2009-06-11, 20:52
Medlem
klybans avatar
Regler för 2-takts båtmotorer?
Jag är hopplöst efter i den tekniska gång av regler & lagar runt 2 takts båtmotorer.
Men då jag var lite mer med i matchen så vart det sagt att det skulle bli förbjudet med dessa motorer.
Så dom började säga att man inte skulle kunna köpa nya motorer och för mig dom pratade om att det skulle sättas datum för att man inte alls skulle få använda dom.

Men vad jag förstått så har det ändrat sig en hel del sen dess.

Kan någon snäll ge mig en kort genomgång om vad som hänt, varför och hur dom ser på framtiden.
Är det så att visas sjöar har 2-takts båtmotor förbud och i så fall vart är det förbud och vad är anledningen?
Citera
2009-06-11, 20:54
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Regler för 2-takts båtmotorer?
Jag är hopplöst efter i den tekniska gång av regler & lagar runt 2 takts båtmotorer.
Men då jag var lite mer med i matchen så vart det sagt att det skulle bli förbjudet med dessa motorer.
Så dom började säga att man inte skulle kunna köpa nya motorer och för mig dom pratade om att det skulle sättas datum för att man inte alls skulle få använda dom.

Men vad jag förstått så har det ändrat sig en hel del sen dess.

Kan någon snäll ge mig en kort genomgång om vad som hänt, varför och hur dom ser på framtiden.
Är det så att visas sjöar har 2-takts båtmotor förbud och i så fall vart är det förbud och vad är anledningen?
Vad jag vet finns det inte sjöförbud. Dem gamla 2-taktarna får fortf. säljas och användas. Det får även säljas nya ifall dem har direktinsprut..
Citera
2009-06-11, 21:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphinxX
Vad jag vet finns det inte sjöförbud. Dem gamla 2-taktarna får fortf. säljas och användas. Det får även säljas nya ifall dem har direktinsprut..
En sjö mellan borås gbg har 2 takts förbud hörde jag på avvägar.
Citera
2009-06-11, 21:11
Medlem
groovesnuss avatar
Man får inte importera den gamla typen av 2-taktare 1/1 2007. Dock får man fortfarande sälja dom som finns i lager.
Citera
2009-06-11, 21:20
Medlem
klybans avatar
Men dom nyare insprutnings 2 taktarna dom uppfyller alla krav som finns idag och en bit in framtiden eller?
Citera
2009-06-11, 22:24
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men dom nyare insprutnings 2 taktarna dom uppfyller alla krav som finns idag och en bit in framtiden eller?
eftersom en motor med insprutning inte behöver ha avgasporten öppen när bensin sprutas in, finns det ingen anledning till att den ska behöva vara sämre miljömässigt. De borde i teorin vara bensinsnålare, eftersom den inte behöver snurra det extra varvet för att släppa ut avgaserna. Hur det faktiskt står till i verkligheten idag, vet jag dock inte. ville bara påpeka att 2-takt inte per automatik behöver betyda miljöfara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in