Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-11-13, 17:29
  #1
Medlem
Kashmirs avatar
Där vi repade brukade vår lärare berätta att det ibland går förbi tre vad han kallade för cp-ankor, men ingen av oss riktigt trodde på honom. Men så en dag kommer trummisen inspringande och vrålar cp-ankor! cp-ankor, så vi sprang efter. Där gick tre ankor som var helt utfrysta av gruppen. Den ena ankan gick helt snett med den den ena vingen högre upp en den andre, den andre var helt sne i halsen, missformat huvud och gick "hackade" hela tiden medan den tredje såg allmänt missformad ut och vars huvud flög upp å ner och så gick ankorna konstigt. Dessutom gav alla ut märkliga ljud. Det var alltså inga ankor som blivit fysiskt skadade utan de gav mer ett utvecklingsstört intryck. Det hela såg väldigt lustigt ut då men såhär i efterhand är det mest tragiskt.

Hur vanligt är sånt här och är det fler som stött på missbildade och "utvecklingsstörda" djur?
Citera
2003-11-13, 17:32
  #2
Medlem
moles avatar

Jag tycker ankor e coola
Synd att dom var utfrysta
Citera
2003-11-13, 17:43
  #3
Medlem
TomBombadills avatar
Har ni inte sett South Park avsnittet med Timmys CP kalkon?

Garvade gott när jag läste det du skrev. Men visst är det lite tragiskt iaf
Citera
2003-11-13, 17:53
  #4
Medlem
moles avatar
Jag älskar djur o speciellt ankor
Älskar att gå ut med min hund till parken om sommrarna o mata ankorna o deras små ungar
Var så jävla coolt en gång när en andmamma ledde sina 7 småttingar inne i stan
Hela jävla gatukorsningen stannade, bussar,bilar u name it, för att släppa förbi den lilla kortegen
Citera
2003-11-13, 18:15
  #5
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mole
Jag älskar djur o speciellt ankor
Älskar att gå ut med min hund till parken om sommrarna o mata ankorna o deras små ungar
Var så jävla coolt en gång när en andmamma ledde sina 7 småttingar inne i stan
Hela jävla gatukorsningen stannade, bussar,bilar u name it, för att släppa förbi den lilla kortegen

Det är inte så att du går till parken, till ankorna för att mata hunden?
Citera
2003-11-13, 19:59
  #6
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashmir
Där vi repade brukade vår lärare berätta att det ibland går förbi tre vad han kallade för cp-ankor, men ingen av oss riktigt trodde på honom. Men så en dag kommer trummisen inspringande och vrålar cp-ankor! cp-ankor, så vi sprang efter. Där gick tre ankor som var helt utfrysta av gruppen. Den ena ankan gick helt snett med den den ena vingen högre upp en den andre, den andre var helt sne i halsen, missformat huvud och gick "hackade" hela tiden medan den tredje såg allmänt missformad ut och vars huvud flög upp å ner och så gick ankorna konstigt. Dessutom gav alla ut märkliga ljud. Det var alltså inga ankor som blivit fysiskt skadade utan de gav mer ett utvecklingsstört intryck. Det hela såg väldigt lustigt ut då men såhär i efterhand är det mest tragiskt.

Hur vanligt är sånt här och är det fler som stött på missbildade och "utvecklingsstörda" djur?
Det är nog inte särskilt ovanligt med utvecklingsstörda djur, däremot är det nog ett fåtal som överlever.

Anledningen till att ankor gör det i större utsträckning hänger väl ihop med att de
* är vegetarianer och inte behöver jaga sin mat.
* har få om några naturliga fiender i dammar och andra centrala vattendrag.
* är relativt smarta.

Jag tycker personligen inte att din berättelse var särskilt sorglig, snarare söt med tanke på att de höll ihop med varandra. Alternativet hade ju varit isolering och/eller döden.
Citera
2003-11-13, 20:02
  #7
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
Det är inte så att du går till parken, till ankorna för att mata hunden?

Nej fan!
Skulle aldrig drömma om att skada en anka!
Inget annat djur heller

Vem kan skada en sådan här?
http://philrsss.anu.edu.au/~josh/birds/black-duck.jpg
Citera
2003-11-13, 20:08
  #8
Medlem
psygnosiss avatar
en gång när jag var liten slängde ja ner en baksnus till en anka. den åt den sen dök den och höll på att dumma sig... sen dök den och kom inte upp.
sen när jag blev äldre fick jag en anka på mitt metspö...
den släppte efter vi hade ryckt lite.
Citera
2003-11-13, 20:12
  #9
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psygnosis
en gång när jag var liten slängde ja ner en baksnus till en anka. den åt den sen dök den och höll på att dumma sig... sen dök den och kom inte upp.
sen när jag blev äldre fick jag en anka på mitt metspö...
den släppte efter vi hade ryckt lite.

Dödade du en anka med en snusprilla? Aja, han borde lära sig att inte snusa.
Citera
2003-11-13, 20:21
  #10
Medlem
ryllemans avatar
ankor är väl inte vegeterianer, dom käkar mask, skalbaggar och annat äckelskap.
(var bara tvungen, sån messerschmitt jag är...)
Citera
2003-11-13, 20:45
  #11
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylleman
ankor är väl inte vegeterianer, dom käkar mask, skalbaggar och annat äckelskap.
(var bara tvungen, sån messerschmitt jag är...)
Okej, sorry. De är inte köttätare, då?
Citera
2003-11-13, 21:02
  #12
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Missbildningar och liknande är minst lika vanligt bland djur som bland människor. Och som någon skrev här ovan, klarar dom sig helt enkelt inte speciellt länge eftersom deras utsatta tillvaro förutsätter att dom är fullt friska för att överleva. Man kan dock misstänk att "cp-ankorna" enligt ovan klarade sig eftersom det är ett djur som ofta lever i stads/parkmiljö och därför har bättre tillgång på för dom lämplig föda. T ex alla gamlingar som sitter och matar dom med limpa, något som gör att dom inte behöver arbeta speciellt mycket för att få det dom behöver.



@mole: Fan vilken motbjudande avatar du har!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback