2009-06-09, 13:06
Medlem
Jag undrar om det funnits något samhälle där kvinnor stod över männen? Där beslut fattades av kvinnor, istället för män som det traditionellt har sett ut förr i tiden? Hur bra klarade sig dessa samhällen?
För att förtydliga: Vad jag söker är samhällen som styrts av kvinnor. Inte som styrts av män och kvinnor.
Citera
2009-06-09, 13:13
Medlem
knekt sparvs avatar
Amazonerna hade väl ett matriarkat? För de existerade va? Eller har jag bara svårt att sjilja på fantasi och verklighet?

Citat:
Somliga forskare ifrågasätter om ett riktigt matriarkat överhuvudtaget någonsin har existerat, en fråga som förstås till stor del är avhänging hur man definierar "riktigt".

Det finns tecken på att minoerna som levde på Kreta under antiken var ett matriarkat, men de skriftliga källorna är knapphändiga och ger inget klart svar.

På den andra kongressen om Matriarchal Studies hade man bland annat bjudit in företrädare från matriakala samhällen från Nord- Mellan och Sydamerika, norra, västra och södra Afrika, Indien, Sumatra och Kina. Den största matriakala kulturen idag anses vara folkgruppen minangkabau på Sumatra som består av ungefär fyra miljoner människor. Annars är idag många av dessa kulturer bara små spillror och på väg att försvinna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat
Citera
2009-06-09, 13:19
Medlem
dethalvabarnets avatar
Cleopatra, coming at ya?
Citera
2009-06-09, 13:30
Medlem
skalman1973s avatar
En hel del av stenåldersamhällena runt medlhavet var matriarkat ?
Citera
2009-06-09, 14:03
Medlem
Mark Gs avatar
Från "Germania" av Cornelius Tacitus (98 e. Kr.):

Citat:
Till svionerna sluta sig omedelbart sitonernas stammar. I övrigt lika (de förra) skilja de sig från dem i ett avseende, nämligen däri, att deras härskare är en kvinna. Till den grad äro de vansläktade ej blott från friheten utan också från slaveriet.
Citera
2009-06-09, 14:18
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Huruvida matriarkat någonsin har existerat eller ej är fortfarande omdiskuterat och det finns nog inte ett consensus i frågan. Det finns ju diverse olika stammar som man tror kan ha varit matriarkat, amazonerna är ju en av dem.

Grejen med de här stammarna är ju att när man undersöker den sociala strukturen närmare så visar det sig ofta att kvinnor kan tyra och kontrollera vissa sfärar, men när det gäller de övergripande politiska besluten så är det männen som fattar dem.

När jag läste A-kursen i antropologi så tog läraren upp det här, och hans ståndpunkt var att matrarikat var en myt. Det har aldrig existerat. Det används istället av män för att rättfärdiga patriarkat. "I början var det matriarkat. Kvinnorna styrde. Allt gick åt helvete. Männen måste ta hand om det." Han gav oxå vissa exempel på stammar i amazonerna som har misstagits för matriarkat.
Citera
2009-06-09, 15:48
Medlem
De som menar att det existerat då, vad säger de? Hur har samhället utvecklats till kvinnornas fördel när männen är starkare fysiskt, menar de?
Citera
2009-06-09, 16:51
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
De som menar att det existerat då, vad säger de? Hur har samhället utvecklats till kvinnornas fördel när männen är starkare fysiskt, menar de?

Jag tillhör väl skaran som snarare tror att det är efterkonstruktioner och myter. Men det finns väl arkeolgiska belägg för Gudinnekulter i europa under stenåldern och bronsåldern. Det kan vara ett bevis. Om vi tittar på gravgåvor från vissa kulturer, t ex Gropkeramisk kultur, så har jag för mig att gravgåvorna är helt jämlika. Vilket kan tyda på åtminstone ett jämställt samhälle.

Sedan är det väl den där Amazon-stammen. Trodde det var en myt, men den ska tydligen ha funnits. Skulle vara intressant att läsa mer om den.

Till stor del tror jag det handlar om ett missförstånd oxå. Många förväxlar matrilinjärt släktskapssystem med matriarkat.

Egalitära och jämställda samhällen där kvinnor har samma makt som män, kan absolut finnas/funnits (har dock inget namn i huvudet på en sådan stam). Men rena matrarkat tror jag är en myt. Men om ngn har bevis för det, skulle det vara spännande att läsa om det
Citera
2009-06-09, 17:02
Medlem
Nej, det har inte funnits några matriarkat, men det närmaste man kommit är nog Mohawk (Irokes). Där hade man ett samhälle där kvinnorna bestämda vilka män som skulle sitta i det styrande rådet, och om en man gjorde något som kvinnorna inte gillade så avsatte dom honom med omedelbar verkan. Man kan säga att den "formella" makten låg hos männen, men att "egentliga" makten låg hos kvinnorna.

edit:
Liknande exempel kan man iof se över hela världen. Grisfesterna på Trobrianderna är kvinnornas förtjänst. Och utan dessa grisfester skulle samhället gå under, resurserna skulle ta slut, och människorna skulle kriga och svälta.

I min familj har vi kvinnor som styr. Sen att männen får känna sig duktiga och meka med bilen, det ingår bara i kvinnornas plan. Vi män arbetar ihjäl oss, tror att vi har auktoritet, när vi egentligen gör allt som kvinnorna ber oss.
Senast redigerad av yidaki 2009-06-09 kl. 17:05.
Citera
2009-06-09, 17:25
Medlem
Citat:
Jag undrar om det funnits något samhälle där kvinnor stod över männen? Där beslut fattades av kvinnor, istället för män som det traditionellt har sett ut förr i tiden? Hur bra klarade sig dessa samhällen?
För att förtydliga: Vad jag söker är samhällen som styrts av kvinnor. Inte som styrts av män och kvinnor.

Läs lite om Boudica som var ledare för de största och mest betydande keltiska stammarna under krigen mot romarna. Inom den dåtida keltiska kulturen på de brittiska öarna skall kvinnorna faktiskt ha haft en mycket framträdande roll i samhället i jämförelse med den greko-romerska kulturen eller andra Mellanöstern kulturer vid samma tidpunkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boudica

Hon ärvde helt lagligt makten över sin klan och var dessutom en aktiv soldat precis som många andra keltiska kvinnor vid samma tidpunkt. Likande förhållanden uppkom inte förrens i våran tid då Kristendomen på Medeltiden ytterliggare befäste de gällande normerna som redan fanns under antiken i Europa.
Citera
2009-06-09, 20:40
Bannlyst
Citat:

Hos en schimpansvariant / Bonobo så är kvinnan kärngrupp , normalt hos oss och schimpansen så är kärngruppen män . Detta ses genetiskt !
Citera
2009-06-09, 21:04
Medlem
V-rocks avatar
Mouso folket i Kina har länge pekats ut som ett matriarkiskt samhälle, något som inte stämmer helt. kvinnorna där har det dock mycket bättre än i hos många andra agrara samhällen. De har också en annorlunda form av äktenskap där det gifta paret inte alltid bor tillsaammans, något som gjort att Mouso kvinnor sess som mycket lösaktiga av han-kineser.

På senare år har man faktiskt lyckats dra nytta av det ryktet genom att det lockar turister till deras land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in