Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-09, 13:47
Medlem
Jag har Windows Vista Ultimate 64bit installerat på min dator. Gjorde en ny partition, startade om datorn, bootade från CD och installerade Windows XP Professional på den nya partitionen. Nu undrar jag hur jag tar mig in i Vista igen? Det finns ingen meny att välja från när jag startar datorn, har försökt ladda ner program som ska åtgärda detta men det har inte funkat. Har även försökt ändra manuellt enligt Microsofts instruktioner på deras hemsida, men det har uppstått massa krångel då också.
Citera
2009-06-09, 13:53
Medlem
cannaBes avatar
Vilka program har du provat? Har du testat EasyBCD Toolbox? Det installeras direkt på XP och sen kan du återställa Vistas bootloader.
Citera
2009-06-09, 13:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somberlain
har försökt ladda ner program som ska åtgärda detta men det har inte funkat.

Vad heter detta program?
Citera
2009-06-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Vilka program har du provat? Har du testat EasyBCD Toolbox? Det installeras direkt på XP och sen kan du återställa Vistas bootloader.

Detta är programmet jag försökt med, men när jag ska starta programmet får jag bara error om att det är fel med applikationen och att det inte går att starta. Har försökt ominstallera, starta om datorn osv men får det inte att funka.
Citera
2009-06-09, 13:56
Medlem
Plottis avatar
Ändra i boot.ini filen till att använda partition 1 eller 2? Det ska väl gå?
Citera
2009-06-09, 14:10
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Detta är programmet jag försökt med, men när jag ska starta programmet får jag bara error om att det är fel med applikationen och att det inte går att starta. Har försökt ominstallera, starta om datorn osv men får det inte att funka.
Hmm ok, du kan ju alltid boota Vista DVD:n och välja Reparera istället för "Installera nu" och sen tar du "Uppstartsreparation" låt den reparera och starta om datorn. Då borde Vista bootas och då kan du prova att installera EasyBCD på Vista istället
Citera
2009-06-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Ändra i boot.ini filen till att använda partition 1 eller 2? Det ska väl gå?
Vad ska jag isåfall skriva i boot.ini? Såhär ser min ut just nu:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windo ws XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Citera
2009-06-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Hmm ok, du kan ju alltid boota Vista DVD:n och välja Reparera istället för "Installera nu" och sen tar du "Uppstartsreparation" låt den reparera och starta om datorn. Då borde Vista bootas och då kan du prova att installera EasyBCD på Vista istället
Tackar, ska testa detta.
Citera
2009-06-09, 14:18
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Vad ska jag isåfall skriva i boot.ini? Såhär ser min ut just nu:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windo ws XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Till;

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windo ws XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Om du har andra operativet på partition 1.

FAST, vågar inte säga något, du har vista på andra. Måste eventuellt ändra "WINDOWS="Windows XP Professional" " till vista också. Så testa andra alternativ först. Så söker jag vidare lite.

Antar att du ska ändra den till "Windows Vista Ultimate" Men inte säker. Det kanske inte går ändra på det sättet när du har 2 olika OS på 2 partitioner.
Senast redigerad av Plotti 2009-06-09 kl. 14:21.
Citera
2009-06-10, 14:29
Medlem
Om jag skulle formatera partitionen med XP på, skulle datorn startas i Vista då?
Citera
2009-06-10, 22:23
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Om jag skulle formatera partitionen med XP på, skulle datorn startas i Vista då?
Troligen, ja.
Citera
2009-06-11, 09:55
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Om inte Vista startas då så kör du det jag skrev innan bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in