2009-06-07, 03:14
Medlem
Fireflyprojects avatar
Tjena.

I förrgår när jag skulle hjälpa min tjejkusin som är 14 med en grej på datorn så upptäckte jag något förfärligt.
Inom loppet av några minuter så loggade minst 9 personer in med namn i stil med ''Hejdå fucking pissvärld'' eller ''Jag orkar fan inte mer''
Är det så att det verkligen finns så många ungdomar i Sverige som mår extremt psykiskt dåligt och inte skulle tveka på att ta livet av sig?
Det kanske bara är en period som alla tjejer går igenom någon gång, eller det psykiska välbefinnandet kanske har minskat drastiskt i takt med att droger har blivit mycket mer lätttillängligt i Sverige. Det kanske rentav är så att det är ''inne'' att må sämst bland tonåringarna idag.

Jag vill ha synpunkter på mitt argument att tonåringar mår psykiskt sämre idag än för ca 10 år sedan. Detta kanske inte alls stämmer, det kanske bara är jag som har fått fel uppfattning.
Citera
2009-06-07, 03:19
Medlem
blotarns avatar
När jag var 14, så var Internet relativt nytt i det allmänna samhället.
ICQ var rätt populärt, sen kom MSN.
Jag har nog ALDRIG varit med om att någon... någonsin har loggat in med sådana namn.

Jag har däremot, precis som du, sneglat på min nu 13-åriga systers skärm och skådat detta märkliga fenomen. Jag tror det ligger någonting i det hela, plus att det eventuellt kan ha någonting att göra med denna hormonstinna period alla små blommor går igenom. Tonårsbekräftelse, trotsålder, nya vänner, gamla vänner.
Det hela blir en enda stor gröt och för att göra någonting gott av det så byter de namn på msn, fjortisloggar in och ut för att få uppmärksamhet eftersom alla som de känner och inte känner börjar skriva och säger "nååå soetnowz mår du dåligt bästiz?" eller "gör det inte älskling <3<3<3<3333" eller hur de nu stavar till saker.
Citera
2009-06-07, 03:23
Medlem
Squalos avatar
Det är helt enkelt mode nu. En del av fjortiskulturen som råder för tillfället.

Problemet är väl inte att fjortisbarnen påstår att dom ska ta livet av sig, det är att dom försöker få andra att ta livet av sig och sprider hela grejen.

Så har man barn i den åldern, och upptäcker sådant på deras MSN eller vad det nu heter, chatten dom har, så gör man nog fan bäst i att stänga av internet för dom.
Citera
2009-06-07, 03:27
Medlem
Fireflyprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
En del av fjortiskulturen som råder för tillfället.
Jag som trodde att fjortiskulturen var på väg bort och att vi skulle få en neutral period med endast svaga inslag av fjortis och emo.
Så fel man kan ha.
Citera
2009-06-07, 03:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fireflyproject
Jag som trodde att fjortiskulturen var på väg bort och att vi skulle få en neutral period med endast svaga inslag av fjortis och emo.
Så fel man kan ha.
Äh, inte fan vet jag... Dom ändrar ju åsikt om vad som är cool var och varannan vecka. Jag kallar det fjortiskultur allt som...
Citera
2009-06-07, 04:17
Bannlyst
Japp, allt går förklara med mode/inne när det gäller ungdomar, sånna simpla varelser de där sakerna är. Inget att bry sig om, inte direkt nåt de kommer våga försöka göra ändå, endast för uppmärksamhetens skull.
Citera
2009-06-07, 04:19
Medlem
Fireflyprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNamn
Japp, allt går förklara med mode/inne när det gäller ungdomar, sånna simpla varelser de där sakerna är. Inget att bry sig om, inte direkt nåt de kommer våga försöka göra ändå, endast för uppmärksamhetens skull.
Det kanske är just så, att dom söker uppmärksamhet.
Citera
2009-06-07, 04:21
Bannlyst
Citat:
Det kanske är just så, att dom söker uppmärksamhet.
Mmh, och vissa mognar aldrig, fastnar i fjortisstadiet och bara fortsätter vilja ha uppmärksamhet. Självmord är ett lätt sätt att få det på.

Vad ska det bli av världen egentligen?
Citera
2009-06-07, 04:23
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
Hade en fjortis som hade "orkar inte mer" som personligt meddelande.
Skrev "gå och lägg dig då"
Citera
2009-06-07, 04:33
Medlem
Fjortisar behöver bekräftelse, och vid den åldern är de inte ett välutvecklat sympatisystem vilket gör att man slänger ur sig nedvärderade ord utan att tänka. Dessa ord och förhållanden som man lever i skapar stora problem i kidsens huvud.

Det är tuffare socialt att vara barn då relationerna i många fall saknar sympati.
Citera
2009-06-07, 04:38
Medlem
Citat:
Inte så att du är bekant inom ämnet?

Nej har själv inte varit utsatt men minns hur det var när man var fjortis och hur alla betedde sig, jag har en väldigt stark sida av sympati i mig vilket gör det lätt för mig och se när folk känner sig sårade.
Citera
2009-06-07, 04:40
Medlem
Fireflyprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
Nej har själv inte varit utsatt men minns hur det var när man var fjortis och hur alla betedde sig, jag har en väldigt stark sida av sympati i mig vilket gör det lätt för mig och se när folk känner sig sårade.
Okej, det är... positivt tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in