2005-07-25, 12:14
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Ja dom kommer att rivas, men det kommer att ta flera år. Vi pratar om Fortv och dom är inte precis kända för att vara snabba. Vissa anläggningar rivs flera år efter beslut tagis om plombering(rivning).

Rivningarna/återställandet går jävligt fort kan jag meddela, i Östersund med omnejd. Det är privata entreprenörer som har uppdraget. Men visst, ett berg, motsv, river man inte hur som helst.

Mvh
Citera
2006-12-23, 00:27
Medlem
Smaskenss avatar
Bumpabumpa till jättegammal tråd....

Bunkrarna (2 st som jag vet om) är belägna mellan björnänge och åre, bara en liten trask upp genom slänten ifrån E14.

"Tågbunkern" är ingen cool grej eftersom den syns från E14 och har använts som bland annat potatislager på senare år... Men jävlar vad cool den var när man var 15 år och klättrade i mörkret och trodde en arg gubbe skulle komma när som helst...

Bunkrarna var militära installationer avsedda att avvärja ett tyskt anfall från norge under kriget. Kanongluggar mot stora vägen med tillhörande trappstegsgjutning för att stoppa stridsvagnsgranater finns, samt kommunikationsanläggningar och jox.

Tyvärr valde familjen som äger marken att fylla över bunkrarna när militärens arrende gick ut för en hop år sen. Men jag har inte varit där så jag vet inte hur bra jobb dom gjort.... Man kanske kan komma in lite lättsamt med en spade?

Nu vet ni det. Har vi fler tips på sköna utforskningsobjekt i Jämtland?
Citera
2006-12-23, 01:23
Medlem
som jag skrev i en tidigare tråd som avhandlade jämtland, åk skalstugevägen till trondheim, titta på tyskarnas gamla ubåtshangarer som norskarna ej klarade av att spränga och efter skalstugevägen på norska sidan finns det många värnsystem. vad jag kan minnas finns det mest massa gamla mobförråd och liknade fortifikationer i Jämtland. Det är ju Frösöberget, lite kvarlämningar typ strv hinder från vv2 i Åre komun. sen finns något gammalt strifo förråd mellan ösd o brunflo tror jag. Ope flygfält gammal bas med flyg och lotta museum.
Citera
2006-12-23, 10:40
Medlem
Smaskenss avatar
Vad bra..... Ska dra skarchtuvejen en sväng i sommar... Kan du säga lite mer exakt var på sträckan det finns värn o dyl?

Lustigt att man ska behöva leta efter såna här historiska platser förresten. I nya zeeland (queenstown) kunde man bara läsa i turistguideböckerna så blev man pekad till gamla befästningar från tiden då de var rädda för ryssen. Säkerhetsfrågan löstes enkelt med en "beträdes på egen risk" -skylt. Men i Sverige ska ju allt sprängas bort eller fyllas över så ingen unge ens i teorin ska kunna bryta lillfingret där. Gräv ner historien bara.
Citera
2006-12-23, 19:05
Medlem
[quote=Smaskens]Vad bra..... Ska dra skarchtuvejen en sväng i sommar... Kan du säga lite mer exakt var på sträckan det finns värn o dyl?

efter du passerat gränsen kolla på bergsidorna så kryllar det av värnsystem, trappor är det upp från vägen oxå, brukar vara guidade turer där men man kan nog klättra över staketet om man är sugen på att glo lite själv, har själv bara åkt förbi. när du ändån är på g åk ner till trondheim o kolla på deras krigsmuseum som är tre fyra våningar högt, avhandlar mkt vv2.
gå upp på berget som är mitt i stan där ligger en fästning som är ganska cool.
kolla ubåts hangarerna kan vara ganska kul tyckte jag iaf. hegra fästning ligger oxå mellan ösd o trondheim, tror att det är efter e14 man svänger av då.

Lustigt att man ska behöva leta efter såna här historiska platser förresten.
Faktiskt, har du kollat turistbyrån i ösd?
finns det inte så kan du ju alltid ge förslaget att sånna broschyrer skall upprättas, intresset finns ju.

Det finns en bok dock där nästan alla sevärdheter är med kommer inte ihåg namnet
.
Citera
2006-12-23, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Bumpabumpa till jättegammal tråd....

Bunkrarna (2 st som jag vet om) är belägna mellan björnänge och åre, bara en liten trask upp genom slänten ifrån E14.

"Tågbunkern" är ingen cool grej eftersom den syns från E14 och har använts som bland annat potatislager på senare år... Men jävlar vad cool den var när man var 15 år och klättrade i mörkret och trodde en arg gubbe skulle komma när som helst...

Bunkrarna var militära installationer avsedda att avvärja ett tyskt anfall från norge under kriget. Kanongluggar mot stora vägen med tillhörande trappstegsgjutning för att stoppa stridsvagnsgranater finns, samt kommunikationsanläggningar och jox.

Tyvärr valde familjen som äger marken att fylla över bunkrarna när militärens arrende gick ut för en hop år sen. Men jag har inte varit där så jag vet inte hur bra jobb dom gjort.... Man kanske kan komma in lite lättsamt med en spade?

Nu vet ni det. Har vi fler tips på sköna utforskningsobjekt i Jämtland?

Det har funnits rejält mycket bunkrar på totthummeln inklusive ett fältsjukhus, allt är igengrävt och det behövs många dagars jobb fäör att ta sig in i dom..
enda man kan se nu är den som ligger i den lilla röda ladan under kraftledningen 200 meter från högåsliften.. och så självklart uplen dvs "tågtunneln".. den är dock under användning nu då några cyklister från åre ska bygga hopp där inne och ta hand om stället.. så ge fan i att förstöra om ni är där, men se er gärna omkring, det är vidöppet än så länge. kommer bommas om ett litet tag, men vara öppet då folk är där och cyklar och då ska det nog inte vara några problem att få titta..
Citera
2006-12-23, 19:59
Medlem
Lustigt att man ska behöva leta efter såna här historiska platser förresten. I nya zeeland (queenstown) kunde man bara läsa i turistguideböckerna så blev man pekad till gamla befästningar från tiden då de var rädda för ryssen. Säkerhetsfrågan löstes enkelt med en "beträdes på egen risk" -skylt. Men i Sverige ska ju allt sprängas bort eller fyllas över så ingen unge ens i teorin ska kunna bryta lillfingret där. Gräv ner historien bara.[/quote]

Jag tillskrev berörda myndigheter när jag upptäckte att hela Västkusten var bortsprängd och igenfylld, typ Barnensö.
Jag hade just kommit hem från en bunkervända i Frankrike och sett bl a Maginotlinjen där man bl a får åka tåg i underjorden.
Jag skrev och frågade ”Med vilken rätt de gjorde/gjort så med arvet från bl a kalla kriget”.
Jag fick svar från Fortv, Kulturdep och Riksantik.
F M svarade inte.
Svaren gick ut på att alla bara gjorde det man skulle och i vissa fall där man trodde att kommunen kanske skulle vara intresserade frågade man dom.
Är det nån som hört att en kommun, dvs politikerna, är intresserade? Frågar de ens invånare mfl om nån av de kan vara intresserade. Vad är politiker intres av, jo, återval nästa period och då står inte sån´t här högt i kurs.
Allts, skriv själva och kolla och jag lovar att alla bara tycker de gör sitt jobb. Dessutom vet de bättre än vi andra och avgör att det är för dyrt osv.
Några av skälen till att spränga ner och fylla igen:
- Hemligt
- Konstruktionen hemlig. (gäller många och man har tydligen horder av besök fr annan militär)
- För dyrt att underhålla
- För dyrt för en intressent????
- Kommer ändå att få stängningskostnad om projektet fallerar. (Idioterna vill inte ens att nån - försöker. Kanske annat nu med borgare vid makten. Startaegenbunker!!!)
- Ingen är intresserad
Man vill inte besvära sig.
Osv

Man har stängt hela Karlskronas bunkersystem under staden utan att kolla intresset och möjligheterna att göra ex ett upplevelsecentrum med krigiska inslag övernattning osv.
Karlskrona kommun ville inte ens köpa systemet för en ( 1:- ) krona.
I Frankrike hade man auktion på varje anl och många tyskar (!) köpte fort av vilka flera står och förfaller. Det finns U E:are som tar sig in i alla dessa som står övergivna. Tänk er, från engelska kanalen och runt Frankrike genom Alperna ner till Medelhavet. Lägg till Italien också.
Numera blir det att Köra runt och glädjas åt att ändå finna en stängd dörr för cementpluggar har jag mer eller mindre tröttnat på.
Det finns ett bra ex här i Gbg, Area 51, som är en del av SKFs gamla bergrum som hade samma ändamål som bergrummet under SAAB. http://www.bunkeberget.com/
Gôtt att skriva av sig och jag minns jag var jävligt upprörd över synsättet som framkom, ”att bestämma för andra, över huvudet på oss”.
Citera
2006-12-23, 21:07
Medlem
har själv varit med och förstört massa ksp värn med grävare, det var så att man ville gråta när man gjorde det, förstöring av historia. svergie kommer att ångra detta djupt på sikt.
Citera
2006-12-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cash
har själv varit med och förstört massa ksp värn med grävare, det var så att man ville gråta när man gjorde det, förstöring av historia. svergie kommer att ångra detta djupt på sikt.
Helt övertygad om det.
Citera
2006-12-23, 22:35
Medlem
Smaskenss avatar
Fan, kawasaki, du krossar mitt hjärta med den där informationen...

Nu anser jag väl inte att gamla värn är den viktigaste frågan i världen direkt, men vad fan, det är ju så korkat och ONÖDIGT! Kan man verkligen motivera varför ett historiskt kulsprutevärn ska förstöras, om det inte stör eller är till skada på något vis? Näää...

Underhållskostnaden är ju skitsnack, det är ju som regel betonginstallationer som bara står där, de behöver ju knappast lagas eller målas. Visst förfall är ju en del av charmen, och självklart ska man behöva ficklampa. Lite genuint ska det vara. Och eftersom betongen ofta är så armerad så man hellre fyller över den än försöker knacka sönder den lär den knappast rasa samman av sig själv.

Nej, jag personligen tror att det till 98 % beror på vår typiskt svenska skräck för ANSVAR. "Ungar kan ju gå in där och ramla från de gamla stegarna och slå sig...!" blablabla.... Jamen knacka ner kaknästornet också då för fan, tänk om någon absolut vill ta livet av sig och lyckas klättra ut. Huga vad hemskt det skulle vara.

Kommunerna (och även vanliga människor) vill till varje pris ha så lite som möjligt att bry sig om, alltså skiter man i kultur & historia så länge det inte är ett traditionellt museum. Fy fan, vad tärande det är att höra om sån här omotiverad förstörelse av historia & egendom. Väldigt många styrande förtjänar ett straffknull p.g.a ointresse.

Å det är skönt att skriva av sig som sagt........
Citera
2006-12-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Fan, kawasaki, du krossar mitt hjärta med den där informationen...

Nu anser jag väl inte att gamla värn är den viktigaste frågan i världen direkt, men vad fan, det är ju så korkat och ONÖDIGT! Kan man verkligen motivera varför ett historiskt kulsprutevärn ska förstöras, om det inte stör eller är till skada på något vis? Näää...

Underhållskostnaden är ju skitsnack, det är ju som regel betonginstallationer som bara står där, de behöver ju knappast lagas eller målas. Visst förfall är ju en del av charmen, och självklart ska man behöva ficklampa. Lite genuint ska det vara. Och eftersom betongen ofta är så armerad så man hellre fyller över den än försöker knacka sönder den lär den knappast rasa samman av sig själv.

Nej, jag personligen tror att det till 98 % beror på vår typiskt svenska skräck för ANSVAR. "Ungar kan ju gå in där och ramla från de gamla stegarna och slå sig...!" blablabla.... Jamen knacka ner kaknästornet också då för fan, tänk om någon absolut vill ta livet av sig och lyckas klättra ut. Huga vad hemskt det skulle vara.

Kommunerna (och även vanliga människor) vill till varje pris ha så lite som möjligt att bry sig om, alltså skiter man i kultur & historia så länge det inte är ett traditionellt museum. Fy fan, vad tärande det är att höra om sån här omotiverad förstörelse av historia & egendom. Väldigt många styrande förtjänar ett straffknull p.g.a ointresse.

Å det är skönt att skriva av sig som sagt........
Precis mitt i prick, ANSVAR!
Finns ingen som behöver ansvara för vad de gör. I och med att man fråntagit individen ansvar så styr samhället precis som de vill och hänvisar bara till att det är det de skall göra och vi, gräsrötter, kan inte göra nå´t för då kan det ju hända nå´t.
DJÄVLA FÖRMYNDARE är vad kommun, stat och landsting, är.
Men systemet ger en satans massa partivänner jobb och dom maste kli/slicka sina välgörare på ryggen/arslet och faan tar den som tar eget initiativ.
Citera
2008-05-17, 01:02
Moderator
Humbugs avatar
ja bumpar denna då jag har en fråga.
Det rör sig om Nälden och en ö där det sägs finnas en hel del övergivna kåkar. Nån som vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in