2009-06-08, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MXeva
Efter att funderat ett tag kom jag fram till att hans näsa möjligtvis skulle leka jojo ett ganska långt tag

Vadå? Varför skulle den växa? Det är ju en sanning så länge det inte är en lögn. Och "min näsa kommer inte växa" är ju sant, så länge han inte ljuger?
Eller har jag glömt hur lirarens näsa funkar?
Citera
2009-06-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Vadå? Varför skulle den växa? Det är ju en sanning så länge det inte är en lögn. Och "min näsa kommer inte växa" är ju sant, så länge han inte ljuger?

du har inte glömt, och jag instämmer med dej.
Citera
2009-06-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affieboi
Hur vet du att den färg du ser som grön är samma färg som jag ser som grön?
Den har jag nu lyckats tänka över och "klarat"
Skulle vara intressant att veta hur du "klarat" den
Jag tror dom flesta filosofer skulle gå med på att det inte går att veta.
Citera
2009-06-08, 19:49
Medlem
Logothetess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Skulle vara intressant att veta hur du "klarat" den
Jag tror dom flesta filosofer skulle gå med på att det inte går att veta.

Faktum är att den citerade frågeställningen inte är en liten "klurighet", utan en oändligt komplex fråga. Tingens sekundära egenskaper är alltid svåra att bedöma, och i fall som detta vet vi att individuella skillnader kan föreligga - man kan exempelvis vara färgblind. Och hur skall vi kommunicera i frågan? Menar vi samma sak med grön, och vi om beslutar använda oss av liknelser; överensstämmer våra erfarenheter på denna punkt?
Citera
2009-06-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logothetes
Faktum är att den citerade frågeställningen inte är en liten "klurighet", utan en oändligt komplex fråga. Tingens sekundära egenskaper är alltid svåra att bedöma, och i fall som detta vet vi att individuella skillnader kan föreligga - man kan exempelvis vara färgblind. Och hur skall vi kommunicera i frågan? Menar vi samma sak med grön, och vi om beslutar använda oss av liknelser; överensstämmer våra erfarenheter på denna punkt?
Mjo, jag vet. Det är egentligen en fråga om metafysik och qualia. Och jag vet inte om jag skulle kalla grönhet för en sekundär egenskap, fast det handlar mer om kategorisering än om ontologi. Men vad är det för 'lösning' som TS erbjuder? Det vore intressant att få veta. Att bara säga "jag har klarat av frågan" i ett filosofiforum är som att vifta en köttbit framför en hund. Inte för att jag tror att TS klarat av frågan, kanske på sin höjd bestämt sig för att man inte kan veta säkert. Men jag vill ändå veta
Citera
2009-06-08, 20:43
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affieboi
Den va rätt bra faktist..
Fick se en skön i någons signatur här på FB:
What if Pinocchio said: "My nose will now grow!"
Förmodligen skulle hans huvud sprängas, eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av BPEC
Den klurigaste av alla:

Är detta en fråga ?
Ja. På vilket sätt är den klurig?

Citat:
Vad han säger är "min näsa kommer nu att växa". Den växer om och endast om han ljuger. Därav paradoxen.

Hursomhelst, är "nej" rätt svar på den här frågan?
Citera
2009-06-08, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Förmodligen skulle hans huvud sprängas, eller något liknande.

Ja. På vilket sätt är den klurig?

Vad han säger är "min näsa kommer nu att växa". Den växer om och endast om han ljuger. Därav paradoxen.

Hursomhelst, är "nej" rätt svar på den här frågan?

Jo men "min näsa kommer nu att växa" antyder ju inte på en sanning eller lögn (antagligen kommer den inte växa eftersom han inte "vet" utan chansar på ett påstående, kan ett påstående vara en lögn i detta fall?) Det är ett påstående som "något" måste tolka som lögn eller sanning. Eller jag kanske förvirrar mig i mig själv.

Eller försöker här med en till tanke:
Om jag är pinochio och säger till Kalle
"min näsa kommer nu att växa"
Om den inte växer tolkar något det som ett lögnaktigt påstående, alltså växer näsan. Men jag ser inte han påstående som en lögn.
Citera
2009-06-08, 22:33
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Jag tror helt enkelt att Pinocchio skulle få väldigt ont i näsan.

Alternativt att den växer baklänges in i hans hjärna och tar kål på honom.
Citera
2009-06-08, 22:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jo men "min näsa kommer nu att växa" antyder ju inte på en sanning eller lögn (antagligen kommer den inte växa eftersom han inte "vet" utan chansar på ett påstående, kan ett påstående vara en lögn i detta fall?) Det är ett påstående som "något" måste tolka som lögn eller sanning. Eller jag kanske förvirrar mig i mig själv.

Eller försöker här med en till tanke:
Om jag är pinochio och säger till Kalle
"min näsa kommer nu att växa"
Om den inte växer tolkar något det som ett lögnaktigt påstående, alltså växer näsan. Men jag ser inte han påstående som en lögn.
Okej, vi måste nog antaga att utsagor om framtida händelser kan ha sanningsvärden. Isåfall kan satsen "min näsa kommer nu att växa" antingen vara sann eller falsk. Om den är sann (och Pinoccio således inte ljuger) så växer näsan, vilket betyder att han ljuger* och således att satsen är falsk. Om satsen är falsk så ljuger han, och näsan måste då växa, vilket gör satsen sann.

*Premissen är som sagt att hans näsa växer om och endast om han ljuger.
Citera
2009-06-08, 22:51
Medlem
[quote=Affieboi]
Hur vet du att den färg du ser som grön är samma färg som jag ser som grön?
Den har jag nu lyckats tänka över och "klarat" /QUOTE]

Vad är ditt svar på den frågan? Intressant att höra.
Citera
2009-06-08, 22:56
Medlem
Albahugas avatar
En klassisk fråga som har med religion är Teodicéproblemet. Om gud är god, varför finns ondska?
Citera
2009-06-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albahuga
En klassisk fråga som har med religion är Teodicéproblemet. Om gud är god, varför finns ondska?
Den tycker jag är lättare att svara på än
Kan Gud skapa en tyngd så tung att Han själv inte kan lyfta den?
Omnipotensproblemet.

Mitt eget svar på just den frågan är, Ja.
Om Han kan göra allt så kan Han begränsa eller ta bort sin omnipotens om Han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in