Citat:
Ursprungligen postat av EineHerrenkatze
Du har säkert rätt. Skall tilläga att jag inte har jättemycket erfarenhet av Chihuahor, men de jag har stött på har verkat halvt efterblivna.
Att jag skrev var lite strängare beror nog mest på fördomar. Får för mig att de flesta som skaffar Chihuahua är tjejer som är ovana vid hundar och som behandlar dem som teddybjörnar. Kanske därför Chihuahor framstår som så dumma.

Ja du har en poäng.
Men om du har träffat på en "chivovve" som blivit riktigt behandlad så är det knappast några bjäbbiga fegharar. Tvärt om de kan bli riktigt farliga trots sin storlek. På killar om de blir illa behandlade och behöver försvar sig så kan de hoppa upp och bita killen i pungen.
Man skall faktiskt inte underskatta en ras bara för att det finns idioter som Paris Hilton och andra pucklad brudar/killar som behandlar dem som "assosiarer" i stället för hund.
Till TS aka naatta:
"Chivovve" är inte för att nedvärdera rasen..
Utan tänk på att Chihuahua uttalas "chivava" så i mina trakter från det jag var barn så blev det ett sätt att hålla uttalet i minne med "chivovve".
Sedan så finns de ju de som använder ordet tragiskt nog för att nedvärdera rasen.
Men tyvärr kan jag inte ge dig några tips då de tipsen jag ville ge hade redan gets av andra.. Detta med godis omedelbart när han kissat ute och ingonera hunden när den kissat inne en liten stund. För du kan ju inte spraya in hela lägenheten med "fyspray"..