2009-06-03, 19:55
Medlem
Hej,
Frsker f klarhet i vad begreppet "immiserizing growth" innebr. Vad jag frsttt, innebr det:

Ett ovanligt fenomen som oftast uppstr i tillvxtlnder. Innebr att landet, som sett tillvxt med hjlp av handel, kan f det smre n innan. Detta pga. handelsregleringar som fr importerande lnder att minska import frn det exporterande landet.

r detta korrekt, kan jag frbttra min frklaring (fortfarande p ett par meningar). Eller knns min krklaring acceptabel?

Tacksam fr era svar, och ev. diskussioner r vlkomna.

Peace,
Citera
2009-06-03, 20:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Verkar vara ett flummigt uttryck d det inte beskriver om importen eller exporten pverkas efter att en ekonomi vxt.
Citera
2009-06-03, 21:45
Medlem
Hum, du har inget frslag p ev. korrigering? Du tnker att man borde f in att deras export minskas pga. en minskad import frn importrer?
Citera
2009-06-04, 00:49
Medlem
Veyrons avatar
Om tillvxten sker i exportsektorn frsmras landets terms of trade, vilket i extremfall kan vara mer negativt n de positiva effekter tillvxten fr med sig.
Citera
2009-06-04, 00:52
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Om tillvxten sker i exportsektorn frsmras landets terms of trade, vilket i extremfall kan vara mer negativt n de positiva effekter tillvxten fr med sig.

Ja, men hur ndras terms of trade?
Citera
2009-06-04, 02:07
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ja, men hur ndras terms of trade?
Relativprierna ndras till landets nackdel iom den kade produktionen i exportsektorn. Landet fr mindre betalt fr sina exportvaror eftersom utbudet kar. Men det r rtt lngskt och hnder vl i princip inte i praktiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in