• 1
  • 2
2009-06-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Hej.
Denna tråden passar inte in i musikforumet på nåt sätt alls, eftersom den i högra grad handlar om depression.

Men i vilket fall som helt så har tänkt på det med att lyssna på deppig musik när man är deprimerad. Om man försöker tänka logiskt så borde det ju ha negativ effekt, men logiken har inte alltid har rätt så kanske är det bättre att lyssna på deppig musik för att få sina negativa känslor beskrivna.

Så vad säger ni, dur eller moll/roliga eller tragiska filmer när man är deprimerad?

Ps. Vad jag däremot redan vet och anser så är det fel att romantisera mentala svackor, eftersom en person som varit långt under ytan vet att det är plågsamt och därför inget att romantisera. ds.

//von Gripenhielm

Är inte min musiksmak egentligen, men p.diddy-i be missing you.
cover på sting, men ändå bra låt och att han sjunger om en vän som dött.

annars, david bowie-changes
För att bli lite gladare- Queen-Dont stop me know
Citera
2009-06-09, 21:15
Bannlyst
Jag är nog raka motsattsen faktiskt, när jag är deprimerad så vill jag absolut inte kolla på filmer med mycket känslor i eller lyssna på deppiga låtar, då börjar jag bara gråta för att jag relaterar mig själv till dem på ett eller annat vis.

Jag är mer insatt i att lyssna på gladare musik (Slagsmålsklubben tex) och kolla på Komedier/action/rysare.
Citera
2009-06-10, 01:53
Bannlyst
Kollar man på roliga filmer eller filmer där folk är lyckliga känner i alla fall jag mig mycket värre.
Man kommer tillbaka till "verkligheten" och inser att man inte har något av den lycka som fanns i filmen.

Men ser man deppiga filmer blir det inte bättre heller, därför kan man då se annorlunda filmer.
Citera
2009-06-10, 05:00
Medlem
UnwrittenLaws avatar
Lou Reed - Berlin
Iggy Pop - The Idiot
Bill Callahan - Sometimes i wish we were an eagle
The Smiths första album
Neil Young - Tonight's the night
Nick Drake - Pink Moon
Tindersticks första två album
Allt med Joy Division

Filmer:
Werner Herzog - Kaspar Hauser - var och en för sig och Gud mot alla
Balladen om Bruno S
Nosferatu - nattens vampyr

Jim Jarmusch - Stranger than paradise

Listan kan givetvis göras hur lång som helst men detta får räcka tills vidare

Ett litet youtube klipp för att avsluta.
http://www.youtube.com/watch?v=FzTw4PYfROU

UnwrittenLaw
Citera
2009-06-10, 18:59
Medlem
DorianGrays avatar
Allting av Kent funkar väldigt bra.

Det bandet är fan definitionen av ångest.
Citera
2009-06-10, 21:22
Medlem
ingmar bergmans filmer? eller royal tenenbaums?
Citera
2009-06-10, 22:19
Medlem
Sadgasms avatar
Jag dränker mig i sorglig musik, filmer och videos när jag är deprimerad...

http://www.youtube.com/watch?v=9QuWHL8UFGs

Är en ständigt återkommande video när jag mår dåligt.

(Jag grät också när jag såg Bolt, sorglig som fan ju )
Citera
2022-02-27, 19:46
Medlem
snurresprettiss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=j80ErPi6-3o

Den här blir det för mig emellanåt.
Citera
2022-02-28, 05:03
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Kunde vara och tänka lite som du förr när jag var yngre. Tycker det är bättre att lyssna på aggressiv musik eller mer neutral klassisk musik om man känner sig deppad. Samma lite med film. Är man inte deppad kan man se på lite mer deppiga filmer. Typ i Juli efter att man haft en riktigt bra dag, kan man slänga på en deppig film, eftersom man ändå kommer slå ifrån sig det dagen efter.

På ett sätt kanske det kan vara bra att se deppiga filmer(men ej lyssna på deppig musik) när man själv är deppig, eftersom man då vänder sig mot någonting annat deppigt, t.ex. sitta i fångläger, vara hemlös, och det förhoppningsvis inte är samma källa som till ens egna depp.
Citera
2024-06-15, 08:35
Medlem
snurresprettiss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=H37g0W-fB2o

Som sagt, blir lättare att ta till sig mer sorgsen musik när man inte är på topp.
Citera
2024-06-15, 09:58
Medlem
nonameds avatar
Inget hjälper om man är djupt deprimerad. Men kanske om man är deppig.
Citera
2024-06-15, 12:28
Medlem
psaks avatar
Det vanligaste uttalandet man brukar läsa/höra är väl att dysterkvistar ser och lyssnar på deppiga alster?
Fast det kanske har med image att göra också, alla vill väl inte berätta att de lyssnar på gladpop och ser på Disneyfilmer och romcom med Linday Lohan.

Att identifiera sig med något gör man kanske hellre än att se något lååångt borta på andra sidan spektrat.

Själv skulle jag se ett annat problem med att lyssna på favoritmusik i dur och se en favoritkomedi i deppstadiet: det är hög risk att jag skulle koppla ihop det med den djupa svärtan. Så är den låten eller filmen på sätt och vis förstörd för framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in