Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-04, 09:12
Medlem
heliumftws avatar
Hej,

Jag har en HP 2133 Mini Note som operativsystemet har krashat på och jag vill helst få reda på om det går att fixa detta problem.

När jag startar upp datorn får jag denna bild:
http://i267.photobucket.com/albums/ii316/ensiferum_ftw/100_0889.jpg

Man kan inte göra så mycket mer än att fortsätta och låta datorn försöka repapera sig själv, och ibland får man blue screen med text om att bios är skadad, men jag kan inte komma in på det så jag kan inte ändra något där. Annars kan man ibland få logga in på Vista och välja att göra systemåterställning, men det är till ingen hjälp.

Jag har ingen koll alls på Mini Notes, så hur exakt kan man formatera dessa? Den har ingen plats för CD, och jag tvivlar på att man kan installera genom USB.

Tack på förhand, skriv gärna om mer information behövs.

PS: Datorn använder sig av Windows Vista Basic.

EDIT: Jag kan tillägga att errorn jag får när jag får BS är "These BIOS are not ACPI compliant."
Hur kan jag kunna uppdatera mina bios om jag inte kan ta mig in någonstans?
Citera
2009-06-04, 09:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliumftw
Hej,

Jag har en HP 2133 Mini Note som operativsystemet har krashat på och jag vill helst få reda på om det går att fixa detta problem.

När jag startar upp datorn får jag denna bild:
http://i267.photobucket.com/albums/ii316/ensiferum_ftw/100_0889.jpg

Man kan inte göra så mycket mer än att fortsätta och låta datorn försöka repapera sig själv, och ibland får man blue screen med text om att bios är skadad, men jag kan inte komma in på det så jag kan inte ändra något där. Annars kan man ibland få logga in på Vista och välja att göra systemåterställning, men det är till ingen hjälp.

Jag har ingen koll alls på Mini Notes, så hur exakt kan man formatera dessa? Den har ingen plats för CD, och jag tvivlar på att man kan installera genom USB.

Tack på förhand, skriv gärna om mer information behövs.

PS: Datorn använder sig av Windows Vista Basic.

EDIT: Jag kan tillägga att errorn jag får när jag får BS är "These BIOS are not ACPI compliant."
Hur kan jag kunna uppdatera mina bios om jag inte kan ta mig in någonstans?

På hårddisken finns det en partition som i princip motsvarar en installations-DVD-skiva. Man väljer denna genom att trycka F9 i bootningen. Denna installation blåser då befintlig Windows-partition och installerar om maskinen som den var vid leverans.

Om du skall installera från en extern enhet så är det enklaste sättet att skapa en usb-sticka med installation av det operativsystem du vill installera (googla efter verktyg att skapa sådana stickor med).

Eftersom du har Bios F.03 och senaste är F.06 så rekommenderar jag att hämta och installera senaste bios. Använd en annan dator och skapa en bootbar usb-sticka med hjälp av den nedladdning som finns på HPs hemsida eller via ftp från hp: ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp41501-42000/sp41847.exe

Den är inte stor så du kan använda i princip vilket usb-sticka som helst.

Det skall även gå att använda och boota från ett SD-minne om man vill. Hp2133 stöder även att man använder ett SD-minne som systemhårddisk, t.ex. om man vill testa installationer utan att röra hårddisken.
Citera
2009-06-04, 13:16
Medlem
heliumftws avatar
Mycket bra post, tack så mycket.

Jag har ännu inte provat något, men det låter logiskt att dina förklaringar ska få datorn att fungera. Tack mannen.
Senast redigerad av heliumftw 2009-06-04 kl. 13:23.
Citera
2009-06-05, 15:09
Medlem
heliumftws avatar
Har provat allt, inget fungerar.

Datorn hittar inte USB stickan och man kan inte välja den som first boot device i BIOS, vad kan jag göra?
Senast redigerad av heliumftw 2009-06-05 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in