2009-06-03, 19:55
Medlem
Hej,
Försöker få klarhet i vad begreppet "immiserizing growth" innebär. Vad jag förstått, innebär det:

Ett ovanligt fenomen som oftast uppstår i tillväxtländer. Innebär att landet, som sett tillväxt med hjälp av handel, kan få det sämre än innan. Detta pga. handelsregleringar som får importerande länder att minska import från det exporterande landet.

Är detta korrekt, kan jag förbättra min förklaring (fortfarande på ett par meningar). Eller känns min körklaring acceptabel?

Tacksam för era svar, och ev. diskussioner är välkomna.

Peace,
Citera
2009-06-03, 20:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Verkar vara ett flummigt uttryck då det inte beskriver om importen eller exporten påverkas efter att en ekonomi växt.
Citera
2009-06-03, 21:45
Medlem
Hum, du har inget förslag på ev. korrigering? Du tänker att man borde få in att deras export minskas pga. en minskad import från importörer?
Citera
2009-06-04, 00:49
Medlem
Veyrons avatar
Om tillväxten sker i exportsektorn försämras landets terms of trade, vilket i extremfall kan vara mer negativt än de positiva effekter tillväxten för med sig.
Citera
2009-06-04, 00:52
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Om tillväxten sker i exportsektorn försämras landets terms of trade, vilket i extremfall kan vara mer negativt än de positiva effekter tillväxten för med sig.

Ja, men hur ändras terms of trade?
Citera
2009-06-04, 02:07
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ja, men hur ändras terms of trade?
Relativprierna ändras till landets nackdel iom den ökade produktionen i exportsektorn. Landet får mindre betalt för sina exportvaror eftersom utbudet ökar. Men det är rätt långsökt och händer väl i princip inte i praktiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in