2009-06-11, 11:15
Bannlyst
Hejhopp.

Jag har sedan ung ålder alltid varit girig och snål. Aldrig bjudit särskilt mycket(om jag inte har behövt) och har alltid fått ångest av att köpa saker.

Jag var förbi ICA igår och köpte två kaschor mat för 100 spänn. Tyckte det var svindyrt även om maten räcker 3-4 dagar.

Är egenföretagare inom databranschen och jobbar flitigt så jag får in bra med pengar. Lägger undan cirka 5000 per månad. Förra tjejen tyckte det var mycket, men vad är 5000kr att spara om man vill köpa en bil(om man nu vill det)? Tanken med sparande var någonstans att få råd med en motorcykel, senare en bil, feting resa men nu vet fan. Det har stigit mig åt huvudet och flera tjejer har kommit och gått. Sätter inte sprätt på en jävla krona om jag inte måste. Får ångest av att gå in på banken även fast jag vet att jag har fått lön och har mycket sparade pengar + att jag inte rört dom.

Hur fan ska jag komma ur skiten? Så jävla snål. Fattar att ingen tjej vill vara med mig. Köper inte ens nya kläder eftersom dom gamla fungerar. Jag fryser ju inte, varför köpa nya? Varför unna sig en massage om man lika ska lägga samma summa pengar på ett nytt däck till bilen. Då lägger jag pengarna på bilen.

Det här grundar sig någonstans i att jag inte vill stå där fattig som jag upplevde att jag var i grundskoleåldern. Men senare var jag inte fattig. Jag fick mer och mer pengar, till slut var jag rikast. Men innan fick jag aldrig någonting av mina föräldrar. Då tänker jag på moped osv. Visserligen fick jag moped, men inte den jag ville ha. Jag har alltid fått nöja mig med mindre. Nu när jag har råd vill jag inte.

Men nu vill jag leva. Har lägenhet, bil, pengar och är singel. Vill resa utan att känna ångest för pengarna. Vad ska jag göra? Den här tråden tänkte jag lägga i ekonomi-tråden. Men det handlar mer om psyket mitt.
Citera
2009-06-11, 11:18
Medlem
jcm900mods avatar
Gör upp en "slösarplan" ! Tänk efter vad en tjej har i "omkostnader" och vad dina intressen kostar och var inte snål när det gäller det. Fortsätt snåla med mat och sådant, alltid lika surt att lägga pengar på det.
Citera
2009-06-11, 11:21
Medlem
romeyos avatar
Tänk såhär ditt snålafanskap; Pengar är inte allting.

Hoppas du blir rånad på de jävla pengarna. Jag blir så trött på era snåla människor, hoppas NI snåla omkommer ganska omgående.

Vad är vitsen ens med att spara pengarna? Det är ju som du säger, du tjänar i princip ingenting på det. Ska du vara sådär snål kan du väl lika bra lägga av å jobba. Snarare gå på a-kassa.
Citera
2009-06-11, 11:28
Medlem
Tjohildas avatar
Kör lite brutal KBT genom att bjuda alla dina vänner på en brakfest, helst på krogen. Det ska nog bota dig. Och gör den där resan, den kan kanske ge dig perspektiv. Själv har jag levt på existensminimum av nödtvång, i fem år. Prova får du se, man lär sig en del om vad som egentligen är värdefullt i livet.
Citera
2009-06-11, 14:02
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romeyo
Hoppas du blir rånad på de jävla pengarna. Jag blir så trött på era snåla människor, hoppas NI snåla omkommer ganska omgående.

Är du självmordsbenägen? Utan "snåla" = ekonomiska människor så hade du inte levt vid det här laget, alternativt varit en hårig babian i skogen. Jag blir fan så mycket mer trött på människor som stör sig på att människor är "snåla". Med andra ord, de stör sig på att andra inte "delar med sig" av deras slit till parasitjävlar som du som inte har en koll på ekonomi och troligtvis heller inget jobb. Jag antar att du är den som går omkring och tigger öl av bekanta för att du "inte har pengar just nu" medan bidragsfemhundringen klämmer i bakfickan.

TS: Du gör bara rätt. Det finns ingen anledning att bli slösaktig. Investera är livet. Det är fan så mycket mer tillfredsställande att öka sitt kapital än att slösa bort det på onödigt skit.
Citera
2009-06-11, 15:30
Medlem
romeyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Är du självmordsbenägen? Utan "snåla" = ekonomiska människor så hade du inte levt vid det här laget, alternativt varit en hårig babian i skogen. Jag blir fan så mycket mer trött på människor som stör sig på att människor är "snåla". Med andra ord, de stör sig på att andra inte "delar med sig" av deras slit till parasitjävlar som du som inte har en koll på ekonomi och troligtvis heller inget jobb. Jag antar att du är den som går omkring och tigger öl av bekanta för att du "inte har pengar just nu" medan bidragsfemhundringen klämmer i bakfickan.

TS: Du gör bara rätt. Det finns ingen anledning att bli slösaktig. Investera är livet. Det är fan så mycket mer tillfredsställande att öka sitt kapital än att slösa bort det på onödigt skit.

Nej, du har rätt - jag studerar. Varför kan man inte diskutera utan att nån idiot ska komma med kommenterar som "bidragstagare".

Kan med relativt stort säkerhet påstå att du missuppfattat hela min mening, och ditt sätt att skriva understrycker om inte annat det här.

Självklart ska man spara pengar än att slösa dem på onödiga saker, men enligt TS vill han resa, köpa bil och han kan inte göra det då snålheten är i vägen.

Är det ONÖDIGT att slösa pengar på tjej om man gillar henne? Är det onödigt att köpa bil/bildelar för att göra bilen snyggare/bättre? Är det onödigt att resa utomlands om man är förbannat trött på kylan i sverige?

Jag tror överhuvudtaget att du näppeligen vet vad du skriver om. Jag skulle åberopa dig till extra svensklektioner då du uppenbarligen inte besitter den förmågan att läsa.

Vem - överhuvudtaget - slösar pengar på onödiga saker? Man kan ha ångest över att ha spenderat pengar på krogen, osv., MEN om man är nöjd med köpet - ja, då frågar jag igen; Varför ha ångest? - Men jag antar att du skiter i vilka kläder du har, därmed går med mjukisar ocn en sketen tröja som du inte tvättat på år och dagar.

Jävla usling.
Citera
2009-06-12, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av romeyo
Tänk såhär ditt snålafanskap; Pengar är inte allting.

Vad är vitsen ens med att spara pengarna? Det är ju som du säger, du tjänar i princip ingenting på det. Ska du vara sådär snål kan du väl lika bra lägga av å jobba. Snarare gå på a-kassa.

Vad du verkar sympatisk. Har du någonsin känt pengarna växa? Om inte så kan du omöjligt förstå vilket rus man upplever. Vilken glädje. Försök få bidragsfemhundringen att växa till sig så får du får lov att yttra dig. Då ska jag försöka lyssna på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Khapi

Precis vad jag ville höra. Det är ingen annans pengar jag sitter med. Jag sitter inte med någon bidragsfemhundring som romeyo. Min femhundring i bakfickan har jag slitit för. Tacka fan för att du har rätt Khapi.
Citera
2009-06-13, 00:49
Medlem
romeyos avatar
[quote=NEGERR]Vad du verkar sympatisk. Har du någonsin känt pengarna växa? Om inte så kan du omöjligt förstå vilket rus man upplever. Vilken glädje. Försök få bidragsfemhundringen att växa till sig så får du får lov att yttra dig. Då ska jag försöka lyssna på dig.

Vad är det med den jävla "bidragsfemhundringen"? Nej, jag jobbar inte, dock sommarjobbat. Där fick jag cirka 13k, och dom spenderades på en resa. Nåt du aldrig upplevt, va?

Vad det hela handlar om är egentligen att du får en skitlön på ungefär 10k har fått dig att bygga en viss ångest som såldes blivit så stark att dina försvarsmekanismer har associerat den med en, i detta fall, ikon. Då det enda stället du träffar på denna ikon är över internet blir det således lättare för din otroligt deformerade hjärna att bearbeta denna ångest.

Hare gott nu din lagerarbetare.
Senast redigerad av romeyo 2009-06-13 kl. 00:52.
Citera
2009-06-13, 04:17
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Kärlek kan vara 10 x dina pengar dubblerat med USA's BNP.
Vad är dina pengar värt då? Det beror ju på vad man värdesätter!

Det du kallar lycka kan vara olycka för någon annan och vice versa.
Det du borde veta är vad du blir lyckligast utav och det låter ju endast
som att du behöver ett fruntimmer. Allt annat låter som upplevelser som
du försöker få ifatt som du missat. Ta igen det då, bränn några däck, köp
nya för 8 000 kr och bli kåt. Ta en tjej, gift tjej och dela med dig av pengarna.
För då borde du vara mogen nog att veta vad du vill. När du lekt av dig
och insett.
Citera
2009-06-13, 05:21
Medlem
Jag har också varit otroligt snål tidigare men har kommt ur det..
pengarna blir som en drog.. och ju större bankkontot blir ju mer vill man spara..
Citera
2009-06-13, 05:27
Medlem
du måste börja sakta med små förändringar. jag var likadan fast tvärtom. jag har en fet garderob värd runt 50 tusen för jag kunde inte sluta köpa haha

när jag märkte att jag började bli nästintill beroende insåg jag att ingen annan än jag själv kan hjälpa mig ur problemen. jag började sakta med säkert att ändra på mig och nu förtiden köper jag aldrig kläder, har ju allt jag behöver
Citera
2009-06-13, 12:56
Avslutad
[quote=romeyo]
Citat:
Ursprungligen postat av NEGERR
Vad du verkar sympatisk. Har du någonsin känt pengarna växa? Om inte så kan du omöjligt förstå vilket rus man upplever. Vilken glädje. Försök få bidragsfemhundringen att växa till sig så får du får lov att yttra dig. Då ska jag försöka lyssna på dig.

Vad är det med den jävla "bidragsfemhundringen"? Nej, jag jobbar inte, dock sommarjobbat. Där fick jag cirka 13k, och dom spenderades på en resa. Nåt du aldrig upplevt, va?

Vad det hela handlar om är egentligen att du får en skitlön på ungefär 10k har fått dig att bygga en viss ångest som såldes blivit så stark att dina försvarsmekanismer har associerat den med en, i detta fall, ikon. Då det enda stället du träffar på denna ikon är över internet blir det således lättare för din otroligt deformerade hjärna att bearbeta denna ångest.

Hare gott nu din lagerarbetare.

Visst är det bra att ha ett sparkapital om något oförutsett skulle hända men livet är ändå till för att levas. Det man kommer ångra på äldre dar var alla de saker som man aldrig gjorde, sagt av en vis äldre man i släkten som gick bort för några år sedan.

Som du kanske vet kostar allting pengar och det finns ingen vits att ha pengar om man inte tänker göra av med dom och så att säga leva.

Att pengar ger trygghet är alla överens om men det finns en gräns mellan ekonomisk trygghet och ren jävla snålhet, det är den förbannade jävla snålheten som jag hatar i vissa människor varför jag heller inte umgås med dessa.

Jag har inte jättemycket pengar, tjänar bra och känner att jag har så det räcker och blir över för att kunna bjuda på mig själv, släppa loss och ta in nått helrör som jag bjuder polarna på, mer är de tinte med det. Men jag avskärmar mig från människor som jag känner som inte är villiga att bjuda på en sketen öl när jag för femte gången i ordningen drar upp kortet.

Det är en sak med personer som inte har några pengar och dem som har, det är upplevelserna man blir rik på och inte högen pengar man sitter på.

Sedan som många nämner här, jag har för mycket pengar osv så jag måste göra av med dem, lägg ner för mycket pengar har man när man utan problem kan beställa hem ett privatjet och ändå har så man kan leva och det blir över. Dessa pengar "spar" man inte ihop utan jobbar ihop genom entreprenörskap där det både finns stora kostnader och stora intäkter.

Försök leva livet och gör av med era små sparade slantar och ha kvar lite till de sämre tiderna, ni kommer bara ångra er annars. Men det är viktit att poäntera att man ska köpa nödvändiga saker och göra saker som verkligen berikar en som person, finns ingen mening att bara slänga pengar i sjön på massa krimskrams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in