2014-03-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Citat:
Ursprungligen postat av Hammenhogarn
Problemet med frågan om livets mening är då ...

Definiera "liv" ...

Biologisk liv; till skillnad från allmän existens.

Vi gör väl både och?

Citat:
Citat:
Definiera "mening"

...Att sträva efter
eller vara så nära idealerna
i en specifik världsbild som möjligt
(som KAN vara t.ex. hedonism).

Ja kanske det?
Då vet vi på ett ungefär
vad subjektiv mening är...

Men har alla världsbilder "ideal"?
Bör vi inte inrikta oss
på någon "psykologisk modell" ?
Citera
2014-03-30, 21:36
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
För killar - sex.

För tjejer - barn.
Hur tänkte du här? Finns ju män som inte gillar sex och kvinnor som ej vill ha barn och vice-versa. Om "meningen med livet" vore det du precis sade så hade ju inte dessa personer existerat?
Citera
2014-03-30, 22:37
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Det är ju möjligt att befria sig från sitt ego och leva ett lyckligt liv. Se bara Buddha, eller Eckhart Tolle.
Så du menar att om man inte tänker är man egodöd? Nej egot är en överlevnadsfunktion och om vi hade varit utan den så hade vi inte tagit hand om vår kropp och eventuellt dött. Att vara helt utan begär är omöjligt om man ska kunna överleva. Det är väl klart att man kan vara övervakaren av sina tankar och inte identifiera sig vid sina tankar och att det är något positivt. Men att tro att man kan bli utan sina tankar är bara dömt att misslyckas och inte särskilt eftersträvansvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Inte helt obegripligt. Ska jag gå in på saken?
Ja utveckla gärna.
Citera
2014-03-30, 23:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men har alla världsbilder "ideal"?

Ingen aning, jag är inte insatt i "alla världsbilder". Flertalet av dom jag är bekant med har dock idealer.

Citat:
Bör vi inte inrikta oss på någon "psykologisk modell" ?

Inte för min del. Jag är mer orienterat åt det hållet at det finns en extern, objektiv kosmisk verklighet jag kan relatera till än till flum-hypoteser om omfattande individ-skapade verkligheter.
Citera
2014-03-31, 01:05
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Så du menar att om man inte tänker är man egodöd? Nej egot är en överlevnadsfunktion och om vi hade varit utan den så hade vi inte tagit hand om vår kropp och eventuellt dött. Att vara helt utan begär är omöjligt om man ska kunna överleva. Det är väl klart att man kan vara övervakaren av sina tankar och inte identifiera sig vid sina tankar och att det är något positivt. Men att tro att man kan bli utan sina tankar är bara dömt att misslyckas och inte särskilt eftersträvansvärt.
Att befria sig från egot är inte lika med egodöd. Egodöd är ett missförstånd. Det är som du säger, utan ego så dör man.

Tolle har inte dödat sitt ego. Då skulle han inte leva. Han skulle heller inte skriva böcker. Vad Tolle har gjort är att han har tämjt egot. Det är inte längre egot som styr Tolle utan Tolle som styr egot.
Citera
2014-03-31, 02:11
Avslutad
"Men att tro att man kan bli utan sina tankar är bara dömt att misslyckas och inte särskilt eftersträvansvärt"

Det går, men som du skriver är det inte något att sträva efter.
Citera
2014-03-31, 04:22
Medlem
magicjoes avatar
Behöver människan en mening med livet? Idén om en mening - en djupare innebörd - av livet i sig är smått besynnerlig; Något så starkt som en skapare, och jag är helt övertygad om att en sådan finns, av vår oerhört komplexa tanke- och idévärld, eller illusionen som kallas verkligheten, är antagligen intelligent överlägsen gentemot människan. Varför skulle något så pass intelligent ha nytta av oss underlägsna människor? En skapare med makt stark nog att skapa mänskligheten är stark nog att förutspå människans handlingar, alltså är teorin om att livet är ett experiment enbart befängd.

Det finns ingen mening med livet, det är åtminstone vad jag tror. Anledning till att liv över huvud taget existerar är för att en verklighet utan innehåll hade varit helt skapad i onödan. Att liv, eller åtminstone medvetande, de facto existerar innebär inte per automatik att det finns en mening med allt. Liv finns för att fylla ett tomrum i verkligheten. Teorier om mening med livet är onödiga och förkastliga i min mening. Allt behöver inte ha en mening. Faktum är att det är människan själv som har skapat begreppet mening. Det komplexa medvetande som står över oss meningslösa människor behöver inte heller ha någon mening. Vem vet, kanske även detta oerhört komplexa medvetande bara finns där för att fylla ett tomrum som brist på medvetande i världen hade inneburit?

Inlägget må vara luddigt men klockan är väldigt mycket så jag får skylla på det.
Citera
2014-03-31, 09:54
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Att befria sig från egot är inte lika med egodöd. Egodöd är ett missförstånd. Det är som du säger, utan ego så dör man.

Tolle har inte dödat sitt ego. Då skulle han inte leva. Han skulle heller inte skriva böcker. Vad Tolle har gjort är att han har tämjt egot. Det är inte längre egot som styr Tolle utan Tolle som styr egot.
Ja och mitt filosoferande har redan lett till att jag tämjt mitt ego, eller är på god väg åtminstone
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
"Men att tro att man kan bli utan sina tankar är bara dömt att misslyckas och inte särskilt eftersträvansvärt"

Det går, men som du skriver är det inte något att sträva efter.
Ja jag läste din tråd efteråt och trodde inte det var möjligt men ser nu att jag hade fel.
Citera
2014-03-31, 21:09
Medlem
BigLouies avatar
Meningen med livet… är att ge livet en mening.
Citera
2014-03-31, 21:12
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicjoe
Behöver människan en mening med livet? Idén om en mening - en djupare innebörd - av livet i sig är smått besynnerlig; Något så starkt som en skapare, och jag är helt övertygad om att en sådan finns, av vår oerhört komplexa tanke- och idévärld, eller illusionen som kallas verkligheten, är antagligen intelligent överlägsen gentemot människan. Varför skulle något så pass intelligent ha nytta av oss underlägsna människor? En skapare med makt stark nog att skapa mänskligheten är stark nog att förutspå människans handlingar, alltså är teorin om att livet är ett experiment enbart befängd.

Det finns ingen mening med livet, det är åtminstone vad jag tror. Anledning till att liv över huvud taget existerar är för att en verklighet utan innehåll hade varit helt skapad i onödan. Att liv, eller åtminstone medvetande, de facto existerar innebär inte per automatik att det finns en mening med allt. Liv finns för att fylla ett tomrum i verkligheten. Teorier om mening med livet är onödiga och förkastliga i min mening. Allt behöver inte ha en mening. Faktum är att det är människan själv som har skapat begreppet mening. Det komplexa medvetande som står över oss meningslösa människor behöver inte heller ha någon mening. Vem vet, kanske även detta oerhört komplexa medvetande bara finns där för att fylla ett tomrum som brist på medvetande i världen hade inneburit?

Inlägget må vara luddigt men klockan är väldigt mycket så jag får skylla på det.
Bra skrivet! Tänker i samma banor. Men det är väl ändå en rätt deprimerande tanke, att vi bara är ett djur likt vilket djur som helst, förutom att vi på något sätt genom evolutionen fått ett medvetande och intelligens likt inget annat som mål bara har att sprida sina gener vidare.

Nej, livet var bättre när man var en liten plutt och inte fattade någonting. Man bara satt i sandlådan och tyckte livet var härligt. När man började reflektera över vem man var och livet i allmänhet (runt 14) så förändrades allting. Det är bara ens biologiska drifter som gör att livet känns värt som sex, god mat och kärlek. Men alltid finns den där tanken på att vi är fan ingenting egentligen.

Religion är inte så dumt egentligen. Stänga in sig i något som inte alls behöver vara sant men vem bryr sig? Bara man tror på något, tror på att ens handlingar gör nytta och tro på sin speciella existens.
Senast redigerad av ImAFlirt 2014-03-31 kl. 21:16.
Citera
2014-03-31, 21:20
Avslutad
Citat:
Ha ha!
Du är inte utan humor. (D_V_S)
Jag tänker inte bråka...
Du ska få lite mera rep
att hänga dig i

Asfyxiation (asfixiation) eller Hitchcock? Hitchcock.

Hitchcock och Bergman är stora delar av meningen med livet. Jag skojar inte. Se efter själva.

(Ja, Alfred och Ingmar snackar jag om. Inga andra!)
Citera
2014-03-31, 21:22
Medlem
fp
Senast redigerad av fb-1 2014-03-31 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in