• 1
  • 2
2009-06-11, 17:50
Medlem
Bulbasaurs avatar
Jag undrar med vilka (någorlunda)lättillgängliga ämnen kan jag lösa upp plastpåsar, dvs, de vita man köper i affären.
Citera
2009-06-11, 17:55
Medlem
KidNotoriouss avatar
Jag är inte riktigt säker, men har för mig att bensin klarar detta.

Dock inte snabbt, (om du inte tänder på)
Citera
2009-06-11, 18:07
Medlem
fuskarens avatar
Lite nyfiken, Varför?
Citera
2009-06-11, 18:08
Medlem
flummbullens avatar
Bensin tänkte jag direkt på. Annars lär thinner funka bra.
Citera
2009-06-11, 18:16
Medlem
knekt sparvs avatar
Syra? Fast det kanske är lite svårare att få tag på. Batterisyra kanske.
Citera
2009-06-11, 18:16
Medlem
Rickardens avatar
Bensin fungerar. Det är dock ingen snabb reaktion
Citera
2009-06-11, 18:23
Medlem
Bulbasaurs avatar
Skulle aceton fungera, och hur lång tid skulle det isåfall ta, hur lång tid tar bensin? Rekommenderar ni någon annan plast?
Citera
2009-06-11, 18:25
Medlem
GalFisks avatar
Om du vill lösa upp nån plast, rekommenderar jag polystyren (frigolit), det löser sej lätt i aceton, bensin m. fl.
Citera
2009-06-11, 18:34
Medlem
Bulbasaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Om du vill lösa upp nån plast, rekommenderar jag polystyren (frigolit), det löser sej lätt i aceton, bensin m. fl.

Visst är det samma som i plastbestick osv?
Det jag vill ådstakomma är ett slitstarkt, snabbtorkande lim som fäster bra.
Citera
2009-06-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Det löser sig på ett märkligt sätt i aceton. Det blir inte en jämn fin lösning, utan en klump med geggig plast omgärdad av ren aceton. När plasten sedan torkar bildar den rikligt med stora lunkjer.

Hur det löser sig i bensin vet jag inte. Men jag har för mig att det är bättre än i aceton iaf.

För att lösa upp plastpåsar behöver man THF, eller kanske något liknande. Alla andra lättillgängliga lösningsmedel fungerar inte.
Citera
2009-06-11, 18:45
Medlem
Bulbasaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur
Det jag vill ådstakomma är ett slitstarkt, snabbtorkande lim som fäster bra.

Finns det någon plast som är bättre lämpad (plexiglas?), kanske tom. en annan teknik?

Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Syra? Fast det kanske är lite svårare att få tag på. Batterisyra kanske.

Skulle högkoncentrerad etansyra fixa biffen?
Senast redigerad av Bulbasaur 2009-06-11 kl. 18:47.
Citera
2009-06-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummbullen
Bensin tänkte jag direkt på. Annars lär thinner funka bra.
Thinner är ett samlingsnamn på en himla massa lösningsmedel som används för att blanda ut färg. Det finns inget som säger att det automatiskt skall fungera.

Plastpåsar tillverkas av polyetylene och de är väldigt motståndskraftiga mot kemikalier. Man brukar till och med använda HDPE för att förvara just aggresiva kemikalier i. Vad jag kan hitta så måste man höja temperaturen en del för att det skall gå över huvud taget. Hittade en källa som påstår att värmning och aromatiska lösningsmedel skall fungera. Så om du kokar plastpåsen med toluen (en sorts thinner ) så kan det gå. Ge dock fan i att göra det om du inte vet vad du håller på med för risken för kraftig brand är enorm.

Håll dig till polystyren (frigolit, plastbestik och liknande, det står PS på det någonstans). Annars går det bra att använda plexiglas (PMMA) om det är jsut plexi du ska limma ihop. Det skall vara lösligt i aceton och kloroform.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in