2009-06-10, 16:50
Medlem
Om Sverige hade följt Tysklands exempel... Positivt eller negativt? Hur långtgående skulle självstyret vara? Hur skulle uppdelningen se ut? Vad hade hänt?
Citera
2009-06-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Om Sverige hade följt Tysklands exempel... Positivt eller negativt? Hur långtgående skulle självstyret vara? Hur skulle uppdelningen se ut? Vad hade hänt?
Inte förrän under 1800-talet blev Tyskland en stat i modern mening. Din liknelse blir så haltande att jag anar att du är en skåning som vill få ökat självbestämmande. Lyssna då här: Sverige kommer aldrig att släppa Skåne. Där finns den bördigaste åkermarken och det geografiska läget är strategiskt viktigt.

Dessutom tycker vi riktiga svenskar att Malmö gott kan fortsätta vara ett testlaboratorium för det mångkulturella experimentet.
Citera
2009-06-10, 19:21
Medlem
Vilken liknelse? Att Tyskland också är en förbundsstat? Ska jag ta jänkarna som exempel istället? Blir du glad då?

För övrigt var ju inte frågan om skånsk självständighet utan om en uppdelning i förbundsstater, vilket är en helt annan sak. För att reta dig och ta upp tysklandsexemplet tror jag knappast tyskarna ser Schleswig-Holstein som förlorat för att besluten tas i Kiel istället för i Berlin.
Citera
2009-06-10, 19:29
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Hur skulle uppdelningen se ut?

Om man ser till så kallade "historiska regioner", som på senare tid har uppväderas och betraktas som mer "genuina" än nationalstaten.
I så fall skulle Skåne/blekinge/halland vara en stat (Skåneland). Härjedalen och Jämtland skulle förmodligen också vara förbundsstater; tillsammans eller separat vet jag inte. Norra Norrland skulle antagligen bestå av en finn-stat och en same-stat, men om man betänker att de faktiskt aldrig varit några "historiska regioner" med något form av central styre, bara folk med annorlunda språk och seder, är det ingen självklarhet. Dalarna har alltid haft en särställning i Sverige, kanske också en egen stat? Kanske skulle det också ske en splittring mellan Svealand och Götaland. Svealand med Uppsala eller Stockholm som centrum, och Östergötland/västergötland med Göteborg som regionshuvudstad. Gotland skulle antagligen också vara självstående.
Citera
2009-06-10, 19:31
Medlem
Fast den uppdelningen faller väl på att några av regionerna är så otroligt små - hur många bor det på Gotland? 100 000? - att de hade haft svårt att upprätthålla de viktigaste samhällsfunktionerna. Visserligen något som hade gått att lösa med utbyte med andra förbundsstater men ett av målen måste ju vara mindre byråkrati - inte mer.
Citera
2009-06-10, 20:00
Medlem
Citat:
Vilken liknelse? Att Tyskland också är en förbundsstat? Ska jag ta jänkarna som exempel istället? Blir du glad då?
Det jag menade, och som även understryktes i Ceasars postning, är att Sverige inte grundades som ett förbund av små stater utan har istället alltid varit väldigt homogent. Det finns ingen historia att bygga vidare på för att skapa dessa av dig så otroligt viktiga regioner. Men jag kan glädja dig med att Skåne åtminstone har störst potential för ett sådant bygge, eftersom skåningar ändå är att betrakta som halvdanskar.
Citat:
För övrigt var ju inte frågan om skånsk självständighet utan om en uppdelning i förbundsstater, vilket är en helt annan sak.
Så brukar det låta. Först självbestämmande, sen efter ett tag så är det krav på suverän stat som gäller. I Sverige betackar vi oss för den formen av balkanisering. Sveriges styrka har alltid varit att vi står enade. Ändra inte på det.
Citera
2009-06-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantoffel
Det jag menade, och som även understryktes i Ceasars postning, är att Sverige inte grundades som ett förbund av små stater utan har istället alltid varit väldigt homogent. Det finns ingen historia att bygga vidare på för att skapa dessa av dig så otroligt viktiga regioner.

Men det där är ju rent skitsnack. Kulturellt har Sverige inte varit homogent längre än 100-150 år, dvs sen det stora nationalstatsbyggandet sent 1800-/tidigt 1900-tal. Innan dess var det regionerna som folk kände samhörighet med. Hade det funnits demokrati på den tiden är det ytterst tveksamt om den extrema centraliseringen kring Sthlm kommit någonstans.
Citera
2009-06-10, 20:41
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Fast den uppdelningen faller väl på att några av regionerna är så otroligt små - hur många bor det på Gotland? 100 000? - att de hade haft svårt att upprätthålla de viktigaste samhällsfunktionerna. Visserligen något som hade gått att lösa med utbyte med andra förbundsstater men ett av målen måste ju vara mindre byråkrati - inte mer.

Jag vet inte om mindre byrokrati är syftet med förbundstater. Snarare är det väl ett sätt att foga samman områden som visserligen delar något (I tysklands fall språket, i USA:s fall gemensamma väderingar o.s.v.) men som har andra saker som skiljer dem åt, typ politisk historia. En förbundsstat som är troligare, än att man delar upp Sverige, är en förbundsstat mellan Sverige, Finland, Danmark och Norge. Vi har liknande kultur och språk (bortsätt från skogsfinnarna då) men en separat politisk historia. I en sådan förbundsstat skulle man också kunna tänka sig att Skåneland skulle kunna få en form av särställning som - både Danmark och Sverige - som David Assarsson förselog i sin skrift "Det skånska problemet" från 1923.
Citera
2009-06-10, 21:19
Medlem
jokers avatar
Sveriges län och landskap har för liten och gles befolkning för att fungera som delstater a'la Tyskland eller USA.
Jag tror inte vi skattebetalare vill bekosta östergötlands utbildningsdepartement, eller Skånes trafiksäkerhetsverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in