Lustigt att man ska behöva leta efter såna här historiska platser förresten. I nya zeeland (queenstown) kunde man bara läsa i turistguideböckerna så blev man pekad till gamla befästningar från tiden då de var rädda för ryssen. Säkerhetsfrågan löstes enkelt med en "beträdes på egen risk" -skylt. Men i Sverige ska ju allt sprängas bort eller fyllas över så ingen unge ens i teorin ska kunna bryta lillfingret där. Gräv ner historien bara.[/quote]
Jag tillskrev berörda myndigheter när jag upptäckte att hela Västkusten var bortsprängd och igenfylld, typ Barnensö.
Jag hade just kommit hem från en bunkervända i Frankrike och sett bl a Maginotlinjen där man bl a får åka tåg i underjorden.
Jag skrev och frågade ”Med vilken rätt de gjorde/gjort så med arvet från bl a kalla kriget”.
Jag fick svar från Fortv, Kulturdep och Riksantik.
F M svarade inte.
Svaren gick ut på att alla bara gjorde det man skulle och i vissa fall där man trodde att kommunen kanske skulle vara intresserade frågade man dom.
Är det nån som hört att en kommun, dvs politikerna, är intresserade? Frågar de ens invånare mfl om nån av de kan vara intresserade. Vad är politiker intres av, jo, återval nästa period och då står inte sån´t här högt i kurs.
Allts, skriv själva och kolla och jag lovar att alla bara tycker de gör sitt jobb. Dessutom vet de bättre än vi andra och avgör att det är för dyrt osv.
Några av skälen till att spränga ner och fylla igen:
- Hemligt
- Konstruktionen hemlig. (gäller många och man har tydligen horder av besök fr annan militär)
- För dyrt att underhålla
- För dyrt för en intressent????
- Kommer ändå att få stängningskostnad om projektet fallerar. (Idioterna vill inte ens att nån - försöker. Kanske annat nu med borgare vid makten. Startaegenbunker!!!)
- Ingen är intresserad
Man vill inte besvära sig.
Osv
Man har stängt hela Karlskronas bunkersystem under staden utan att kolla intresset och möjligheterna att göra ex ett upplevelsecentrum med krigiska inslag övernattning osv.
Karlskrona kommun ville inte ens köpa systemet för en ( 1:- ) krona.
I Frankrike hade man auktion på varje anl och många tyskar (!) köpte fort av vilka flera står och förfaller. Det finns U E:are som tar sig in i alla dessa som står övergivna. Tänk er, från engelska kanalen och runt Frankrike genom Alperna ner till Medelhavet. Lägg till Italien också.
Numera blir det att Köra runt och glädjas åt att ändå finna en stängd dörr för cementpluggar har jag mer eller mindre tröttnat på.
Det finns ett bra ex här i Gbg, Area 51, som är en del av SKFs gamla bergrum som hade samma ändamål som bergrummet under SAAB.
http://www.bunkeberget.com/
Gôtt att skriva av sig och jag minns jag var jävligt upprörd över synsättet som framkom, ”att bestämma för andra, över huvudet på oss”.