2009-06-07, 15:59
Medlem
HungalaBungalas avatar
Mitt problem är det att jag har ett moderkort som tycks ha en PCI Express x16-kontakt och nu har jag bestämt mig för att skaffa mig ett bättre grafikkort. Dock så tycks de flesta tillgängliga grafikkorten vara kompatibla med PCI Express x16 2.0. Nu undrar jag därför ifall jag måste byta ut mitt moderkort för att kunna skaffa mig ett nyare grafikkort, eller ifall nyare grafikkort bör fungera, men att de måhända inte utnyttjas till fullo.
Citera
2009-06-07, 20:07
Medlem
PCi express 2.0 är bakåtkompitabelt. vilket betyder att det går att använda på en x16 port så du behöver inte oroa dig
Citera
2009-06-07, 20:14
Medlem
HungalaBungalas avatar
Ok, så om jag har förstått dig rätt så är det bakåtkompatibelt åt båda håll?

Tack för svaret lugnar mig helt klart!
Citera
2009-06-07, 20:47
Medlem
du har förstått det till 50%

pci express portarna har som sagt var 16 bussar. pci express 2.0 är bara namnet på gränssnittet hos dagens standardgrafikkort. så om du har en pci express port så kan du använda både pci express 1,2 samt 3.0 när denne kommer
Citera
2009-06-07, 23:00
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelplast
du har förstått det till 50%

pci express portarna har som sagt var 16 bussar. pci express 2.0 är bara namnet på gränssnittet hos dagens standardgrafikkort. så om du har en pci express port så kan du använda både pci express 1,2 samt 3.0 när denne kommer

Stämmer, dock får du inte ut full effekt ur kortet, men det säger kanske sig självt.
Citera
2009-08-14, 03:39
Medlem
Reggaexxs avatar
Hej!

funkar detta verkligen?, för jag vill uppgradera mitt grafikkort men de flesta stöder PCI express 2.0 och jag är osäker verkligen .
Senast redigerad av Reggaexx 2009-08-14 kl. 03:55.
Citera
2009-08-14, 03:45
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaexx
Hej!

funkar detta verkligen?, för jag vill uppgradera mitt grafikkort men de flesta på affärerna stöder PCI express 2.0 och jag är osäker verkligen.
Hur då menar du??? Så länge du har ett pci-e ledig plats så klart det ska fungerar. Dock måste du alltid tänka vissa saker innan du köper ett grafikkort dvs om ditt nätagg klara av, storlek på nya grafikkort (vet att vissa moderkort har tex satakontakter som sticker uppåt o har man många HDD så kan det komma i väg. Sedan spelar CPU ett stor roll, bara för att du köper det senaste/vassaste kort betyder det inte att det kommer lagga/flaskhalsar. Tänk om två ggr innan du köper ett grafikkort.
Citera
2009-08-14, 04:03
Medlem
Reggaexxs avatar
jag funderade på denna

http://www.webhallen.com/prod.php?id=99014

men den är kanske för stor men nu kollar jag på denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010267470.aspx och jag tror att den skulle passa perfekt i burken.
Citera
2009-08-14, 04:09
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
jag funderade på denna

http://www.webhallen.com/prod.php?id=99014

men den är kanske för stor men nu kollar jag på denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010267470.aspx och jag tror att den skulle passa perfekt i burken.
Båda kommer passa i ett vanligt standard midi-tower chassin. Hade jag varit dig o (självklart plånbok styr) så skulle jag valt 9600. Den r mkt bättre (om det r så att du vill ha nvidia så att säga)
Citera
2009-08-14, 04:21
Medlem
Reggaexxs avatar
jag ska köra på den, ska följa dina råd och jag hoppas att allt rullar fint.. ska vänta på lönen bara
Citera
2009-08-14, 04:27
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
jag ska köra på den, ska följa dina råd och jag hoppas att allt rullar fint.. ska vänta på lönen bara
Lycka till and good hunting
Citera
2009-08-14, 04:30
Medlem
Reggaexxs avatar
tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem