2009-06-05, 03:16
Medlem
p0nis avatar
Hai.

Har en hårddisk som jag krypterat med AES med TrueCrypt, och denna brukar jag så snällt mount'a under "V:\" i Windows. Då jag märkte att foobar2000 fick min dator att lagga lite smått blev jag ilsken, och stängde av det. När jag senare ville lyssna på lite trevlig musik, gick jag in i V:\Downloads\Musik, och upptäckte till min fasa att mapparna var tomma?!
Det fanns ett fåtal filer jag hittade, och de fungerade inte att öppna alls. Så, jag dismount'ade denna hårddisk, och provade att mounta igen - nu kunde jag inte alls komma åt den, utan fick meddelandet
"This partition is not formatted. Would you like to format it now?"
Vad satan? Den är tamejfan visst formatterad, så jag provade att uppgradera till TrueCrypt 6.2 (från 6.1), och nu fick jag ett annat meddelande när jag försökte komma åt denna när den var mountad:
"V:\ is not accessible.
The file or directory is corrupted and unreadable."

Jaha.. Det var som fan? Men om Windows inte vill vara med o leka så slipper det, tänkte jag och bootade in till vår kära vän Linux istället. Installerade TrueCrypt, och jaha, då hittas inte hårddisken alls under Linux, trots att den finns under Windows? Inte ens under /dev hittar jag annat än mina två vanliga sda & sdb hårddiskar, där det bör finnas även en sdc...

Jag gjorde en post på TrueCrypt's forum, och har ännu inte kommit till en lösning, så jag tänkte se om det fanns någon som haft detta problemet förr på FB.

Har provat följande:

* Uppgradera TrueCrypt
* Mount'a under nytt 'bokstavsnamn' i Windows
* Byta lösenord på den krypterade hårddisken
* Mounta i Linux Där den inte ens hittades förövrigt...
* Kolla efter lösa kablar inuti datorn, och försöka trycka till dem.
* Starta om
(Som brukar vara en bra lösning i Windows, lol)
* Slå på datorn. (För det funkar ju jämt.)

Några idéer, eller är det bara att formatera om disken o gå miste om allt på den? :/

Logs etc:

MvH
p0ni
Citera
2009-06-06, 02:29
Medlem
p0nis avatar
ingen? :/
Citera
2009-06-06, 14:02
Medlem
merlin2s avatar
kopiera den till en cd/dvd/usb ellerliknande media
pröva mounta truecryptfilen på en annan dator

hur stor är filen egentligen?
Citera
2009-06-06, 17:27
Medlem
p0nis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
kopiera den till en cd/dvd/usb ellerliknande media
pröva mounta truecryptfilen på en annan dator

hur stor är filen egentligen?
Det är ingen fil, utan en hel hårddisk, därav kan jag inte kopiera den till nåt annat lagringsmedia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in