2009-06-07, 16:46
Medlem
Chippen85s avatar
Hej,

Finns det alternativ till förhöjningssockel ?
Jag skulle behöva min tvättmaskin ca: 30-40cm högre upp. Och som klarar tvättmaskinens tyngd.

Jag vill inte köpa förhöjningssockel då priserna startar från 800kr och det känns ganska väl saftigt.
Citera
2009-06-07, 17:53
Medlem
MaZtoRs avatar
Snickra ihop något själv.
Citera
2009-06-07, 19:01
Medlem
Chippen85s avatar
det måste hålla och se bra ut he he
Citera
2009-06-07, 20:35
Medlem
Djurmos avatar
Gjorde en själv i höstas, en ram av 2"4 liggande och under den klossar av reglar som gav rätt höjd. Sikade fast smala lister av plywood i ytterkant för att hindra det otämjda aset att hoppa ner på golvet. Har funkat klockrent! Om frun hade brytt sig i designen hade jag fäst skivor som sockel rynt om, me nnu var hon nöjd med enklare lösning då jag förklarade att det nu var mycket enklare att plocka fram pinaler som hamnat under maskinen...
Citera
2009-06-07, 21:59
Medlem
Chippen85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Gjorde en själv i höstas, en ram av 2"4 liggande och under den klossar av reglar som gav rätt höjd. Sikade fast smala lister av plywood i ytterkant för att hindra det otämjda aset att hoppa ner på golvet. Har funkat klockrent! Om frun hade brytt sig i designen hade jag fäst skivor som sockel rynt om, me nnu var hon nöjd med enklare lösning då jag förklarade att det nu var mycket enklare att plocka fram pinaler som hamnat under maskinen...

lät intressant. Har du bild ?
Citera
2009-06-08, 00:08
Medlem
DennisOlofs avatar
Chippen85, då får man fixa själv.

Enklast är nog som andra säger, antingen en ram av t.ex. 4st tjocka stockar t.ex. 10cm*10cm, skruva ihop dem t.ex. med stålband (kanske fel namn på det, minns inte vad det heter), sedan kan man ju limma på t.ex. en bit plastmatta eller liknande, bara köpa det du behöver så kan du klippa till det.

Kan du få samma utförande som du redan har på golvet, t.ex så det ser ut som parkett eller liknande. Blir snyggt och står stabilt, kostar inte så mycket.

Å andra sidan är det en del jobb och 600-900kr anser inte jag är dyrt, det är ju trots allt en stålkonstruktion, det går ju åt en del material att tillverka den, arbetstiden (eller maskinen som ska göra den). Rimligt pris tycker jag.
Citera
2009-06-08, 09:20
Medlem
Snurrens avatar
Jag skulle lätt ha valt Cylindas förhöjningssockel med utdragslåda: http://www.cylinda.se/tvatt_tillbehor.asp Dessutom fanns det en skiva som man kan lägga ner tvätten på när man tagit ut den, verkar praktiskt. Inte för att jag vet vad det kostar, men jag skulle nog gärna kosta på mig en sådan i stället för att (be maken) snickra ihop något.
Citera
2009-06-08, 11:00
Medlem
Chippen85s avatar
synd att rusta öb el jula inte säljer sånt här hehehe
Citera
2009-06-08, 18:36
Bannlyst
kolla annars med en lokal svetsare eller mek verkstad, borde ju inte ta så lång tid att svetsa ihop en ram och fyra ben.

gillar inte kombinationen med trä och vatten i längden.
Citera
2009-06-08, 21:39
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chippen85
lät intressant. Har du bild ?
Visst kan jag ta ett kort, men du ser nog inte så mycket vettigt på den, 50kg maskin står ovanpå och låter sig inte så lätt flyttas.Men jag gjorde bara en ram av 2"4 liggande, alltså 45mm tjock och tyyermåtten på ramen lika som maskinens yttermått. Skruvade med rejäla skruv De var 16 cm långa. Klossarna som ramen står på var även de av 2"4. För att slippa lite av vibrationerna och undvika att klossarna ruttnar så stälde jag tillsist ramen på bitar av rejäl fotskrapsmatta av gummi, 15mm tjock och med breda räflor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in