2015-01-22, 15:43
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Verkligt?

Vad är då ditt jag för något? Och på vilket sätt upplever du det?

Granskar man det noga så hittar man ju inget...

Upplever inte vi alla "jaget" likadant egentligen, ungefär som varje "Jag-förnimmelse" skulle vara en del av ett större "Något".
Senast redigerad av rumlig 2015-01-22 kl. 15:45.
Citera
2015-01-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Upplever inte vi alla "jaget" likadant egentligen, ungefär som varje "Jag-förnimmelse" skulle vara en del av ett större "Något".

Nej det tror jag inte, nog snarare tvärtom, att vi alla upplever det olika. En del upplever inget jag alls.
Citera
2015-01-22, 17:38
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Nej det tror jag inte, nog snarare tvärtom, att vi alla upplever det olika. En del upplever inget jag alls.

Hur kan man då uppleva att man finns, psykopat kanske?
Citera
2015-01-22, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jaget är enligt mig bäst beskrivet som en ad hoc-funktion i hjärnan, vilken inte alls existerar på det sätt många tänker sig. Kroppens medfödda standardläge är -- om man inte motarbetar det -- att identifiera sig själv med en illusion; med en taffligt skriven dockteater.

Cynisk och sann som alltid.

Was ist das Menschenleben,
das immer um muss schweben,
als eine Phantasie der Zeit?
Citera
2015-01-22, 19:32
Medlem
Citat:
Hur kan man då uppleva att man finns, psykopat kanske?

Vad menar du nu?

Det behövs inte ett jag för att vårat medvetande skall fungera, upplevelsen kan lika gärna vara "ett med universum" istället för "jag".
Citera
2015-01-22, 19:58
Bannlyst
Killen med Kalle Anka-avataren plus undertecknad och två tre till säger i princip på det enklaste sätt hur krasst allt fungerar. Sedan kommer flummarna och spammar tråden med nonsens. Nåja, jag är ju anhängare av yttrandefrihet och får då också acceptera livslögner och flum.
Citera
2015-01-22, 20:13
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Vad menar du nu?

Det behövs inte ett jag för att vårat medvetande skall fungera, upplevelsen kan lika gärna vara "ett med universum" istället för "jag".

När blir ett barn medvetet om vad deras "Jag" egentligen innebär. Alltså inte bara i allmänt dagligt uttryck. Jag är inte säker på att det inträffar samtidigt, om det alls gör det!
Citera
2015-01-22, 20:24
Medlem
Citat:
När blir ett barn medvetet om vad deras "Jag" egentligen innebär. Alltså inte bara i allmänt dagligt uttryck. Jag är inte säker på att det inträffar samtidigt, om det alls gör det!

Vad är det som skulle inträffa samtidigt, vad menar du?
Citera
2015-01-22, 21:47
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att mitt "Jag" verkar högst verkligt. Men är det samma som ens medvetande. Tycker nog att allas vårt "Jag" är en mycket märklig egenskap !

Mina inlägg blir ofta förbisedda tycks det som.

Som jag skrev existerar din identitet som ett ad hoc vid varje givet tillfälle du söker efter jaget. När du frågar dig själv "vem är jag" dyker en tanke eller förnimmelse upp, vid vilken hjärnan fäster sin självbild. Utan denna inre monolog, saga, berättelse, eller vilket ord man nu vill använda, existerar enbart en bakomliggande närvaro, vilken helt saknar egenskaper utöver att blott finnas till.

Den största villfarelsen är förstås att "jaget" skulle vara i kontroll över kroppen. Detta kan enkelt motbevisas genom att man exempelvis noterar att man inte kan förutsäga sina tankar: de uppstår spontant. Detsamma kan göras med vad du säger: talet sker naturligt som en följd av hjärnaktivitet bortom jagets befattning.

Kroppen är som en maskin vilken projicerar bilden av en maskinist. I själva verket är maskinisten helt maktlös. Det slutgiltiga beviset för detta är att man genom att sätta en person under MR-kamera kan förutsäga vilket beslut en människa kommer fatta -- redan innan hon själv blir medveten om det.
Citera
2015-01-22, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Mina inlägg blir ofta förbisedda tycks det som.

Som jag skrev existerar din identitet som ett ad hoc vid varje givet tillfälle du söker efter jaget. När du frågar dig själv "vem är jag" dyker en tanke eller förnimmelse upp, vid vilken hjärnan fäster sin självbild. Utan denna inre monolog, saga, berättelse, eller vilket ord man nu vill använda, existerar enbart en bakomliggande närvaro, vilken helt saknar egenskaper utöver att blott finnas till.

Den största villfarelsen är förstås att "jaget" skulle vara i kontroll över kroppen. Detta kan enkelt motbevisas genom att man exempelvis noterar att man inte kan förutsäga sina tankar: de uppstår spontant. Detsamma kan göras med vad du säger: talet sker naturligt som en följd av hjärnaktivitet bortom jagets befattning.

Kroppen är som en maskin vilken projicerar bilden av en maskinist. I själva verket är maskinisten helt maktlös. Det slutgiltiga beviset för detta är att man genom att sätta en person under MR-kamera kan förutsäga vilket beslut en människa kommer fatta -- redan innan hon själv blir medveten om det.

Dina inlägg blir förbisedda just för att de är enkla och samtidigt skoningslöst sanna. Folk vill bli serverade lögner, också de flesta som kallar sig "filosofer" eller skriver på ett filosofiforum.
Citera
2015-01-22, 22:06
Avslutad
Hur ska det kunna finnas ett högre syfte som inte på något sätt anknyter till "välmående" egentligen? ALLT och exakt ALLT vi gör är för välmående (läs: något påhitt som inte finns i den externa världen). Vad skulle isåfall vara ett 'högre' syfte och hur identifierar vi att det är högre? Går alltid in i en stolpe när jag tänker på det här.
Citera
2015-01-22, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Hur ska det kunna finnas ett högre syfte som inte på något sätt anknyter till "välmående" egentligen? ALLT och exakt ALLT vi gör är för välmående (läs: något påhitt som inte finns i den externa världen). Vad skulle isåfall vara ett 'högre' syfte och hur identifierar vi att det är högre? Går alltid in i en stolpe när jag tänker på det här.

Det är precis som du säger. Det finns inget välmående, trots att det är det enda som egentligen eftersträvas. Det finns saker som är mindre dåliga än andra, det är allt. Så ömklig är denna skitvärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in