Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-07, 16:48
Medlem
dankars avatar
Hej, har ett mycket underligt problem som jag försöker att lösa. Det är som så att jag har en gammal stationär HP-dator med windows xp på. Nu när jag försökte starta upp den så visade det sig att en del knappar inte fungerar. Har provat att använda tre olika tangentbord både via USB och PS2 och ständigt så är det en del knappar som inte fungerar.

De som inte fungerar är A, S, D, F, J, K, L, Ö om det är till någon hjälp. Dessutom så innehåller lösenordet en del av dessa bokstäver vilket gör att jag inte kan komma åt någonting på datorn.

Någon som har någon som helst idé om vad som kan vara problemet och hur man åtgärdar det eller finns det någon möjlighet att komma åt innehållet på datorn ändå? Har viktiga dokument jag behöver där nämligen.
Citera
2009-06-07, 16:59
Du kan väl använda windows-tangentbordet om jag inte minns fel, alltså som temporär lösning.
Citera
2009-06-07, 17:00
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roedtelefon
Du kan väl använda windows-tangentbordet om jag inte minns fel, alltså som temporär lösning.

Skulle kunna fungera, problemet är ju det att jag är låst vid inloggningssidan där jag måste skriva in lösenord för att kunna göra någonting annat och lösenordet har jag ingen möjlighet att skriva in.
Citera
2009-06-07, 17:20
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Skulle kunna fungera, problemet är ju det att jag är låst vid inloggningssidan där jag måste skriva in lösenord för att kunna göra någonting annat och lösenordet har jag ingen möjlighet att skriva in.

Har du testat att gå in i bios? Om det fungerar, kan du testa tangenterna på bioslösenords-alternativet, och testa om tangenterna fungerar där.

Så gjorde alla när jag jobbade som delltekniker.
Citera
2009-06-07, 21:57
Medlem
dobbelinas avatar
Testa den här nödlösningen, använd Altcharactermap:
Alt + 65=A
Alt + 83=S osv..
http://www.freewebs.com/altcharactermap/themap.htm

Försök sen logga in som admin och kolla keyboard/språk inställningarna.
Citera
2009-06-08, 21:46
Medlem
dankars avatar
Tack för era svar, tyvärr fungerade inget av alternativen.

Någon annan som har ett förslag på vad det är som kan vara fel? Tycker det ör högst besynnerligt.
Citera
2009-06-09, 18:36
Medlem
dobbelinas avatar
Ladda ner den här bootCD'n och återställ lösenordet på det kontot som
du vill in i.(Admin förslagsvis)
http://sourceforge.net/projects/pcloginnow/

Logga sen in och försök felsöka, alternativt kopiera filerna du vill behålla och återinstallera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in