Börjar kännas vädigt mycket Twilight nu båda serierna/böckerna/filmerna har sådär halvfjolliga vampyrer de borde ta lärdom av True Blood
twilight har jag itne kollat in riktigt... true blood är dock nr 1 bland dessa vampyr fenomen! men true blood och vampire diaries ska man ju egentligen inte jämföra, likheten e just vampyrer men inget annat enligt mig
Hmm, ja, Vampire Diaries är ungefär i mitten mellan True Blood och Twilight. Där True Blood är fenomenal och Twilight är extremt pinsam. Positionen pendlar ibland.
Den gången när Matts mamma kysste hmm den där bråkstaken-Lockwood-sonen samt när Damon kalasade på tre kvinnor känns som att de inspirerats av True Blood... :P
Sabin - Om du inte gillar den här serien, varför tittar du då på den?
Har själv sett alla avsnitt och läst alla (än så länge) utgivna böcker och jag kan hålla med er som säger att VD ligger mellan TB och Twilight-filmerna, men själv tycker jag att det ibland kan vara skönt att inte konstant utsättas för blod, våld, sex och tio svordomar i varje mening. Med det vill jag inte säga att TB är dålig, tvärt om. Jag älskar den serien. Men jag gillar verkligen VD och jag kommer att fortsätta följa den när säsong två börjar.
Och som tjej ska jag väl inte sticka under stol med att det då främst är karaktären Damon (Ian Somerhalder, Boone i Lost) som tilltalar mig mest.
Twilight däremot klarar jag bara inte av. Den tilltalar mig inte det minsta.
Sedan - utan att säga för mycket - så har inte TV-serien och böckerna speciellt mycket gemensamt mer än karaktärerna... en del av dem i alla fall.
Läst lite till och från i den här tråden och sett många missuppfattningar om bokserien av Vampire diaries. Har följt tv serien på kanal 6 både med STOR besvikelse men även med intresse.
Som tv och vampyr serie så tycker jag att dom skapat en bra serie som trots en låg budget lyckas hålla uppe en bra kvalitet och den lyckas få mig att vilja se nästa avsnitt.
Jag har sedan ett flertal år tillbaka varit ett fan utav bokserien, det man måste tänka på när man läser böckerna är att dom är skrivna för unga ungdomar alltså 12-14 års ålder och riktar sig först och främst till unga tjejer. Tv serien har endast snott namnen på några huvudkaraktärer och så klart namnet på serien från sitt original, L.J Smith (Lisa Jane) har själv på sin hemsida gått ut med att hon inte ville se sina böcker bli en tv serie och att hon inte haft något att säga till om när dom skapade den. Hon har även skrivit personligen på sin blogg att hon började gråta då hon hörde att några karaktärer skulle ta droger. Böckerna har 14 år + på nacken och har därför inga anknytningar till twilight som det ofta påstås, dock tycker jag att tv serien lite försiktigt hånar den avskyvärda twilight serien igenom att sno saker från den och förbättra dom.
Tänkte förklara lite om böckerna SÅ LÄS INTE SPOLIER OM ni inte är intresserade:
Om Vampire Diaries tv serien och Vampire Diaries bokserien en dag skulle träffas så skulle dom inte utan presentation känna igen varandra alls.
Storyn i bokserien ter sig väldigt annorlunda och den är som jag redan skrivit tänkt till en ung publik av först och främst tjejer.
I bokserien är vår huvudperson den blonda bitchiga tjejen Elena som är i åldern 13-14 och den populäraste tjejen i skolan. Hon vet vad hon vill och hon får det oftast. Hennes bästa och närmsta vänner är Bonnie en rödhårig och rödfräknig tjej som är helt galen i druider och Meredith (som helt tagits ur tv serien) en lugn och sansad tjej. Hon bor i staden Fell's Church (vet att det är Fell men kommer inte ihåg att om det var "church" i slutet bättre än löjliga Mystic något i alla fall)
Hennes sedan barndomen bästa vän Caroline har under sommaren då boken börjar vuxit ett hat och svartsjuka över Elenas popularitet och säger i stort sätt upp deras vänskap för att bli lite mer av en "fiende" till Elena som ständigt motarbetar henne. Elenas föräldrar har dött i en bilolycka och hon bor med sin moster/faster Judith som är i 50-60 års åldern och sin lila syster som är i 5-6 års åldern. (Alltså inte den super snygga hollywood mostern och den 16 åriga lillebrodern som de hittat på i serien.)
Många av de karaktärer som dyker upp i tv serien existerar inte i bokens värld och händelserna och uppbyggnaden är helt annorlunda. Några av original karaktärerna som endast är små karaktärer i böckerna är Vicki, och Tyler (Vicki som fått alldeles för mycket personlighet och utrymme i tv serien och Tyler som gjorts till en snäll sport kille >_< why?) Sedan har vi Matt som fick Vicki till syster ett annat WHY >_< och som av någon anledning är kompis med Tyler...WHY?" Det känns som om tv serien vill knyta ihop alla karaktärer utan någon mening alls med det.
Sedan har vi Katherine som i böckerna leker med Stefan och Damon, omvandlar dem till vampyrer fejkar sin död och försvinner ur bilden tills böckernas början då hon börjar ställa till med saker i smyg. Det är också viktigt att notera ut att Elena och Katherine liknar varandra till sin skönhet men är inte släkt eller så lika.
Nu måste jag erkänna att jag inte läst de tre lite nyare böckerna som nyligen släpptes i sverige. Men kan inte tänka mig att så mycket av grund storyn ändrats.
Men som summering om man blundar från att denna tv serie har något alls med vampire diaries böckerna att göra så är den riktigt bra. Men suger som basering :P
Senast redigerad av drusila 2010-05-01 kl. 17:15.
drusila - Tack för att du orkade göra det jag inte orkade. Skriva ner många av alla de skillnader som är mellan bok och tv-serie. Jag har lyckats att separera de två och uppskattar på det sättet både bokserien och tv-serien. Och jag är förvånad över att de har lyckats med konststycket att göra varje tv-avsnitt bättre och bättre.
Har läst de nyare (de två som släppts, den tredje kommer ut senare i år) och de skiljer sig lite från de första fyra. Kanske inte så mycket vad gäller vilken åldersgrupp de riktar sig mot, men... De är lite mer... lite mörkare och en hel del mer mysticism och övernaturlighet med i dem. Men jag ska inte skriva så mycket om det här, om du vill läsa dem själv. Jag vill inte förstöra upplevelsen för dig.
Skönt att läsa att du skrev och förklarade att de här böckerna är äldre än både The Twilight Saga och The Southern Vampire Mysteries och jag kan även säga att TB inte följer böckerna speciellt bra heller. Det råder alldeles för stor förvirring vad gäller det här för de flesta. LJ får ju själv (fortfarande) skriva och förklara det för Twilight-fans på sin blogg. Det är inte hon som snott från Stephenie Meyer, det är SM som snott från LJ Smith.
Namnet på städerna:
Alldeles riktigt: staden i böckerna heter Fell's Church och i serien är det Mystic Falls.
Sabin - OK. Jag förstår dig bättre nu och jag köper väl dina argument i princip rakt av. Jag skulle nog göra likadant om en serie var full av snygga killar. (Den här serien har bara en riktigt snygg kille, men de andra är inte speciellt fula de heller, så därför kollar jag på serien för att jag gillar den.)
Ja jäklar den här serien har faktiskt bara blivit bättre, har funnit mig själv längta efter nästa avsnitt vilket det inte är många serier som gör. Synd bara att det var sista avsnittet idag
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!