2010-07-25, 21:32
Medlem
meningen med livet är ju att vara i meningen och inte stå utanför och undra vad det är för något.
Tänk er meningen som ett hjul i stället för en rak linje. Livscirkeln får vi då.
Som den enda fungerande lag för oss är livscirkeln den lagen. allt levande, på Jorden.
Livscirkeln är allt det som finns i den. En fågel vet vad den ska göra, en mask vet vad den ska göra etc. ALLT levande vet vad det är och vet därefter också vad det ska göra i livet. Att vara i hjulet som är meningen, livscirkeln, lagen utan punkt, runt runt.
Den enda arten på jorden som än inte riktigt vill förstå hur den ska göra för att följa med i den här lagen är Vi.
Vi har och vet såklart allt vi behöver för att vara med i livscirkeln, någonstans i den överjästa, Söndagsskolade och skräckförlamade hjärnan.
Allt levande, på Jorden, här och nu = allt vi behöver.
Citera
2010-07-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
...

Knäckt och knäckt. För mig verkar det enbart som döpt om att "leva", till att "uppleva". Och istället för att hävda att meningen med livet är att leva, så menar du att det faktiskt är att upp-leva det. Självklart består livet av upplevelser, vad som nu menas med det...

EDIT*

Sedan att du hävdar att meningen med livet är just att leva det ser jag varken belägg eller argumentation för.

"ALLTING bygger på upplevnad" Eller, allting bygger på liv. Jag är förvånad, att du som levande varelse inte kommit på det förrän nu
Senast redigerad av Nostalgia 2010-07-25 kl. 23:28.
Citera
2010-07-27, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.

Det där kom jag på när jag fyllde 16,
dessutom så är det inte meningen med livet.. det är "förklaringen" till varför alla idioter lever fortfarande och inte skjuter sig själva bara..

den är många som tänkt i de banorna. kanske inte i "upplevelsernas"banor, snarare egoismen.

det är därför människor dödar varandra, för sin egoistisk vinning, det är därför du går till skolan (jag antar att du går i skolan?) på grund av din egoistisk vinning. att döda någon är inte hemskt, det är förståeligt.

det är ingen skillnad mellan att döda någon och ha sex med din flickvän, det är ditt ego som driver dig.

nu när vi ändå är inne på det här så kan jag ju påpepeka att alla ni som skriver här (även jag) får ut någon egoistisk av detta

kanske ni blir kåta av det här ? vad vet jag
Senast redigerad av Ampsektic 2010-07-27 kl. 13:57.
Citera
2010-07-27, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nescio
Men vafasen. Alla vet att det inte finns någon "mening med livet".
Det är ju som att fråga: "Vad är det för mening med att himlen är blå?"
Det finns ingen mening, det bara är så. OK?!

meningen med livet är att föröka sig massartat varför? det går alltid att fråga den frågan (onödig jävla fråga faktiskt)
Citera
2010-07-28, 02:30
Medlem
Varför följer du inte Fight Club-filosofin då?
Bryt normerna konformistjävel
Citera
2010-07-28, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Do as follows:

Skaffa ett jobb som är så jävla kul att du längtar till jobbet varje dag och du vill aldrig ha semester.

Skaffa ett hem med en partner som du älskar och alltid vill vara med.

Åk på äventyrliga semesterar på exotiska resmål.

Du kommer att älska livet!

Parntern arbetar på samma jobb då?
Citera
2010-08-04, 23:21
Medlem
Pissmadames avatar
Jag tror du har poäng här ts.. Iaf vad gäller politiker, vad jag orkade uppfatta ur din text..
Om politiker inte i själva verket skulle drivas av egoistiska skäl så vore dom ju knappt vara politiker.
Allt annat är en lögn, dom förändrar i själva verket ingenting utan det är bara en irrvillelse, hade dom verkligen brytt sig hade dom varit utanför politiken(eftersom politiken är en ingridiens av den stora lögnen), alltså KAN DET INTE VARA NÅTT ANNAT ÄN VANLIG EGOISM DET HANDLAR OM...
Enkel uteslutningsförmåga... Dom hade väl varit mer som nån slags jesus kanske, eller ledare av en mindre mer samlad grupp...

Citat:
Ursprungligen postat av gr0gg0
Meningen med livet är främst att föröka sig, sen trivas. That's it. Är människan det enda livet?
Finns liv som knappt upplever saker, mer reagerar, men fortfarande går efter dessa principer.

Jag tror det enda som driver allt(absolut allt) är maktbegär.. Det är det enda substantiella som finns och består i denna värld, sän finns det kasnke olika variationer av makt, men tillika är det makt som driver allt framåt..
Citera
2010-08-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Jag tror det enda som driver allt(absolut allt) är maktbegär.. Det är det enda substantiella som finns och består i denna värld, sän finns det kasnke olika variationer av makt, men tillika är det makt som driver allt framåt..
Först tänkte jag bara säga emot dig helt, men när jag tänkte efter så insåg jag att du har en klar poäng. Jag eftersöker makt över mitt liv och mitt öde mer än något annat. Men där slutar maktbegäran för mig i varje fall. Jag önskar ingen makt över något annat djur eller människa. Gör du det?
Citera
2010-08-05, 01:18
Medlem
Pissmadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffeboyi
Först tänkte jag bara säga emot dig helt, men när jag tänkte efter så insåg jag att du har en klar poäng. Jag eftersöker makt över mitt liv och mitt öde mer än något annat. Men där slutar maktbegäran för mig i varje fall. Jag önskar ingen makt över något annat djur eller människa. Gör du det?

Nä, det är ingen makt jag eftersöker.. Jag eftersträvar inte så stor maktbesittning, men jag skulle gärna vilja ha ett palats, om än ett underjordiskt palats, fullt med pråliga gångar och rum.. Eller nej förresten, men en jävligt kol monsterbil, en revolver och en tam apa kanske Jag driver i samma ström som allt annat, och jag vill flyta skönt=makt, det är grejen..
Och jag skulle gärna vilja kunna flyga..
Men du kan inte säga att nån inte vill ha makt, tror jag. Alla vill ha mer makt. Det är ju den enda energi som finns, finns bara en m.a.o..
Senast redigerad av Pissmadame 2010-08-05 kl. 01:21.
Citera
2010-08-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Nä, det är ingen makt jag eftersöker.. Jag eftersträvar inte så stor maktbesittning, men jag skulle gärna vilja ha ett palats, om än ett underjordiskt palats, fullt med pråliga gångar och rum.. Eller nej förresten, men en jävligt kol monsterbil, en revolver och en tam apa kanske Jag driver i samma ström som allt annat, och jag vill flyta skönt=makt, det är grejen..
Och jag skulle gärna vilja kunna flyga..
Men du kan inte säga att nån inte vill ha makt, tror jag. Alla vill ha mer makt. Det är ju den enda energi som finns, finns bara en m.a.o..
Nja nu håller jag inte med dig. Att makt skulle vara den enda energi som finns, så är det i varje fall inte i mitt universum. Jag vill ha makt över mitt eget liv, där sluter maktens påverkan och influenser för mig. Kärlek är nog för övrigt, inte den enda, men den starkaste energin som finns. Enligt mig då
Citera
2010-08-17, 02:06
Medlem
Jag tror att man kan inte svara på den frågan eftersom man inte kan ställa själva livet i relation till någonting annat.
Än. När du, läsaren går ur tiden, inte dina anhöriga eller någon som helst annan utan just du dör, kommer man att, förutom att få svar på vad som händer efter livet kunna ha något att jämföra med. "vad är meningen med livet?" är en fråga som ligger inbyggd i en pusselbit liksom, som fattas. Livet är en pussel, antag det. Människan kan pussla ihop alla bitar i detta jättepussel och kartlägga, upptäcka och uppleva allt som livet har att innefatta. Förutom just svaret på den frågan. Pusselbiten fattas, ligger "på andra sidan", dvs. den hittar man när man dör liksom. Precis som att den som känner endast sig själv, känner ingen, som Max muller sagt. Vi känner endast livet och mycket kan vi faktiskt säga om det, men inte allt.
För övrigt är livet ett paradigm.
Citera
2010-08-17, 06:27
Medlem
Elvanys avatar
Avfärdar alla som säger att det finns någon speciell mening med livet! Varför skulle det? De enda meningarna som finns är de vi har skapat åt oss själva. Det finns ingen större mening.

Vi föds, vi lever, vi dör. Det är naturens gång. Varken lättare eller svårare att förstå.
Det finns ingen gud att tacka för att han satt oss här "for a greater cause". Om ni vill tacka något, så tacka evolutionen.. ANLEDNINGEN till att vi finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in