2009-06-06, 13:14
Medlem
naattas avatar
Sluta argumentara ang. fördomar och kom med lite bra tips istället
Citera
2009-06-06, 14:26
Medlem
För vissa hundar tar det lång tid att bli rumsrena, och vissa blir aldrig 100% rumsrena, tyvärr.

Men jag skulle helt klart gå till veterinären med vovven och kolla så att den inte har urinvägsinfektion. Min tik blev aldrig ordentligt rumsren, men kissade riktigt stora pölar och gick inte och småskvätte inomhus, så jag tänkte aldrig på att hon kunde vara sjuk, men mycket riktigt så hade hon urinvägsinfektion. Efter att hon fått medicin blev hon helt rumsren, och då var hon säkert 7-8 månader gammal. Så veterinären för kissprov det är ett bra tips.
Citera
2009-06-08, 23:07
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tido
För vissa hundar tar det lång tid att bli rumsrena, och vissa blir aldrig 100% rumsrena, tyvärr.

Men jag skulle helt klart gå till veterinären med vovven och kolla så att den inte har urinvägsinfektion. Min tik blev aldrig ordentligt rumsren, men kissade riktigt stora pölar och gick inte och småskvätte inomhus, så jag tänkte aldrig på att hon kunde vara sjuk, men mycket riktigt så hade hon urinvägsinfektion. Efter att hon fått medicin blev hon helt rumsren, och då var hon säkert 7-8 månader gammal. Så veterinären för kissprov det är ett bra tips.

Tusen tack för ett bra svar! Det ska jag ta och göra. Har du en aning om vad det kan kosta? Mvh
Citera
2009-06-08, 23:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EineHerrenkatze
Du har säkert rätt. Skall tilläga att jag inte har jättemycket erfarenhet av Chihuahor, men de jag har stött på har verkat halvt efterblivna.

Att jag skrev var lite strängare beror nog mest på fördomar. Får för mig att de flesta som skaffar Chihuahua är tjejer som är ovana vid hundar och som behandlar dem som teddybjörnar. Kanske därför Chihuahor framstår som så dumma.

Ja du har en poäng.
Men om du har träffat på en "chivovve" som blivit riktigt behandlad så är det knappast några bjäbbiga fegharar. Tvärt om de kan bli riktigt farliga trots sin storlek. På killar om de blir illa behandlade och behöver försvar sig så kan de hoppa upp och bita killen i pungen.
Man skall faktiskt inte underskatta en ras bara för att det finns idioter som Paris Hilton och andra pucklad brudar/killar som behandlar dem som "assosiarer" i stället för hund.

Till TS aka naatta:

"Chivovve" är inte för att nedvärdera rasen..
Utan tänk på att Chihuahua uttalas "chivava" så i mina trakter från det jag var barn så blev det ett sätt att hålla uttalet i minne med "chivovve".

Sedan så finns de ju de som använder ordet tragiskt nog för att nedvärdera rasen.

Men tyvärr kan jag inte ge dig några tips då de tipsen jag ville ge hade redan gets av andra.. Detta med godis omedelbart när han kissat ute och ingonera hunden när den kissat inne en liten stund. För du kan ju inte spraya in hela lägenheten med "fyspray"..
Citera
2009-06-09, 20:46
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naatta
Hej allesammans.

Jag har en Chihuahua hane på snart 7 månader som vägrar bli helt rumsren.

Sy igen röven på den och fortsätt mata den så kanske kräket lär sig
Citera
2009-06-10, 10:19
Medlem
radioskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tido

Exakt så var det med en av mina hundar också! Hon kunde t o m ligga på rygg i sängen och kissa.
Det började med en urinvägsinfektion och sen satt nog beteendet kvar efter att hon blivit frisk. Men efter ett års ålder var hon så gott som rumsren.
Citera
2009-06-10, 13:01
Medlem
nevads avatar
Citat:
Tack för bra tips. Ja han får godis och beröm efter att ha kissat ute, varje gång. Vi gör rätt långa promenader och jag försöker ha så roligt som möjligt med honom ute.

Han kissar faktiskt lite överallt, inkluderat matter. Jovars, det fungerar ju så klart att bara torka upp. Men det är värre med matter, det blir ju inte precis någon "härlig doft" inte, utan det blir till att tvätta mattor var och varanan dag ibland.

Jag började med tidningspapper, och så fort jag såg honom sätta sig ner och göra ifrån sig flyttade jag honom till pappret. Sedan flyttade jag tidningspappret närmare dörren. Och sedan började jag med att springa ut med honom snabbt då han satt sig ner för att göra ifrån sig, och sedan berömde honom när han gjorde det ute. Vi är ute cirka 5-6 gånger dagligen. Första vid 7-tiden.
Hur långa är långa promenader? En valp behöver inte gå långa promenader, speciellt en chihuahua.
Citera
2009-06-10, 13:54
Medlem
snartsomdus avatar
Citat:
Hej allesammans.

Jag har en Chihuahua hane på snart 7 månader som vägrar bli helt rumsren. Jag tycker själv att jag, redan från början, har gjort precis enligt prototypen för att få en hund rumsren. Ut direkt efter lek, mat o.s.v. Jag har verkligen testat allt!

Han har haft perioder på några veckor där han varit helt rumsren, men sedan återgått till det att han "markerar" inomhus. Jag tycker detta är väldigt jobbigt och vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ta mig till längre. Jag har även testad ett s.k. "kisskydd" som fungerar på det sätt att man spänner fast det över magen och snopp, och sedan tar bort den när man rastar hunden. Hundar ska tydligen vanligtvis uppleva det som obehagligt att kissa i denna, men det inkluderar då inte min hund i detta fall.

Jag kämpar verkligen med detta dag in och dag ut men utan resultat. Jag vill att min hund ska lämna efter sig en "efterträdare" innan han dör, vilket gör att jag inte vill kastrera honom (det ska tydligen hjälpa vid dessa problem).

Finns det överhuvudtaget något mer att göra? HJÄLP!

Ps, problemet berör endast "kisserier".

Kissar den inne om nätterna också? Om den gör det så koppla den då så att den inte kan gå ur sin korg eller dyl, så när doggen pinkar så får är den tvungen att lägga sig i det, då upphör nöjespissandet väldans fort.
Citera
2009-06-12, 15:15
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartsomdu
Kissar den inne om nätterna också? Om den gör det så koppla den då så att den inte kan gå ur sin korg eller dyl, så när doggen pinkar så får är den tvungen att lägga sig i det, då upphör nöjespissandet väldans fort.

Ja, det gör han! När jag vaknar på mornarna så är det ofta stora pölar kiss. Detta trots jag gör sista promenaden med honom vid 10-tiden på kvällen för att sedan gå och sova direkt. Morgonpromenaden görs vid 7 tiden, men då har han oftast redan tömmt blåsan inomhus.
Citera
2009-06-12, 15:41
Medlem
tombolamannens avatar
Jag håller med föregående talare. Det är inte ovanligt att inte vara vara rumsren vid sju månader.

Hur reagerar han när han kissat inne? Blir an ledsen och besviken på sig själv? Skäms han? Om så är fallet är det är mycket möjligt att han rent motoriskt inte kan kontrollera sin blåsa än eller har urinvägsinfektion. Överväg att gå till veterinären!

Annars; var påpasslig! Så fort han visar tendenser till att kissa, bär ut honom. När han kissar ute så måste du berömma honom som om han vunnit OS i klättring uppför såpad flaggstång! (En verklig tävlingsgren is Olympiska spelen i Stockholm år 1912...) Börjar han kissa är det bara att ge ett skarpt "Nej!", lyfta upp honom så han slutar och gå ut.

Det räcker med en tillsägelse, absolut inget trycka nosen i kisset eller slå hunden. Det är bara kontraproduktivt och raserar din hunds förtroende för dig.

En skurhink och tålamod...
Citera
2009-06-12, 15:44
Medlem
Har själv 2 chigrabbar, hade liknande problem med den yngre tills jag ordnade en form av inhängnad om natten. När dom fick eget sovrum slutade nattskvättandet.

7 månader är ganska vanligt. Tror vår första blev helt rumsren vid 9 månader och den andra runt 1 år.
Citera
2009-06-12, 23:33
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombolamannen
Jag håller med föregående talare. Det är inte ovanligt att inte vara vara rumsren vid sju månader.

Hur reagerar han när han kissat inne? Blir an ledsen och besviken på sig själv? Skäms han? Om så är fallet är det är mycket möjligt att han rent motoriskt inte kan kontrollera sin blåsa än eller har urinvägsinfektion. Överväg att gå till veterinären!

Annars; var påpasslig! Så fort han visar tendenser till att kissa, bär ut honom. När han kissar ute så måste du berömma honom som om han vunnit OS i klättring uppför såpad flaggstång! (En verklig tävlingsgren is Olympiska spelen i Stockholm år 1912...) Börjar han kissa är det bara att ge ett skarpt "Nej!", lyfta upp honom så han slutar och gå ut.

Det räcker med en tillsägelse, absolut inget trycka nosen i kisset eller slå hunden. Det är bara kontraproduktivt och raserar din hunds förtroende för dig.

En skurhink och tålamod...

Tack för ett bra svar. Det är nog mer så att han inte bryr sig då han gjort ifrån sig inomhus. Jag tror inte han förstår att det är fel TROTS att jag tycker jag har gjort precis allt rätt, vad det gäller att få en hund rumsren

Haha, OS exemplet gav ett gott skratt... tack för det. Jag ska kämpa på och har även bokat in en tid hos en veterinär för att kontrollera att han inte har urinvägsinfektion.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in