2009-06-10, 16:30
Medlem
Hej

Jag håller just nu på med mitt exjobb som är att designa och utveckla en tjänst för språkträning på internet.

Därför är jag nu nyfiken på vad man ur en språklärares synvinkel skulle vilja det fanns i sådan tjänst. Men givetvis är alla välkomna med att bidra med tankar och idéer.

Tanken är att sidan har flertalet egna övningar att bjuda på inom språk som engelska, tyska, franska, och spanska. Användarna kan sedan skapa egna övningar, antingen för sig själva eller för att dela med sig av till sina vänner. En lärare skulle t.ex. kunna skapa en övning och dela med sig av den till sina elever.

Det ska finnas många olika typer av övningar. T.ex. skriv in rätt svar (glosor), svara på en fråga genom att välja bland alternativ, para ihop ljud och bild mm.

Så nu skulle jag vara oerhört tacksam för alla förslag, tankar, idéer om ett sånt här projekt. Vad är det viktigt att tänka på vid språkträning? Hur lär man sig ett språk bäst? Vilka sorters övningar skulle ni vilja se? Vilken sorts övningar skulle passa bra för dyslektiker? Vilka funktioner önskar ni det fanns?

Tack på förhand.
Citera
2009-06-10, 16:42
Medlem
Ultras10s avatar
Jag är ingen lärare. Men jag tror helt klart att genom att lyssna på språket så lär man sig utan tvekan bäst. Det är skittråkigt att sitta i en text och plugga, men vill höra hur det låter och på det viset får man också höra exakt hur man ska säga det. Sen är det också viktigare att kunna prata ett språk än att kunna skriva det.

Det är något som jag tycker du ska ha i tankarna

Lycka till!
Citera
2009-06-11, 02:43
Medlem
abecedefs avatar
Uttalsövningar med beskrivande bilder och ljud.
Många exempel på meningar av olika svårighetsgrad.
Slopa café-fraserna.
Citera
2009-06-16, 17:33
Medlem
abecedefs avatar
Men det var ju tråkigt att inga fler är intresserade av den här tråden.

Skulle va kul att höra åsikter om hur ett bra språkinlärningsprogram ska vara. Vad är lärorikt och kul och vad är bara onödigt vetande?

Har gjort några datorspel för barn med funktionshinder (mycket uppskattade förövrigt) och aven själv tänkt lite i banorna runt att göra lek&lär-spel för språk och till normalbegåvade såklart. Folk här på forumet har väl åtminstone lärt sig ett främmande språk och har säkert synpunkter på va DE skulle vilja ha haft - eller i framtiden vilja ha för verktyg när de lär sig språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in