2009-06-08, 17:28
Medlem
DeusSanctis avatar
Hej! Jag har fått mina betyg från att jag studerat på Komvux i vår och ska skicka in kopior av det till VHS. Ska de kopiorna vidimeras och hur gör man då? Skriver två personer ditt sina namn då bara? Kan det vara t.ex. anhöriga till mig som gör det?
Citera
2009-06-08, 18:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Hej! Jag har fått mina betyg från att jag studerat på Komvux i vår och ska skicka in kopior av det till VHS. Ska de kopiorna vidimeras och hur gör man då? Skriver två personer ditt sina namn då bara? Kan det vara t.ex. anhöriga till mig som gör det?

Underskrift, namnförtydligande och telefonnummer fungerar bra.

En person räcker, ja det får vara en anhörig.
Citera
2009-06-08, 18:36
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Underskrift, namnförtydligande och telefonnummer fungerar bra.

En person räcker, ja det får vara en anhörig.
Skriver man bara det direkt på betyget då? Kanske på baksidan? Har läst på tre olika Komvux så har tre betyg jag ska skicka in, ska man skriva på alla?
Citera
2009-06-08, 18:38
Medlem
Citat:
Skriver man bara det direkt på betyget då? Kanske på baksidan? Har läst på tre olika Komvux så har tre betyg jag ska skicka in, ska man skriva på alla?

Ja skriv på alla och på baksidan!
Citera
2009-06-08, 19:17
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ja skriv på alla och på baksidan!
Tack tack, har fått svar på allt jag undrar nu!
Citera
2009-06-08, 21:20
Medlem
Citat:
Tack tack, har fått svar på allt jag undrar nu!

Ingen fara, lycka till med ansökan och hoppas du kommer in! Du får gärna skriva i den stora tråden vad du har sökt m.m!
Citera
2009-06-09, 10:37
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ingen fara, lycka till med ansökan och hoppas du kommer in! Du får gärna skriva i den stora tråden vad du har sökt m.m!
Det har jag skrivit där, socionomprogrammet, har 1.7 på HP (fast bara runt 12 i betyg ) så jag räknar med att komma in =).
Nu såg jag en till sak som oroar mig en del!!
Att man inte kan komplettera med betyg som inkommit innan sista ansökningsdatum! Jag läste en 100p-kurs i januari, fick betyg i februari men jag begärde inte ut det förrän nyligen för att skicka in tillsammans med mina andra betyg från vårterminen när jag fått hem alla. Kommer den kursen inte räknas med nu då???
Jag har betyg i 2550 poäng varav 2300 av dem är godkända (om man räknar bort estetisk verksamhet och idrott och hälsa för de räknas väl inte med i betyget om man läst på komvux?), är jag behörig då om man säger att de 100 poängen från i vintras inte skulle räknas med? Har godkänt i alla kärnämnen.
Citera
2009-06-09, 10:56
Medlem
jumpcuts avatar
Alltsa, vad ar det for pajasar som skrivit i den har traden?

VHS ber uttryckligen om att det ska vara tva personer som vidimerar betygen, ergo: tva underskrifter, namnfortydligande och telefonnummer. Slakting eller inte spelar mindre roll, sa lange det ser ut som tva olika underskrifter.

Sjalvklart ska man inte signera baksidan. Vad ar det for urbota korkat javla pastaende? Vet ni vad en vidimering innebar? Det ar KOPIOR som ska vidimeras, det innebar att det maste vara orginalunderskrifter over kopian, sa att det syns att det kopian som ar vidimerad, och inte att kopian ar gjord pa baksidan av ett papper med tva underskrifter.

Det ar inte ovanligt att man faxar in vidimeringar, hur tankte ni att man skulle gora da? Faxa in fram- och baksida? Ja, for det blir troligt som fan. "Har ar mina betyg, och har ar tva underskrifter".

Hur manga dokument har ni sett dar man skriver under pa baksidan?

Till TS: Fa tva personer att vidimera kopiorna genom att skriva namn, namnteckning och telefonnummer pa FRAMSIDAN av de kopierade betygen. Sa lange de inte signerar pa ett satt som gor det omojligt att lasa nagon intressant information pa pappret sa ar det toppen.
Citera
2009-06-09, 11:12
Medlem
aBSTs avatar
Jag har läst upp lite betyg på Komvux och läst till Fysik B. Fick endast G i Fysik B så jag vill inte att det ska vara medräknat i betygssnittet. Har läst upp mina betyg i tre kurser och vill att de ska "uppdateras" så mitt snitt blir högre. Dessa tre kurser läste jag under HT08, spelar det någon roll om jag skickar in dem nu? Ska hämta mina betyg nu på fredag. Hur ska jag gå till väga eller sköter de det automatiskt så det blir "så bra som möjligt".

Mvh
Senast redigerad av aBST 2009-06-09 kl. 11:18.
Citera
2009-06-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alltsa, vad ar det for pajasar som skrivit i den har traden?

VHS ber uttryckligen om att det ska vara tva personer som vidimerar betygen, ergo: tva underskrifter, namnfortydligande och telefonnummer. Slakting eller inte spelar mindre roll, sa lange det ser ut som tva olika underskrifter.

Sjalvklart ska man inte signera baksidan. Vad ar det for urbota korkat javla pastaende? Vet ni vad en vidimering innebar? Det ar KOPIOR som ska vidimeras, det innebar att det maste vara orginalunderskrifter over kopian, sa att det syns att det kopian som ar vidimerad, och inte att kopian ar gjord pa baksidan av ett papper med tva underskrifter.

Det ar inte ovanligt att man faxar in vidimeringar, hur tankte ni att man skulle gora da? Faxa in fram- och baksida? Ja, for det blir troligt som fan. "Har ar mina betyg, och har ar tva underskrifter".

Hur manga dokument har ni sett dar man skriver under pa baksidan?

Till TS: Fa tva personer att vidimera kopiorna genom att skriva namn, namnteckning och telefonnummer pa FRAMSIDAN av de kopierade betygen. Sa lange de inte signerar pa ett satt som gor det omojligt att lasa nagon intressant information pa pappret sa ar det toppen.

Jaså pajjaser? Det säger du minsann?? Du kanske ska ta och sopa framför din egen dörr innan du attackerar någon annan! EN PERSON SKA VIDIMERA! LÄS HÄR:

https://www.studera.nu/studera/568.html

Samt det spelar ingen roll var du vidimerar någonstanns, det är väl klart det är kopior det är ingen annan som sagt något!!!! Men visst fan kan man vidimera kopiorna på betygen på baksidan! Det måste inte alls vara orginalunderskrifter över kopian!!! Denna vidimering är enbart en symbolisk sak, du kan skriva var som helst då dom ändå scannar in allt!

Samt vadå faxa in, dom framhäver själva att dom vill ha det per POST och att det ska framgå ditt personnr! Det står således inte VART man ska skriva det för det spelar MINDRE ROLL!

https://www.studera.nu/studera/612.html

DET HAR INGEN BETYDELSE VART MAN SIGNERAR KOPIORNA PÅ BETYGEN!!!!
Citera
2009-06-09, 11:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jaså pajjaser? Det säger du minsann?? Du kanske ska ta och sopa framför din egen dörr innan du attackerar någon annan! EN PERSON SKA VIDIMERA! LÄS HÄR:

https://www.studera.nu/studera/568.html

Samt det spelar ingen roll var du vidimerar någonstanns, det är väl klart det är kopior det är ingen annan som sagt något!!!! Men visst fan kan man vidimera kopiorna på betygen på baksidan! Det måste inte alls vara orginalunderskrifter över kopian!!! Denna vidimering är enbart en symbolisk sak, du kan skriva var som helst då dom ändå scannar in allt!

Samt vadå faxa in, dom framhäver själva att dom vill ha det per POST och att det ska framgå ditt personnr! Det står således inte VART man ska skriva det för det spelar MINDRE ROLL!

https://www.studera.nu/studera/612.html

DET HAR INGEN BETYDELSE VART MAN SIGNERAR KOPIORNA PÅ BETYGEN!!!!

Blev pajasen ledsen nu? Snyft, snyft. Har du nagra utropstecken kvar foresten, eller vill du ha nagra av mig? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Da har de andrat sig, forra aret hette det namligen att det skulle vara tva personer som vidimerade mina komvux-betyg. Det kommer jag sa val ihag da jag var tvungen att oppna kuvertet och fa en andra underskrift nar jag dubbelkollade allting med VHS innan jag skickade ivag kopiorna.

Anledningen till att det ska vara orginalunderskrifter ar for att man inte ska kunna andra betygen efter att kopiorna ar vidimerade.

Vidimering ar ingen symbolisk sak, det ar ett satt for dem att minska fusket med forfalskade betyg.

Jag erkanner att jag var daligt palast nar det galler hur manga personer som skulle vidimera kopiorna, men det skyller jag pa att de for mindre an ett ar sedan gav mig andra uppgifter. Att man inte enbart kunde faxa visste jag faktiskt inte, sjalv faxade jag namligen in mina vidimerade betyg for att de skulle hinna in i tid (jag var ju som sagt tvungen att skaffa en andra underskrift) och skickade in dem med snigelpost mest for sakerhets skull. Men placering av underskrifter och varfor det ska vara orginalunderskrifter hoppas jag att du nu forstar?
Senast redigerad av jumpcut 2009-06-09 kl. 11:45.
Citera
2009-06-09, 11:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det har jag skrivit där, socionomprogrammet, har 1.7 på HP (fast bara runt 12 i betyg ) så jag räknar med att komma in =).
Nu såg jag en till sak som oroar mig en del!!
Att man inte kan komplettera med betyg som inkommit innan sista ansökningsdatum! Jag läste en 100p-kurs i januari, fick betyg i februari men jag begärde inte ut det förrän nyligen för att skicka in tillsammans med mina andra betyg från vårterminen när jag fått hem alla. Kommer den kursen inte räknas med nu då???
Jag har betyg i 2550 poäng varav 2300 av dem är godkända (om man räknar bort estetisk verksamhet och idrott och hälsa för de räknas väl inte med i betyget om man läst på komvux?), är jag behörig då om man säger att de 100 poängen från i vintras inte skulle räknas med? Har godkänt i alla kärnämnen.

Grejen ar att du inte "far" komplettera med betyg som ar utfardade innan sista anmalningsdag, men jag har da aldrig hort talas om nagon som torskat pa det. Ring dem och forklara att du missforstod sa borde de vara snalla mot dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in