2009-06-03, 13:27
Medlem
Stardestroyers avatar
Köpte en färdig basilikaplanta för nån vecka sen, det brukar ju va kul med lite fräscha örter! Idag märkte jag att bladen har fått blivit lite 'murkna' med fläckar och på toppen av jorden har det bildats vitt mögel, ser iaf ut som mögel.

Har aldrig sett detta förr och har haft ett antal basilikaplantor som alltid klarat sig fint. Den har fått vatten regelbundet, men inte för ofta skulle jag tro. Har aldrig dränkt den. Är det bara dålig kvalité på själva plantan (blev köpt i en vanlig matbutik) eller finns det nåt speciellt man bör/inte bör göra när det kommer till basilika?

Här är ett par bilder:

http://img190.imageshack.us/i/basilika1g.jpg/
http://img80.imageshack.us/i/basilika2.jpg/
Citera
2009-06-03, 17:50
Medlem
Maebels avatar
Det du har på jorden ser ut som mögel. Löses enklast genom att man skrapar bort och slänger det översta jordlagret, fyller på med ny jord och sedan vattnar med lite atamon i vattnet. Jag skulle tro att det beror på att plantan har fått mer vatten än vad den vill ha.

Värre ser det ut med bladen. Har du kollat att den inte har någon ohyra? Alternativt kan det vara solskador. Basilikan gillar inte att stå i direkt sol.
Citera
2009-06-03, 18:01
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maebel
Det du har på jorden ser ut som mögel. Löses enklast genom att man skrapar bort och slänger det översta jordlagret, fyller på med ny jord och sedan vattnar med lite atamon i vattnet. Jag skulle tro att det beror på att plantan har fått mer vatten än vad den vill ha.

Värre ser det ut med bladen. Har du kollat att den inte har någon ohyra? Alternativt kan det vara solskador. Basilikan gillar inte att stå i direkt sol.

Är det verkligen värt att gå igenom allt de där för en planta för typ 35:-?

Inte mer värt att köpa en ny bara?

//G
Citera
2009-06-03, 18:09
Medlem
Maebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Är det verkligen värt att gå igenom allt de där för en planta för typ 35:-?

Inte mer värt att köpa en ny bara?

//G

Så himla jobbigt kan det väl inte vara att förvissa sig om att den inte har någon ohyra innan man kastar den? Med alla plantor man köper finns alltid risken att de har ohyra, och får man ohyra hemma så sprider det sig mellan de plantor man har. Då hjälper det inte att köpa en ny planta - den är snart smittad den också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in