svart och skärmen säger att den tappat sändningen (som om man stänger av datorn men inte skärmen.. dock är datorn fortfarande på)
Inget alls... det här var det första jag försökte med..
Citera
2009-06-12, 00:56
Medlem
Testa gå in i felsäkert med nätverk. Avinstallera ATI's prylar. Tanka sedan ned nyaste ATI-drivrutinerna och installera dem från normalläge om möjligt.

Ps: Kan oxå bli så på vissa Warez-releaser av OS om de har andra slipstreamed drivers/appz. Fastdu kanske körde en vanlig XP, då har det inte med det att göra.
Citera
2009-06-12, 00:59
Medlem
weep1337s avatar
Citat:
Testa gå in i felsäkert med nätverk. Avinstallera ATI's prylar. Tanka sedan ned nyaste ATI-drivrutinerna och installera dem från normalläge om möjligt.

Ps: Kan oxå bli så på vissa Warez-releaser av OS om de har andra slipstreamed drivers/appz. Fastdu kanske körde en vanlig XP, då har det inte med det att göra.

Precis det jag har gjort varje gång och testat... Det sista lät dock intressant... kanske borde testa med ett nytt XP och förska igen, har typ 3-4 stycken här hemma jag kan testa... dock inte så sugen på att installera om allt igen just nu
Citera
2009-06-12, 01:01
Medlem
Jo det är risk för det. Eftersom det inte finns ngn äkta Windows XP med SP3 inkluderad så är den hemmapulad, å då kan de bli lite småknas jämfört med tex en äkta kopia
Citera
2009-06-12, 08:54
Medlem
sommarlovs avatar
Se till att alla moderkortets drivare finns på plats innan du provar med grafiken.
Citera
2009-06-12, 10:21
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Jo det är risk för det. Eftersom det inte finns ngn äkta Windows XP med SP3 inkluderad så är den hemmapulad, å då kan de bli lite småknas jämfört med tex en äkta kopia
Konstigt sagt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=321534
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in