2008-06-03, 00:46
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddar m
Ja, det är ett fantastiskt fint ställe! Jag hade turen att besöka det under mitt norrlandsbesök för en månad sedan. Mina bilder finns på http://rosakatten.ickeliv.se/foto/in...y=27&pagenum=1
Heltjusigt!

Svor ve och förbannelse över att jag kom dit så sent på kvällen...
Kom inte därifrån förrän elva på kvällen och det var ordentligt skumt redan från början...
Var det verkligen så ljust nere i ugnen när du besökte det eller är det trixat med slutartid och extra ljus?

Återigen... Skitsnygga bilder!
Citera
2008-06-03, 05:22
Medlem
riddar ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomt Och Öde
Heltjusigt!

Svor ve och förbannelse över att jag kom dit så sent på kvällen...
Kom inte därifrån förrän elva på kvällen och det var ordentligt skumt redan från början...
Var det verkligen så ljust nere i ugnen när du besökte det eller är det trixat med slutartid och extra ljus?

Återigen... Skitsnygga bilder!

Tack så mycket! Nja, det blev rätt lång slutartid i ugnen, idiotiskt nog hade jag inte stativ med mig så jag fick försöka pallra upp med tegelstenar under kameran
Du får återvända i bättre ljus! Jag håller med om att det nog är bra med sällskap också, liite murket kändes det ju...
Citera
2018-01-17, 20:43
Medlem
pcboxs avatar
Till er som undrar vart det finns övergivna ställen i jämtland området:
1: Furuhagen i bräcke
2: gamla militär hus/fråd bakom östersunds arena om man åker på grus vägen bakom arenan det ska finnas ett par stycken där
3: Transformator Torn vid lugnvik det ligger nära gamla havremagasinet
4: i Bynäset ska det finnas massa små stugor vid parkeringen inte mycket och se men det finns lite små stugor där
5: vid Frösöflygplats finns det gamla militär fråd och lite annat man åker ner vid grus vägen vid fältjägarnas ställe
6: Hållstakvarn i Hållsta där finns det en förfallen damm som är ganska risig dock men det har varit en kvarn och en kraftstation det finns inte mycket kvar men man kan se dammen och gamla turbin huset tror att någon äger det vet ej om kommunen gör det eller om en privat person gör det men det är som en stugby i området.
7: Gimån vid bräcke där ska det finnas massa gamla timmerflottnings dammar men dom mesta är borta/trasig och borttagna av länsstyrelsen.
8: Vålbacken vid brunflo (finns ej kvar!) där ska det ha varit ett tegelbruksfabrik men tyvärr brann den ner tror det bara finns en skorsten kvar (det mesta var i trä).
9: Bispgården i ragunda där finns det massa ''övergivna'' lägenheter och mer byn där blev mindre efter i början på 2000 talet flera flyttade osv.
10: det ska finnas något vattentorn i tegel längst inlandsbanans räls (tror dom som låg nära är rivna).
#JämtlandUE #Övergivetjämtland #Övergivet
#övergivnaplatser #UE #ÖstersundUE
Citera
2019-03-16, 09:39
Medlem
Gamla kalkstensbrottet i Handöl. Inte så stort men man kan ta sig ner via huset på bilden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:...ljstens_AB.JPG
Citera
2019-03-18, 13:59
Medlem
Bilder från övergivna platser i Jämtland.
https://duckfarmer.wixsite.com/duckf...oring-jämtland.
Klicka blog, sedan exploring Jämtland.
Senast redigerad av PeterDuckfarmer 2019-03-18 kl. 14:02.
Citera
2019-04-25, 02:12
Medlem
adddicts avatar
Kul att tråden lever. Jag har läst denna tråd sedan 2003 och har själv besökt många av de som nämnts.
Finns mycket kvar från militaren ovanför Lugnvik om ni passerar kraftverket och kör över e14 upp mot skogen.

Vid masten i brattåsen så sväng höger ut på fältet och där ligger ett groteskt sort skyddsrum. Man kan se igenom gallret men tunneln är så lång så man inte ser slutet på tunneln.

Det finns även en bunker strax efter Brunflo om nu åker mot pilgtimstadhållet och svänger motsatt riktning vid Rossbol. Dock larmad men jag är sugen på att bryta mig in någon dag. Btw vet ni ifall det står ett lok i klottetgrottan nedanför Torvalla?
Citera
2019-04-25, 02:58
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDuckfarmer
Bilder från övergivna platser i Jämtland.
https://duckfarmer.wixsite.com/duckf...oring-jämtland.
Klicka blog, sedan exploring Jämtland.

Fina bilder. För en icke jämte så förbryllar det lite med F4 och F5. Du eller den som fotograferat och skrivit texten kring bilderna bodde alltså på F4-området när det var i drift? Bostadsbyggningarna såg ju liksom inte uråldriga ut. Flyttade man för att det inte fanns arbete där mer och inte heller jobb inom pendlingsavstånd.
Sedan har vi F5 (det är väl Frösön det?). Hur långt från varandra geografiskt låg F4 och F5? Var det under någon era aktiva samtidigt?
Förklara gärna för en som inte riktigt får ihop det.
Citera
2019-05-02, 02:42
Medlem
Jag målade kasernerna efter att F4 på Frösön blivit nedlagt. Lokalerna skulle användas till annan verksamhet. Personal bostäderna ligger direkt utanför området mot Rödön. Polisen använde dom för övning ett tag därefter men när jag besökte platsen igen några år senare hade all verksamhet upphört. Ett fönster på baksidan var öppet. Husen ligger för nära landningsbanan så ljudet från planen är nog orsaken till att bostäderna står tomma idag.
Citera
2019-06-01, 23:22
Medlem
Lite bilder från gamla spritfabriken i Järpen..
http://mobil.abandoned.bloggplatsen.se/
Citera
2019-06-02, 20:45
Medlem
Jag va in i husen vid flyget idag. Gick bara in i en lägenhet där altandörren va olåst. En 4a på 2 våningar plus källare. En del gamla möbler osv kvar. Kommer bilder så fort jag hinner lägga in dom!
Citera
2019-07-18, 18:59
Medlem
Jag hittade den här tunneln väster om Östersund:

https://imgur.com/a/hV3eRkn

Jag hade ingen lampa, så jag gick inte in och kunde inte avgöra hur lång tunneln är.

Någon som har en gissning om vad det kan röra sig om för typ av anläggning?
Citera
2019-07-24, 18:57
Medlem
moabmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Kul att tråden lever. Jag har läst denna tråd sedan 2003 och har själv besökt många av de som nämnts.
Finns mycket kvar från militaren ovanför Lugnvik om ni passerar kraftverket och kör över e14 upp mot skogen.

Vid masten i brattåsen så sväng höger ut på fältet och där ligger ett groteskt sort skyddsrum. Man kan se igenom gallret men tunneln är så lång så man inte ser slutet på tunneln.

Det finns även en bunker strax efter Brunflo om nu åker mot pilgtimstadhållet och svänger motsatt riktning vid Rossbol. Dock larmad men jag är sugen på att bryta mig in någon dag. Btw vet ni ifall det står ett lok i klottetgrottan nedanför Torvalla?

bergrummet där bort mot lockne är väll i Jamtlis ägor och används som förråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in