2012-03-15, 18:50
Medlem
Lillbrandts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Det finns ingen mening med livet! Det finns ingenting övernaturligt som skulle bestämma en individuell mening för var person, eller meningen med livet för oss alla. Detta är en fånig fråga.

Vi människor är djur som har blivit skapade på ett naturvetenskapligt sätt och våran art blev gjorda för att reproducera och överleva. Det är det närmsta man kan komma på svaret till den frågan.

Gör detta mig till en nihilist/skepticist? Jag tror även att saker såsom moral, rättvisa och andra saker är påhittade eftersom att det är någonting vi människor bara har skapat. I unga år uppfostras man till att tro att detta är rätt men vem är det som bestämmer detta? Livet är abstrakt.

Det finns visst en mening med livet! 42.
Citera
2012-03-15, 18:51
Medlem
Fromlandss avatar
Okej men vad består bluffen av?
Citera
2012-03-15, 18:52
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbrandt
Det finns visst en mening med livet! 42.

Enligt fiktion, här pratar vi den realistiska världen. 42 är dessutom inte ett korrekt svar eftersom att siffror är någonting människor hittat på, själva definitionen. Så du får utveckla.
Citera
2012-03-15, 18:53
Medlem
Lillbrandts avatar
Citat:
Enligt fiktion, här pratar vi den realistiska världen. 42 är dessutom inte ett korrekt svar eftersom att siffror är någonting människor hittat på, själva definitionen. Så du får utveckla.

Finns ingen direkt förklaring till det. Precis som ingen kan bevisa helt att det inte finns en mening med livet eller tvärt om.
Citera
2012-03-15, 18:54
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Okej men vad består bluffen av?

Själva bluffen är att många många människor har blivit lurade till att det finns en mening med livet. Jag tycker att frågan är väldigt dålig.
Citera
2012-03-15, 18:55
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbrandt
Finns ingen direkt förklaring till det. Precis som ingen kan bevisa helt att det inte finns en mening med livet eller tvärt om.

Vet inte om du tar diskussionen seriöst.
Citera
2012-03-15, 19:00
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Läs The Hitchhiker's Guide to the Galaxy så får det utvecklat...
Citera
2012-03-15, 19:04
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Läs The Hitchhiker's Guide to the Galaxy så får det utvecklat...

Jag vet redan vad det handlar om och detta är sci-fi babbel som inte har någon koppling till verkligheten.
Citera
2012-03-15, 19:15
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag vet redan vad det handlar om och detta är sci-fi babbel som inte har någon koppling till verkligheten.

Vilken verklighet?
Citera
2012-03-15, 19:18
Medlem
Citat:
Det finns ingen mening med livet! Det finns ingenting övernaturligt som skulle bestämma en individuell mening för var person, eller meningen med livet för oss alla. Detta är en fånig fråga.

Vi människor är djur som har blivit skapade på ett naturvetenskapligt sätt och våran art blev gjorda för att reproducera och överleva. Det är det närmsta man kan komma på svaret till den frågan.

Gör detta mig till en nihilist/skepticist? Jag tror även att saker såsom moral, rättvisa och andra saker är påhittade eftersom att det är någonting vi människor bara har skapat. I unga år uppfostras man till att tro att detta är rätt men vem är det som bestämmer detta? Livet är abstrakt.

Våra känslor talar varje dag om för oss vad som är meningen med livet.
Citera
2012-03-15, 19:20
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vilken verklighet?

Det som människor enligt normen brukar kalla för verkligheten. Det vi upplever.

Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Våra känslor talar varje dag om för oss vad som är meningen med livet.

Ge mig några exempel.
Citera
2012-03-15, 19:32
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:

Jag tror att meningen med livet är att ha det så bra man kan just nu, det gör man genom att göra det så bra som möjligt för sig själv och dina närmaste, mår de bra så gör du också det.

Helt klart är det så att moral, rättvisa, religioner m.m är något som vi människor har uppfunnit och det just för att det är saker som göra att vi lättare har det bra här och nu, om alla vet hur det mesta fungerar så behöver det inte uppstå så många konfliker eller missförstånd.

Sen funderara jag på om livet egentligen behöver ha mer mening än så, ser man till att man har det så bra som man kan här på jorden så är ju allt som kanske kommer efter bara bomus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in