• 1
  • 2
2009-06-04, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Ok, jag r inte helt insatt just i den hypotesen, men vad frklarar hypotesen egentligen? Som jag frsttt den erstter den bara problemet (fri vilja) med andra problem (massa slumpmssiga kvantpartiklar; varfr r fri vilja beroende av slumpen?) utan att frklara ngonting.

Den varken erstter eller lser problemet med fri vilja. Genuin slumo implicerar inte fri vilja p ngot som helst stt. Det frndrar i princip ingenting i problemet med fri vilja.
Citera
2009-06-04, 14:31
Medlem
Prometeuss avatar
Att meningen med livet skulle vara att reproducera sig fr att djur och andra organismer rkar gra det r sklart rent trams, finns ingen logik bakom det, dessutom tror jag inte objektivister ser det som mlet med livet, Ayn Rand sjlv hade inga barn.

Det enda jag kan se som ett absolut ml r att vara s lycklig som mjligt, vilket inte behver vara detsamma som att leva. Vad som gr oss lyckliga avgr sedan vr s.k. moral, vissa r wire:ade fr att vara jtteempatiska, de blir vldigt lyckliga av att hjlpa andra, andra r som mig, lite mittemellan, gillar inte att se andra lida, gillar att se andra m bra, och s finns det ju de som inte r empatiska ht.
Ur ett objektivistiskt perspektiv s tycker jag inte man kan sga att nn av dem beter sig fel s lnge de frsker gra sig sjlva lyckliga p det stt som passar dem.

Min kritik av objektivismen r att den tar fr mycket fr givet om hur man br leva, fr mnga absoluta pstenden om saker som beror p individen.

S en politik kommer alltid trampa ngon p trna.
Citera
2009-06-04, 21:03
Medlem
Kheperas avatar
Har tvekat infr att skriva i trden, men gr ett inlgg i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Gohwinda
1 Kritik: A=A r en tautologi och ett ondigt uttalande som inte tillfr ngot.

1 Min reflektion: Jag hller med om att det inte tillfr ngot. I allt som pverkar vr vardag stmmer det. Jag har antagit att hon gjorde detta uttalande fr att vissa inte godtar detta.
Identitetslagen brukar inte behandlas som en tautologi i den hr kontexten, och behandlas inte heller som en tautologi av Rand. Wikipedia har en okej sammanfattning:
De grundlggande lrosatserna i den objektivistiska metafysiken r (1) tillvarons fretrde, (2) identitetslagen (Aristoteles "A r A"), och (3) medvetandets axiom. Dessutom (4) kausalitetslagen som r en naturlig fljd av identitetslagen. Tillvarons fretrde gr gllande att verkligheten (universum, det som r) existerar oberoende av mnskligt medvetande. Identitetslagen gr gllande att det som existerar r kvalitativt bestmt, det vill sga, har en bestmd, begrnsad natur. Medvetandets axiom r pstendet att man r medvetande. Kausalitetslagen gr gllande att saker handlar i enlighet med sin natur. Samtliga dessa pstenden r enligt objektivismen axiomatiska. Enligt objektivismen r beviset fr ett pstende att det bde (a) r sjlv-evident och (b) inte sammanhngande kan frnekas, eftersom alla argument mot pstendet skulle behva anta att pstendet r sant.
Citat:
3 Min reflektion: Diskussionen om fri vilja hamnar, s vitt jag kan frst, till slut i kvantfysik...
Kvantfysiken har inget alls att sga om epistemologi (ven om epistemologi har en hel del att sga om kvantfysik). Det hr r en debatt jag inte har tid eller ork att g in p, men Svanberg har skrivit en del bra saker, t.ex. hr, hr och hr.
Citat:
4 Mlet fr livet r att reproducera sig. Inte att (ver)leva som Ayn Rand hvdade. Detta motsger Ayn Rands tes om att livet r det ultimata mlet eftersom det uppenbarligen r reproduktion som r mlet och inte livet i sig.
Nja. Rand menade att verlevnad r det yttersta vrdet fr varje levande varelse, eftersom bara levande organismer kan hysa vrden. Hon menade inte att det var det "ultimata mlet", det vore ju att sikta vldigt lgt hr i livet! Vad gller reproduktion, menar Rand fljande: att skaffa barn har ett vrde fr den som vill skaffa barn, men det r inte vrdefullt "i sig", n mindre vrdefullt fr den som r ovillig att bli frlder.
Citat:
4 r inte detta en hnan eller gget diskussion? Utan liv ingen reproduktion, utan reproduktion inget liv (iaf inte liv som har ndlig livslngd) Jag antar att det var den senare parentesen som gjorde att Rand satte livet hgst eftersom detta r ngon grad starkare n reproduktion.
Rand satte inte livet "hgst". Det r inte det "hgsta" vrdet, men det yttersta eller frsta vrdet, p vilket andra vrden mste bygga. (Det om reproduktion nmnde jag ovan.)
Citera
2009-06-04, 21:05
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Min kritik av objektivismen r att den tar fr mycket fr givet om hur man br leva, fr mnga absoluta pstenden om saker som beror p individen.
Exemplifiera grna.
Citera
2009-06-07, 18:16
Medlem
Tre stora fel med objektivismen r att dess id om hur det mnskligt beteende och dess hjrna fungerar ej verensstmmer med modern vetenskap, dess vaga sprkbruk (med underhllande nog tvrskra slutsatser) och dess ofrmga att hitta lsningar eller stt att angripa vetenskapsteoretiska problem som induktionsproblemet, generalisering, hjlphypoteser, frhllandet matematik-logik-empiri och metafysiskt babbel.

Sedan finns det diverse problem med etiken och politiken, men det r jag inte s intresserad av.
Citera
2009-06-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ja, ju fler som stdjer en filosofisk tanke, desto mer sann blir den. Sanningen och verkligheten r flytande abstrakter som m bjas efter majoritetsbeslut.
Hmm, r detta kritik mot objektivismen eller r det vad objektivism som sdan innebr? Nr en postmodernist talar om ngot som objektivt, s r det just denna konsensusteori om sanning man ofta lutar sig emot. Men skulle objektivism acceptera relativism och samtidigt nd fredra en majoritetens diktatur, jag vet inte. Det blir vldigt politiskt, tycker jag, hur man n vrider och vnder p det.

Sen finns det objektivitet ocks, men det r vl snarare en metodologisk frga n en ontologisk frga.
Eller, det kan ju ocks vara en intressant ingng till kritik,
tror objektivister att man som forskare och vetenskapsperson kan vara objektiv
p det stt att man helt frkastar frfrstelse och analyserar helt utan tolkningar?

Urskta att jag bara stller en massa frgor som verkar vara helt irrelevanta fr citatet ovan,
det finns ingen bra funktion fr foruminlgg nr man vill bde svara p ett inlgg
och tala till alla andra i diskussionen samtidigt.
Ngon borde skriva en forumdatabas som applicerar fuzzy logic
Citera
2009-06-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hmm, r detta kritik mot objektivismen eller r det vad objektivism som sdan innebr? Nr en postmodernist talar om ngot som objektivt, s r det just denna konsensusteori om sanning man ofta lutar sig emot. Men skulle objektivism acceptera relativism och samtidigt nd fredra en majoritetens diktatur, jag vet inte. Det blir vldigt politiskt, tycker jag, hur man n vrider och vnder p det.

Sen finns det objektivitet ocks, men det r vl snarare en metodologisk frga n en ontologisk frga.
Eller, det kan ju ocks vara en intressant ingng till kritik,
tror objektivister att man som forskare och vetenskapsperson kan vara objektiv
p det stt att man helt frkastar frfrstelse och analyserar helt utan tolkningar?

Urskta att jag bara stller en massa frgor som verkar vara helt irrelevanta fr citatet ovan,

Det var nog mer kritik mot oss som ppekade att objektivism r en marginell filosofi. Drav frkastande att detta skulle spela ngon som helst roll fr denna filosofis vrde.

S r det givetvis, dock r det inte desto mindre sant att den r ointressant fr de flesta.

Konsensusteorin r nog inte aktuell fr en objektivist.

Citat:

Jod, det r ju bara att starta ett nytt inlgg istllet fr att skriva i samma som den med citatet.
Senast redigerad av Seburo C-X 2009-06-07 kl. 22:42.
Citera
2009-06-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det var nog mer kritik mot oss som ppekade att objektivism r en marginell filosofi. Drav frkastande att detta skulle spela ngon som helst roll fr denna filosofis vrde.

S r det givetvis, dock r det inte desto mindre sant att den r ointressant fr de flesta.

Konsensusteorin r nog inte aktuell fr en objektivist.
Aha, som en icke-objektivists frsvar av objektivismen, frvirrande
Fast det fungerar nd som ngon form av kritik knns det som.
Bra nr man kommer in p snt som passar, av ren tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jod, det r ju bara att starta ett nytt inlgg istllet fr att skriva i samma som den med citatet.
Fast d skulle jag behva skriva samma sak tv gnger...
Citera
2009-06-10, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av samuelm
Tre stora fel med objektivismen r att dess id om hur det mnskligt beteende och dess hjrna fungerar ej verensstmmer med modern vetenskap, dess vaga sprkbruk (med underhllande nog tvrskra slutsatser) och dess ofrmga att hitta lsningar eller stt att angripa vetenskapsteoretiska problem som induktionsproblemet, generalisering, hjlphypoteser, frhllandet matematik-logik-empiri och metafysiskt babbel.

Sedan finns det diverse problem med etiken och politiken, men det r jag inte s intresserad av.

Sger som Khepera hrovan: Exemplifiera grna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in