2009-06-05, 17:38
Medlem
paggans avatar
Min son lyckades daska till tangentbordet och göra så att hela Windows-skrivbordet hamnat i ett liggande läge. Allt är liggande och krysset där man stänger ner har då hamnat i högst upp i vänstra hörnet om ni förstår.

Hur avhjälper jag detta?
Har försökt googla men vad fan söker man på "liggande skrivbord?". får inte någon träff i all fall.
Citera
2009-06-05, 17:42
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Min son lyckades daska till tangentbordet och göra så att hela Windows-skrivbordet hamnat i ett liggande läge. Allt är liggande och krysset där man stänger ner har då hamnat i högst upp i vänstra hörnet om ni förstår.

Hur avhjälper jag detta?
Har försökt googla men vad fan söker man på "liggande skrivbord?". får inte någon träff i all fall.

Mycket märkligt att du inte får nån träff på de utmärkta söktermer som beskriver din situation i detalj så exakt och precist. Dessutom på svenska som är ett av de mest talade språken i världen.

Prova med ALT + nån av piltangenterna.
Citera
2009-06-05, 17:49
Medlem
paggans avatar
Ett mycket delikat problem må jag säga. Dock avhjälpte dina goda råd inte problemet. Står jag på skrivbordet och följer dina instruktioner så händer ingenting.
Vad kan han ha tryckt på? Fler råd?
Citera
2009-06-05, 17:50
Medlem
Bajskaffes avatar
Jag gissar att han kommit åt ett snabbkomando för bildskärmsinställningarna. många grafikkort har stöd för liggande/roteradskärm. gå till bildskärmsintällningar (konrollpanelen) och leta upp kanppen avancerat (minns inte på vllken flik). leta upp rätt flik,

finns säkert en snabb meny längst ner till höger på windows-aktivitetsfältet också. Spontatnt gissar jag att du ska leta efter en liten röd "ATI" symbol (högerklick).
Senast redigerad av Bajskaffe 2009-06-05 kl. 17:53.
Citera
2009-06-05, 17:56
Medlem
Bakelits avatar
Har du någon ikon nere i höger hörn (där höger hörn är vanligtvis alltså :P ) där ditt grafikkort står? Om du har det högerklicka på den så bör det finnas rotera skrivbordet där.

edit; Oj var visst lite sen :P
Senast redigerad av Bakelit 2009-06-05 kl. 17:58.
Citera
2009-06-05, 17:57
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskaffe
Jag gissar att han kommit åt ett snabbkomando för bildskärmsinställningarna. många grafikkort har stöd för liggande/roteradskärm. gå till bildskärmsintällningar (konrollpanelen) och leta upp kanppen avancerat (minns inte på vllken flik). leta upp rätt flik,

finns säkert en snabb meny längst ner till höger på windows-aktivitetsfältet också. Spontatnt gissar jag att du ska leta efter en liten röd "ATI" symbol (högerklick).

Tack!
Efter mångt och mycket letande och klickande så hittade jag till något som hette rotation. Nu ska jag bara höra med frugan om hon kan massera min nacke efter denna fadäs. Det tar på krafterna att posta med tiltande huvud.

Allt gott!
Citera
2009-06-05, 17:57
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Ett mycket delikat problem må jag säga. Dock avhjälpte dina goda råd inte problemet. Står jag på skrivbordet och följer dina instruktioner så händer ingenting.
Vad kan han ha tryckt på? Fler råd?

Prova med CTRL+ALT + nån av piltangenterna.

Verkar vara de knappkombinationer som skall fungera.

Edit: Ah, du hade redan löst problemet. Nåväl.
Citera
2009-06-05, 18:05
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Prova med CTRL+ALT + nån av piltangenterna.

Verkar vara de knappkombinationer som skall fungera.

Edit: Ah, du hade redan löst problemet. Nåväl.

Ännu effektivare!
Flashbacks samlade kunskap är ovärdelig.
En synnerligen trevlig helg tillönskar jag er, kära kollegor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in