2009-06-04, 10:26
Bannlyst
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=239504
Vad säger ni om det här då?
Vilken typ av privata kontakter tycker ni är olämpliga för journalister tex?
Edit: Mer info
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=239345
Citera
2009-06-04, 12:37
Bannlyst
Enligt ryktet är detta bara toppen på ett isberg.
Någon som vet mer?
Citera
2009-06-04, 12:43
Medlem
Samhains avatar
Att en arbetsgivare ska lägga sig i vilket umgänge jag har privat låter klart obehagligt. Jag har svårt att tro att Erfors i egenskap av USA-korre och tidigare nöjeschef skulle kunna göra Möller några tjänster å arbetets vägnar.
Citera
2009-06-04, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Att en arbetsgivare ska lägga sig i vilket umgänge jag har privat låter klart obehagligt. Jag har svårt att tro att Erfors i egenskap av USA-korre och tidigare nöjeschef skulle kunna göra Möller några tjänster å arbetets vägnar.
Han var ju för fan chefredaktör på Kvällsposten, Expressens edition i Malmö, i sex år!
Citera
2009-06-04, 12:55
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Själsfrände
Han var ju för fan chefredaktör på Kvällsposten, Expressens edition i Malmö, i sex år!

Ja men det är han ju inte idag. Skulle han gjort Möller tjänster som chefredaktör på KvP i form av stoppade artiklar eller liknande skulle det ha kommit fram för länge sedan och nu kan han ju knappast göra något för honom i egenskap av korre så varför känga honom nu?
Citera
2009-06-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ja men det är han ju inte idag. Skulle han gjort Möller tjänster som chefredaktör på KvP i form av stoppade artiklar eller liknande skulle det ha kommit fram för länge sedan och nu kan han ju knappast göra något för honom i egenskap av korre så varför känga honom nu?
http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/02/20090602163425_Realtid608/20090602163425_Realtid608.dbp.asp
Ur artikeln:
"Telefonsamtalen mellan Möller och 45-åringen skedde i juli 2008 och avlyssnades av polisen. De ingår i förundersökningen mot den åtalade 45-åringen.

Thomas Möller uttalar sig ingående och tämligen initierat om Staffan Erfors:

– Min polare han är chef för Expressen i New York nu, säger Thomas Möller.

Och vidare om Erfors:

– Du kan inte ens fatta i din vildaste fantasi vad jag vet om den människan, över huvud taget. Du kan inte i din lilla trånga lilla rövhjärna fatta detta. Att där finns ingenting som inte han hade gjort för mig.

– Så att han har jag en fruktansvärd nytta av, säger Thomas Möller."
Citera
2009-06-04, 13:16
Medlem
Samhains avatar
Citat:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/02/20090602163425_Realtid608/20090602163425_Realtid608.dbp.asp
Ur artikeln:
"Telefonsamtalen mellan Möller och 45-åringen skedde i juli 2008 och avlyssnades av polisen. De ingår i förundersökningen mot den åtalade 45-åringen.

Thomas Möller uttalar sig ingående och tämligen initierat om Staffan Erfors:

– Min polare han är chef för Expressen i New York nu, säger Thomas Möller.

Och vidare om Erfors:

– Du kan inte ens fatta i din vildaste fantasi vad jag vet om den människan, över huvud taget. Du kan inte i din lilla trånga lilla rövhjärna fatta detta. Att där finns ingenting som inte han hade gjort för mig.

– Så att han har jag en fruktansvärd nytta av, säger Thomas Möller."

Jag har också läst artikeln men till skillnad från dig tar jag Möllers påståenden med en hel djävla skopa salt. Vad skulle Erfors kunna göra för Möller i egenskap av USA-korre?
Citera
2009-06-04, 13:38
Bannlyst
Citat:
Jag har också läst artikeln men till skillnad från dig tar jag Möllers påståenden med en hel djävla skopa salt. Vad skulle Erfors kunna göra för Möller i egenskap av USA-korre?
Ok, det kanske kan vara korrekt att inte ta Möller på fullt allvar. Fick intrycket att han använde sin "polare" på Expressen i något slags utpressningssyfte.
Men.
När en Expressenreporter står så nära en person med kopplingar till HA att han lånar ut sin lägenhet kan trovärdigheten börja ifrågasättas. Det är vad Mattsson reagera över.
Reportrar knyter kontakter som kan vara till hjälp i arbetet. Som en reporter berättar i en annan tråd så känner alla kriminalreportrar Möller, oavsett om de vill det eller inte.
Men att därifrån gå till att låna ut sin lägenhet, låta sig bjudas på krogen (som ryktet gör gällande) är att gå för nära.
Citera
2009-06-04, 13:44
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ok, det kanske kan vara korrekt att inte ta Möller på fullt allvar. Fick intrycket att han använde sin "polare" på Expressen i något slags utpressningssyfte.
Men.
När en Expressenreporter står så nära en person med kopplingar till HA att han lånar ut sin lägenhet kan trovärdigheten börja ifrågasättas. Det är vad Mattsson reagera över.
Reportrar knyter kontakter som kan vara till hjälp i arbetet. Som en reporter berättar i en annan tråd så känner alla kriminalreportrar Möller, oavsett om de vill det eller inte.
Men att därifrån gå till att låna ut sin lägenhet, låta sig bjudas på krogen (som ryktet gör gällande) är att gå för nära.

Jag skulle hålla med om det om det vore så att han var anställd som krimreporter eller liknande. Däremot är det viktigt att journalister redogör för sina "tveksamma" relationer för sin arbetsgivare så att man inte hamnar i en situation där man riskerar att ifrågasättas.
Jag är övertygad om att samtliga journalister har någon relation som skulle kunna uppfattas som olämplig i en given situation.
Citera
2009-06-04, 13:57
Medlem
HH74s avatar
Detta ger ju inte direkt journalister ett bättre än deras redan skamfilade rykte.
Citera
2009-06-04, 14:54
Bannlyst
Expreessen har definitivt ingen förtroendekris när det gäller att anlita och anställa de AFA-anstrukna i EXPO.

Möller bor väl i Sydafrika nu. Gillar tydligen att dyka.
Citera
2009-06-04, 16:42
Bannlyst
Och facket ställer sig BAKOM beslutet.

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=239733
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto