Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Ni har haft 64 år på er att nå konsensus.
Jag noterar att du inleder din mening med "ni". Tydligen menar du att jag är en revisionist. Jag vet inte om det är en korrekt beteckning eftersom min inställning i frågan ser ut så här:
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=188
Hursomhelst har revisionisterna aldrig strävat efter att uppnå någon konsensus i alla de frågor som du räknat upp. Detta eftersom den fråga de har valt att fokusera på är huruvida människor dödades i gaskammare. Det är naturligtvis inget fel i att ha ett sådant fokus. Det är ju upp till var och en att avgöra vilken aspekt av ett historiskt skeende som man väljer att intressera sig för.
Citat:
Det är inte ett dugg svårt att få tag på de där siffrorna.
Jaså, är det inte? Men kan du i så fall inte vara så vänlig och redovisa de siffror som du menar utgör konsensus.
Citat:
Kolla med valfri västerländsk akademiker med relevant inriktning.
Låt oss titta närmare på frågan om hur många som dödades i gaskammare. Jag väljer att kolla med den franske förintelseexperten Jean-Claude Pressac. Han anger följande dödstal för förintelselägren:
Chelmno 80 000 - 85 000
Belzec 100 000 - 150 000
Sobibor 30 000 - 35 000
Treblinka 200 000 - 250 000
Auschwitz 630 000 - 710 000
Majdanek Mindre än 100 000
Summa: 1 040 000 - 1 330 000
Sedan väljer jag att kolla med den amerikanske forskaren Raul Hilberg. Han tycker så här:
Chelmno 150 000
Belzec 600 000
Sobibor 250 000
Treblinka 700 000 - 800 000
Auschwitz 1 000 000
Majdanek 50 000
Summa: 2 750 000 - 2 850 000
Hilberg anser alltså att nästan tre gånger fler judar gasades än vad Pressac anger. Vad beträffar ett av lägren, Sobibor, är Hilbergs siffra ca åtta gånger högre än Pressacs. Är det här en konsensus värd namnet?
Citat:
Då är de ointressanta ur historievetenskaplig synpunkt. Väck mig igen när de har något att komma med.
Så du anser att det ur historievetenskaplig synvinkel är ointressant huruvida flera miljoner judar gasades ihjäl eller inte?
Citat:
Så alla "förintelsetroende" historiker är egentligen revisionister, eftersom det inte finns någon konsensus? Alltså har revisionisterna redan vunnit.
Jag begriper inte alls vad du menar. Varför skulle revisionisterna ha "vunnit" bara för att det inte finns någon konsensus bland förintelsetroende i de flesta av de frågor du listat?