2009-06-08, 17:58
  #1
Medlem
Vad är det som händer på Liseberg egentligen?
Vi minns Hangover, Rainbow, och nu detta:
http://www.gt.se/nyheter/1.1599672/kanonen-pa-liseberg-star-still

Är det överbetalda "goooaa" studenter som bara står och smsar istället för att sköta sitt jobb, eller..? Skvaller bakom kulisserna tack!
Citera
2009-06-09, 22:53
  #2
Medlem
transatlantics avatar
Varför skulle det vara personalens fel att attraktioner stannar eller havererar någon gång ibland?
Rainbow var felkonstruerad/felreparerad, Hangover var för många år sedan, och Kanonen stannade i en timme. Shit happens.

Känner många som jobbar på Liseberg. Kan fråga dem om de har skvaller om mänskligt slarv som lett till samma missöden, men det tvivlar jag starkt på.
Citera
2009-06-12, 10:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transatlantic
Varför skulle det vara personalens fel att attraktioner stannar eller havererar någon gång ibland?
Rainbow var felkonstruerad/felreparerad, Hangover var för många år sedan, och Kanonen stannade i en timme. Shit happens.

Känner många som jobbar på Liseberg. Kan fråga dem om de har skvaller om mänskligt slarv som lett till samma missöden, men det tvivlar jag starkt på.

Shit happens, som Airbus brukar säga...
Nä, jag tänkte bara att på andra tivolin brukar man påtala hur kass personal, och hur dåligt underhåll det är, tänkte om samma sak gäller Liseberg nuförtiden.
Citera
2009-06-12, 14:19
  #4
Medlem
Ungefär som med alla andra företag som producerar nåt och återkallar tex.
Allt kan se å de e knappast som andre mannen här skrev personalens fel när nåt stannar. Tror Liseberg, Grönan, Tivoli å Bakken osv. har ganska hög prio på sina grejer. Se de ungefär så här, hur många karuseller startar å slutar per dag å jämför med antalet haverier vips så är du nere på en % enhet under en promille

Säg att dom har öppet 6 månader, dom har 35 olika attraktioner å säg att dom har öppet 6mån * 30 dagar dvs = 180 dagar * 35 attraktioner dvs, körs alla en gång varje dag e du uppe i 6300 åkningar säg sen att dom körs 100 gånger om dagen vilket inte e helt omöjligt kanske ännu mer så säg 800000 körningar på en säsong.

Så att säga tex. att "studenter" som handhavar fel på Liseberg när de sket 1 "olycka" i år är ganska dumt å deras säkerhet e ganska hög känns de som

kanske ska planera in en visit i sommar
Citera
2009-06-12, 14:33
  #5
Medlem
Att åka en bergochdalbana på Liseberg är väl ganska så mkt säkrare än både bil, flyg, buss, cykla eller sparkcykel.
Citera
2009-06-13, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenerik
Att åka en bergochdalbana på Liseberg är väl ganska så mkt säkrare än både bil, flyg, buss, cykla eller sparkcykel.

Med tanke på att "kanonen" inte är så gammal, så skulle jag nog hellre åka både buss och flyg, ja till och med bil (med mig själv bakom ratten) än att åka kanonen, sett ur olycksfall/km.
Citera
2009-06-14, 10:59
  #7
Medlem
din kritik va ju riktad mot personalen som enligt dig skulle va studenter som stod å gjorde annat...
va jobbar du själv me? vad är din felfrekvens på jobb?
Citera
2009-06-14, 11:07
  #8
Medlem
räkna ut att kanonen körs 2½ mil i timmen, idag har dom öppet i 12 timmar vilket blir cirka 24mil kan vi säga...
räkna ihop de sen me hur länge dom kört den så blire nog ganska lågt där me
olycksfall med tex bil, plan är lite värre än att stanna å stå still å va en underbar utsikt över götet...än att sitta smetad mellan 2 bilar sönderkrossad
Citera
2009-06-15, 20:03
  #9
Medlem
Läs!!

Citat:
Ursprungligen postat av delight
din kritik va ju riktad mot personalen som enligt dig skulle va studenter som stod å gjorde annat...
va jobbar du själv me? vad är din felfrekvens på jobb?


Läs om, jag ställde en fråga!
För att svara på din fråga: Flygtekniker, felfrekvens får du precis som på Liseberg, läsa om i media.
Citera
2009-06-15, 20:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
räkna ut att kanonen körs 2½ mil i timmen, idag har dom öppet i 12 timmar vilket blir cirka 24mil kan vi säga...
räkna ihop de sen me hur länge dom kört den så blire nog ganska lågt där me
olycksfall med tex bil, plan är lite värre än att stanna å stå still å va en underbar utsikt över götet...än att sitta smetad mellan 2 bilar sönderkrossad
Då säger vi att den går 2500 mil/år, ok? (tror ej att den går så långt)
Jag kör mer än det dubbla varje år, och det var 12 år sedan jag kasade av vägen i snöstorm, inga person eller plåtskador!
Citera
2009-07-29, 23:11
  #11
Medlem
Jag jobbar på attraktionsavdelningen på liseberg och jag kans säga att det som hände kanonen var en sjuk tillfällighet. Vagnen sjuts iväg nere från stationen för att sedan glida av egen kraft runt hela banan. Beroende på vikt behövs det olika mycket kraft för att den ska komma över första "kullen". Om vagnen av någon anledning skulle skjutas iväg med för lite kraft ska den rulla baklänges och parkera på perrongen igen. Den som hände när kanonen stannade på toppen var att de va sån perfekt jämvikt i tåget att det varken kom framåt eller rullade tillbaka. Det var därmed inget fel på attraktionen i sig.

Skvaller, historier, frågor? De är bara att fråga så ska jag nog kunna ge lite inside information.
Citera
2009-07-30, 17:58
  #12
Medlem
När jag var där för ca en månad sedan och stod i den oändliga kön för att komma fram till kanonen så hände det som föregående person skrev. Vagnarna kom upp till toppen, hade för lite fart och åkte baklänges tillbaka till start. Även om inte skiten spårade ur så är det inte nåt man räknar med och folket i vagnarna satt och grät.

Det fick i alla fall mig att hoppa över attraktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in