Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
De som menar att det existerat då, vad säger de? Hur har samhället utvecklats till kvinnornas fördel när männen är starkare fysiskt, menar de?
Jag tillhör väl skaran som snarare tror att det är efterkonstruktioner och myter. Men det finns väl arkeolgiska belägg för Gudinnekulter i europa under stenåldern och bronsåldern. Det kan vara ett bevis. Om vi tittar på gravgåvor från vissa kulturer, t ex Gropkeramisk kultur, så har jag för mig att gravgåvorna är helt jämlika. Vilket kan tyda på åtminstone ett jämställt samhälle.
Sedan är det väl den där Amazon-stammen. Trodde det var en myt, men den ska tydligen ha funnits. Skulle vara intressant att läsa mer om den.
Till stor del tror jag det handlar om ett missförstånd oxå. Många förväxlar matrilinjärt släktskapssystem med matriarkat.
Egalitära och jämställda samhällen där kvinnor har samma makt som män, kan absolut finnas/funnits (har dock inget namn i huvudet på en sådan stam). Men rena matrarkat tror jag är en myt. Men om ngn har bevis för det, skulle det vara spännande att läsa om det