2009-06-04, 14:01
Medlem
Om man ska kunna bemöta revisionister måste man veta vad de egentligen står för. Därför skulle jag vara tacksam för en revisionistisk version av dessa siffror:

Hur många människor satt totalt i axelmakternas koncentrationsläger?
Hur många avrättades i gaskammare?
Hur många avrättades med andra metoder?
Hur många dog av andra orsaker?
Hur många fanns kvar när lägren befriades?
Hur många i varje post var judar?
Citera
2009-06-05, 02:35
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Om man ska kunna bemöta revisionister måste man veta vad de egentligen står för. Därför skulle jag vara tacksam för en revisionistisk version av dessa siffror:

Nu är jag inte "revisionist" och därför kan jag inte heller svara på dina frågor.

Grundfrågan ("Hur många") tror jag dessvärre är en återvändsgränd. Eftersom inga exakta siffror kan anges så hävdar "revisionisterna" att Förintelsen inte kan ha ägt rum (eftersom tyskarna ju i allmänhet var så omtalat nogranna med statistik och siffror).

Analogt kan man med samma resonemang hävda något som är synnerligen aktuellt i dessa dagar.

"Massakern på Himmelska fridens torg" (som idag blivit ett begrepp för den kinesiska demokratirörelsens död) i Peking 1989 kan inte ha ägt rum. De kinesiska myndigheterna vägrar ju konsekvent att utreda och/eller ange hur många som dog där! .. Att kalla en skärmytsling mellan uppviglade anarkiststudenter och polis för en "massaker" är ju helt befängt!?
Citera
2009-06-05, 11:15
Medlem
Citat:

Den enda av de här frågorna som ens är möjlig att besvara är "hur många avrättades i gaskammare?". Det revisionistiska svaret på den frågan är att ingen avrättades i en gaskammare. Det finns inga särskilda revisionistiska ståndpunkter i de övriga frågorna.

För övrigt går det ju inte att bemöta en förintelsetroende person som du om man inte vet vad du egentligen står för. Därför skulle jag vara tacksam om du ville redogöra för vad du har för uppfattning i följande frågor:

Utöver att delge oss de exterminationistiska svaren på de frågor som du själv ställt vore det också intressant att få veta i vilka läger som människor, enligt dig, avrättades med gaskammare.
Citera
2009-06-05, 12:12
Medlem
plackerss avatar
fast

Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Utöver att delge oss de exterminationistiska svaren på de frågor som du själv ställt vore det också intressant att få veta i vilka läger som människor, enligt dig, avrättades med gaskammare.

Fast ett korrekt vetenskapligt svar på den frågan skulle genast skicka tråden till historia.
Citera
2009-06-05, 15:32
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Den enda av de här frågorna som ens är möjlig att besvara är "hur många avrättades i gaskammare?". Det revisionistiska svaret på den frågan är att ingen avrättades i en gaskammare. Det finns inga särskilda revisionistiska ståndpunkter i de övriga frågorna.

För övrigt går det ju inte att bemöta en förintelsetroende person som du om man inte vet vad du egentligen står för. Därför skulle jag vara tacksam om du ville redogöra för vad du har för uppfattning i följande frågor:

...
Vilket korkat uttalande. Varför skulle man inte kunna det? Frågorna är ju väldigt konkreta. Varierar svaren på vad TS tycker, eller? Ger ni vissa siffror till vissa och andra siffror till andra?
Citera
2009-06-05, 15:53
Medlem
Citat:
Det finns inga särskilda revisionistiska ståndpunkter i de övriga frågorna.
Ni har haft 64 år på er att nå konsensus.

Citat:
Det är inte ett dugg svårt att få tag på de där siffrorna. Kolla med valfri västerländsk akademiker med relevant inriktning.
Citera
2009-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vilket korkat uttalande. Varför skulle man inte kunna det? Frågorna är ju väldigt konkreta. Varierar svaren på vad TS tycker, eller? Ger ni vissa siffror till vissa och andra siffror till andra?

Jag har inte sagt att det inte skulle gå att besvara frågorna i trådstarten utan att veta vad CaesarDavid tycker. Tvärtom har jag redan besvarat frågorna så gott det går. Mig veterligen finns det ingen konsensus bland revisionister om annat än att det inte har skett något dödande i gaskammare. Den främsta anledningen till att så är fallet är förmodligen att revisionisterna aldrig har försökt skapa någon helt ny, heltäckande historieskrivning. Deras forskningsinsatser har begränsat sig till att ifrågasätta vissa moment i den allmänt accepterade historieskrivningen, framförallt påståendet om dödande i gaskammare.

Anledningen till att jag ställde CaesarDavids frågor till honom själv var att jag ville visa att det inte finns någon konsensus om svaren ens bland förintelsetroende forskare.
Citera
2009-06-05, 18:13
Medlem
Citat:
Den främsta anledningen till att så är fallet är förmodligen att revisionisterna aldrig har försökt skapa någon helt ny, heltäckande historieskrivning.

Då är de ointressanta ur historievetenskaplig synpunkt. Väck mig igen när de har något att komma med.

Citat:
Anledningen till att jag ställde CaesarDavids frågor till honom själv var att jag ville visa att det inte finns någon konsensus om svaren ens bland förintelsetroende forskare.

Så alla "förintelsetroende" historiker är egentligen revisionister, eftersom det inte finns någon konsensus? Alltså har revisionisterna redan vunnit.
Citera
2009-06-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ni har haft 64 år på er att nå konsensus.

Jag noterar att du inleder din mening med "ni". Tydligen menar du att jag är en revisionist. Jag vet inte om det är en korrekt beteckning eftersom min inställning i frågan ser ut så här:

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=188

Hursomhelst har revisionisterna aldrig strävat efter att uppnå någon konsensus i alla de frågor som du räknat upp. Detta eftersom den fråga de har valt att fokusera på är huruvida människor dödades i gaskammare. Det är naturligtvis inget fel i att ha ett sådant fokus. Det är ju upp till var och en att avgöra vilken aspekt av ett historiskt skeende som man väljer att intressera sig för.

Citat:
Det är inte ett dugg svårt att få tag på de där siffrorna.

Jaså, är det inte? Men kan du i så fall inte vara så vänlig och redovisa de siffror som du menar utgör konsensus.

Citat:
Kolla med valfri västerländsk akademiker med relevant inriktning.

Låt oss titta närmare på frågan om hur många som dödades i gaskammare. Jag väljer att kolla med den franske förintelseexperten Jean-Claude Pressac. Han anger följande dödstal för förintelselägren:

Chelmno 80 000 - 85 000
Belzec 100 000 - 150 000
Sobibor 30 000 - 35 000
Treblinka 200 000 - 250 000
Auschwitz 630 000 - 710 000
Majdanek Mindre än 100 000

Summa: 1 040 000 - 1 330 000

Sedan väljer jag att kolla med den amerikanske forskaren Raul Hilberg. Han tycker så här:

Chelmno 150 000
Belzec 600 000
Sobibor 250 000
Treblinka 700 000 - 800 000
Auschwitz 1 000 000
Majdanek 50 000

Summa: 2 750 000 - 2 850 000

Hilberg anser alltså att nästan tre gånger fler judar gasades än vad Pressac anger. Vad beträffar ett av lägren, Sobibor, är Hilbergs siffra ca åtta gånger högre än Pressacs. Är det här en konsensus värd namnet?

Citat:
Då är de ointressanta ur historievetenskaplig synpunkt. Väck mig igen när de har något att komma med.

Så du anser att det ur historievetenskaplig synvinkel är ointressant huruvida flera miljoner judar gasades ihjäl eller inte?

Citat:
Så alla "förintelsetroende" historiker är egentligen revisionister, eftersom det inte finns någon konsensus? Alltså har revisionisterna redan vunnit.

Jag begriper inte alls vad du menar. Varför skulle revisionisterna ha "vunnit" bara för att det inte finns någon konsensus bland förintelsetroende i de flesta av de frågor du listat?
Senast redigerad av Groffe 2009-06-05 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in