2009-06-09, 17:37
Medlem
Jag har en teori om att barn till invandrare, där alltså dessa barn är födda i Sverige, gärna hävdar sitt påbrå mer än sina föräldrar.
Trots att dessa inte är födda där.

Barn till polacker, danskar, finnar, irakier, iranier... Osv...

Även barn till vita invandrare, så det går inte skylla på "den misslyckade integrationen" som mest av allt gäller mellanöstern och afrikaner.

Vad tror ni?
Visst finns det ett behov att att utmärka sig själv/särskilja sig från mängden när man är fjortis och "vill hitta sig själv", alla har varit där, men är inte detta lite absurt? Eller?

Jag tror det blir en hävstångseffekt som slår mycket hårdare när man faktiskt har andra attribut som verkligen särskiljer en från mängden: hudfärg/etnicitet, språk, efternamn, osv...
Att vara "blatte" är väl en ganska häftig/extrem form av tonårsrevolt eller?
Senast redigerad av ybx 2009-06-09 kl. 17:39.
Citera
2009-06-09, 17:42
Medlem
Möjligt att vissa kommer vara "blattar" precis som vissa är punkare i tonåren, men jag tror ju inte att "blattarna" i framtiden kommer vara värre än nu.

Dessutom är det ju inte alla som måste hävda sig i tonåren heller!
Nej jag tror det blir bättre, hoppas de snackar ren svenska då bara!
Citera
2009-06-09, 18:05
Medlem
Rakiis avatar
Nej, i mitt fall som andragenerationens "blatte" till två finnar har jag inga som helst avsikter att visa upp mitt påbrå eller finska arv, mer än att jag kan tala finska utan problem, men går aldrig runt och hävdar att jag känner stolthet för Finland, även om jag kanske borde det. Är ju trots allt född och uppvuxen i Sverige, känner mig mera svensk än finsk och kallar mig hellre svensk än finlandssvensk.
Citera
2009-06-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, i mitt fall som andragenerationens "blatte" till två finnar har jag inga som helst avsikter att visa upp mitt påbrå eller finska arv, mer än att jag kan tala finska utan problem, men går aldrig runt och hävdar att jag känner stolthet för Finland, även om jag kanske borde det. Är ju trots allt född och uppvuxen i Sverige, känner mig mera svensk än finsk och kallar mig hellre svensk än finlandssvensk.
Visst, men hur var det under din tonårstid då? Försökte du inte vara mer "finne" då än tillbörligt?
Citera
2009-06-09, 18:30
Medlem
Är inte hela vår värld "lite absurd".
Citera
2009-06-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruzz
Är inte hela vår värld "lite absurd".
Håll dig till topic.
Citera
2009-06-09, 19:56
Medlem
BigMoneys avatar
jag säger att jag är finsk eftersom jag är 100 % finsk, men problemet är att jag inte kan känna riktig tillhärighet varken i finland elelr sverige med tanke på att inget känns äkta så att säga. im a rootless mother fucker :P
Citera
2009-06-10, 13:53
Medlem
fusetahs avatar
Skillnaden speglar väl sig automatiskt? Även ifall man inte säger "något", är man "något" annat.

Hur ser du på en adopterad somalier?
Citera
2009-06-10, 15:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Visst, men hur var det under din tonårstid då? Försökte du inte vara mer "finne" då än tillbörligt?

Egentligen inte. Även om det fanns inre komplikationer just med tillhörigheten rent bakgrundsmässigt så var det aldrig någonting som jag tänkte på, jag hade bara svenska vänner och bodde i ett område som inte direkt var invandrarberikat, så på den punkten kan man även säga att det gav mer tyngd för mig att känna mig svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in