2010-03-31, 23:06
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Detta är ju OT, men jag måste få det sagt: Fimpandet av återförsäkringsfördraget som Bismarck lotsat i hamn var helt vansinnigt utifrån alla tänkbara aspekter av Staatsräson (enligt min mening)...

Allvarligt talat så pissade man på Ryssland. Men det är nog få personer som skulle kunna hålla ihop Österrike-Ungern och Ryssland i en allians - Bismarck är en av de som kanske skulle klara det.
Citera
2010-03-31, 23:32
Medlem
frooshies avatar
Jag tackar er allihopa otroligt mycket. Kunskapen ni besitter och som ni har delat med er är otroligt nyttig. Tack så jättemycket för ert engagemang och eran hjälp!
Citera
2010-04-01, 00:07
Medlem
InteIgens avatar
Möjligen lite info: http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_World_War_I

Citat:
  • The growth of nationalism across Europe
  • Unresolved territorial disputes
  • Intricate system of alliances
  • The perceived breakdown of the balance of power in Europe
  • Misperceptions of intent – e.g., the German belief the United Kingdom would remain neutral[18][19]
  • Convoluted and fragmented governance
  • Delays and misunderstandings in diplomatic communications
  • Arms races of the previous decades
  • Previous military planning[20]
  • Imperial and colonial rivalry for wealth, power and prestige
  • Economic and military rivalry in industry and trade
Citera
2010-04-01, 00:42
Medlem
ShineCitys avatar
Det är Rysslands och Serbiens fel.

1) Serber mördar Frans Ferdinand, då man vill ha Bosnien i ett storserbiskt rike
2) Österrike-Ungern kräver att få utreda mordet i Serbien, ställer ultimatum
3) På rysk inrådan säger Serbien i sista stunden nej, Ryssland mobiliserar
4) Österrike-Ungern förklarar krig mot Serbien, vilket leder till att Ryssland kommer att förklara krig mot Ö-U
5) Tyskland är allierade med Ö-U, lägger de sig i kriget mellan Ö-U och Ryssland kommer Frankrike och England attackera Tyskland.
6) Tyskland vet att man inte kommer att klara av ett tvåfrontskrig och måste därför använda Schlieffen-planen i förebyggande i syfte för att slå ut Frankrike

Hade Ryssland tillåtit Ö-U att utreda mordet på serbisk mark, som Ö-U ville, hade inga krigsförklaringar getts. WWI är egentligen ett utvidgat tredje balkankrig.

Tack för mig, jag har rätt.
Senast redigerad av ShineCity 2010-04-01 kl. 00:46.
Citera
2010-04-01, 07:32
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShineCity
Det är Rysslands och Serbiens fel.

1) Serber mördar Frans Ferdinand, då man vill ha Bosnien i ett storserbiskt rike
2) Österrike-Ungern kräver att få utreda mordet i Serbien, ställer ultimatum
3) På rysk inrådan säger Serbien i sista stunden nej, Ryssland mobiliserar
4) Österrike-Ungern förklarar krig mot Serbien, vilket leder till att Ryssland kommer att förklara krig mot Ö-U
5) Tyskland är allierade med Ö-U, lägger de sig i kriget mellan Ö-U och Ryssland kommer Frankrike och England attackera Tyskland.
6) Tyskland vet att man inte kommer att klara av ett tvåfrontskrig och måste därför använda Schlieffen-planen i förebyggande i syfte för att slå ut Frankrike

Hade Ryssland tillåtit Ö-U att utreda mordet på serbisk mark, som Ö-U ville, hade inga krigsförklaringar getts. WWI är egentligen ett utvidgat tredje balkankrig.

Tack för mig, jag har rätt.

Det ser ju väldigt övertygande ut - eller? Du tycker inte att du glider förbi "Österrike-Ungern ställer ultimatum [med tyskt godkännande, till ett land som står under ryskt beskydd]" litet väl snabbt?
Citera
2010-04-01, 07:47
Medlem
ShineCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Det ser ju väldigt övertygande ut - eller? Du tycker inte att du glider förbi "Österrike-Ungern ställer ultimatum [med tyskt godkännande, till ett land som står under ryskt beskydd]" litet väl snabbt?
Är det inte rimligt att ställa ett ultimatum efter ett mord på en kronprins? Vilket land hade inte gjort det? Om inte Serbien sagt nej hade det säkerligen inte blivit något krig.

Edit: Är du ryss eller serb själv?
Senast redigerad av ShineCity 2010-04-01 kl. 08:02.
Citera
2010-04-01, 08:35
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Är det inte rimligt att ställa ett ultimatum efter ett mord på en kronprins? Vilket land hade inte gjort det? Om inte Serbien sagt nej hade det säkerligen inte blivit något krig.

Edit: Är du ryss eller serb själv?

Om en rysk minister hade dödats i Finland så hade vi inte tillåtit rysk polis på svensk mark. Om Ryssland hade ställt ett ultimatum på oss, som var beskyddade av jänkarna, så hade det inte varit vårt eller jänkarnas fel om Rysslands krigsförklaring mot oss när vi vägrade hade lett till ett storkrig.

Jag är varken ryss eller serb. Däremot har jag släktingar som stred mot ryssen under andra världskriget.
Citera
2010-04-01, 13:05
Medlem
ShineCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Om en rysk minister hade dödats i Finland så hade vi inte tillåtit rysk polis på svensk mark. Om Ryssland hade ställt ett ultimatum på oss, som var beskyddade av jänkarna, så hade det inte varit vårt eller jänkarnas fel om Rysslands krigsförklaring mot oss när vi vägrade hade lett till ett storkrig.

Jag är varken ryss eller serb. Däremot har jag släktingar som stred mot ryssen under andra världskriget.
All heder åt dina släktingar som slogs mot ryssen. Jag tycker personligen inte att det är uppseendeväckande att landet X under en begränsad tid undersöker ett mord i landet Y, speciellt om personer från landet Y var inblandade i mordet.

Slår vad om att poliser och underrättelsemän från alla möjliga länder befinner sig i andra länder dagligen för att undersöka saker, inofficiellt då.
Citera
2010-04-01, 23:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
En krigsorsak som inte alls finns med i TS inlägg är styrkebalansen mellan Tyskland och Ryssland. Den spelade en mycket stor roll för den tyska militärledningen.

Tyskland var starkare än Frankrike ensamt, och den brittiska armén var mikroskopisk, men alliansen mellan Frankrike och Ryssland ändrade hela ekvationen. Ryssland var försvagat åren efter 1905 men efter att landet hämtat sig så ändrades balansen snabbt till Tysklands nackdel. Det var helt klart en faktor bakom krigsutbrottet 1914 ("hellre nu än senare" ur den tyska militärens synvinkel).
Citera
2010-04-06, 01:19
Medlem
-Opens avatar
Citat:
All heder åt dina släktingar som slogs mot ryssen. Jag tycker personligen inte att det är uppseendeväckande att landet X under en begränsad tid undersöker ett mord i landet Y, speciellt om personer från landet Y var inblandade i mordet.

Slår vad om att poliser och underrättelsemän från alla möjliga länder befinner sig i andra länder dagligen för att undersöka saker, inofficiellt då.

Var inte Österrike-Ungerns ultimatum att de skulle få ha trupper i Serbien under tiden av utredningen?
Egentligen kan man nog inte sätta all skuld på ett land (om man nu inte är segrarmakten....).

Eliten i de olika länderna hade sina olika intressen och som när det vävdes samman slutade i ett underbart krig med över 20 miljoner dödsoffer.
Citera
2010-04-06, 10:26
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:

Du skulle förmodligen tycka att det vore uppsendeväckande om jänkarna eller ryssarna kom och sa "Vi ska utreda ett mord hos er. Då kräver vi trupp i landet. Tillåter ni inte detta så kommer vi att invadera er."

Österrike-Ungern kom inte med någon snäll liten förfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
En krigsorsak som inte alls finns med i TS inlägg är styrkebalansen mellan Tyskland och Ryssland. Den spelade en mycket stor roll för den tyska militärledningen.

Tyskland var starkare än Frankrike ensamt, och den brittiska armén var mikroskopisk, men alliansen mellan Frankrike och Ryssland ändrade hela ekvationen. Ryssland var försvagat åren efter 1905 men efter att landet hämtat sig så ändrades balansen snabbt till Tysklands nackdel. Det var helt klart en faktor bakom krigsutbrottet 1914 ("hellre nu än senare" ur den tyska militärens synvinkel).

Jag håller med fullständigt om du bara ändrar "efter att landet hämtat sig" till "när landet återhämtat sig". Ryssland var inte på sitt max 1914 i den tyska ledningens ögon, men de var på väg.
Citera
2010-04-07, 00:02
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frooshie
Läser Historia A-kursen för tillfället och jag har fått en "stor uppgift" som ska lämnas in imorgon torsdag, och jag har suttit och funderat på den i några dagar, men jag har aldrig varit särskilt skarp, så jag tänkte vända mig hit för att få lite nyttiga reflektioner och samtidigt lära mig mer på kuppen

Så till frågan.

Jag citerar rakt av:

Tack på förhand, jag vill verkligen försöka förstå allt det här och lära mig, så alla kommentarer är uppskattade

Tack
/f

EDIT: Stavfel

Serbien! Utan tvekan, ren provokation vilket drev Österrike till krig, Vilket ryssarna la sig in i vilket tvingade in Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in