Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Saken är den att en kvinnograv fylld med massa bling bling och annat som var top notch på den tiden ofta tolkas som en kvinna av status, Osebergsgraven ska tydligen vara ett sådant exempel.
Jag tror att (med risk att låta som en vänsterpartist) att vi ser en klasskillnad som väger tyngre än könsskillnad. Kvinnor till hövdingar osv hade nog mer makt än bonnläppen som arbetade på deras mark. Men jag tvivlar på att hon kunde smiska till sin make hur hon ville.
Samma gäller ju religiösa, en spåkvinna eller liknande kan ha hög status, men det betyder inte att alla kvinnor åtnjöt en hög status i relation till männen.
Fast ärligt talat har jag inte så bra koll på genus under förhistorisk/historisk tid. Jag har haft två lektorer som arbetat mycket med genus under brons- och järnåldern, men mitt intresse för det ämnet är inte så stort...
Jag tror att (med risk att låta som en vänsterpartist) att vi ser en klasskillnad som väger tyngre än könsskillnad. Kvinnor till hövdingar osv hade nog mer makt än bonnläppen som arbetade på deras mark. Men jag tvivlar på att hon kunde smiska till sin make hur hon ville.
Samma gäller ju religiösa, en spåkvinna eller liknande kan ha hög status, men det betyder inte att alla kvinnor åtnjöt en hög status i relation till männen.
Fast ärligt talat har jag inte så bra koll på genus under förhistorisk/historisk tid. Jag har haft två lektorer som arbetat mycket med genus under brons- och järnåldern, men mitt intresse för det ämnet är inte så stort...
Jo, men det är exakt det jag menar. Att vissa kvinnor hade väldigt hög status är det ju ingen tvekan om. Men det innebär inte att det är ett matriarkat.
Jag tror att det finns en vilja och önskan att det kan tolkas som matriarkat däremot. Ett sätt för genusvetare att kunna peka på ett samhälle och säga: "Titta här bestämde kvinnor".
Samma sak kan vi se inom antropologin där det övertolkas och samhällen med kvinnligt inflytande får epitetet matriarkat.
Jag har för mig att Jan-Åke Alvarsson skriver lite kort om det i sin utmärkta bok Från Urskog till Storstadsdjungel. Han är hos ngn liten stam i Sydamerika där Stina Dabrwoski gjorde ett reportage och kunde fastställa att det minsan var ett matriarkat. Men det Alvarsson visar på är att kvinnorna bestämmer inom vissa sfärer (ofta kopplade till hemmet), men den politiska makten är det fortfarande männen som besitter. Jag tror att det är liknande hos alla de samhällen som tolkas som matriarkat.
?