2009-06-02, 11:01
Medlem
Hejsan Flashback!
Jag har det här moderkortet: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775V88%2b&s=775 och tänkte att jag skulle uppgradera den lite grann. Har i dagsläget två ganska små hårddiskar och relativt lite minne.

Någon som har lite bättre koll än mig skulle gärna få svara på ett par frågor.

1) Det står att den är kompatibel med S-ATA 1.5 GB/s; betyder det att jag inte kan koppla in en S-ATA2 hårddisk?

2) - Supports DDR400/333/266 non-ECC, un-buffered memory; betyder det att jag inte kan sätta i DDR2 800 Mhz minnen eller betyder det att om jag sätter in 800 Mhz minnen kommer det funka, men de kommer bara prestera 400 Mhz?

Tack på förhand!
Citera
2009-06-02, 11:37
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlieee
Hejsan Flashback!
Jag har det här moderkortet: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775V88%2b&s=775 och tänkte att jag skulle uppgradera den lite grann. Har i dagsläget två ganska små hårddiskar och relativt lite minne.

Någon som har lite bättre koll än mig skulle gärna få svara på ett par frågor.

1) Det står att den är kompatibel med S-ATA 1.5 GB/s; betyder det att jag inte kan koppla in en S-ATA2 hårddisk?

2) - Supports DDR400/333/266 non-ECC, un-buffered memory; betyder det att jag inte kan sätta i DDR2 800 Mhz minnen eller betyder det att om jag sätter in 800 Mhz minnen kommer det funka, men de kommer bara prestera 400 Mhz?

Tack på förhand!
Du kan koppla in Sata2 tror jag, det är bakåtkompitabelt. Sen har du ett såpass gammalt moderkort att det vore bättre att köpa nytt. En FSB på 800 gör att en E5200 är det enda logiska jag ser. Nej, köp ett nytt moderkort och allt nytt. Tror inte ditt moderkort stöder DDR2.
Citera
2009-06-02, 11:39
Medlem
Tack för svar.

Ska definitivt köpa nytt moderkort, men tänkte vänta tills i5orna kommer ut i höst istället. Då kan jag ju ta med mig minnena och hårddisken till den datorn. Byter allt jag kan byta nu utan att byta moderkort just nu.
Citera
2009-06-02, 12:00
Medlem
Kyrioss avatar
Japp. SATA2 är bakåtkompatibelt. Dock så kommer det såklart köras i SATA-hastighet.
Citera
2009-06-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Japp. SATA2 är bakåtkompatibelt. Dock så kommer det såklart köras i SATA-hastighet.

Jo det antog jag också. Märkligt att inte DDR2 är bakåtkompatibelt dock.
Citera
2009-06-03, 19:38
Avslutad
Antar att du inte vill uppgradera för att spela spel? Isåfall blir det ett nytt moderkort och allt som måste bytas med det, då ditt moderkort har AGP8X (nowdays är det PCI-E som gäller för grafikkorten) Men mitt tips annars är som de andra redan sagt, mer ram =)

Att vänta på i5 är mycket klokt, själv kör jag på i7 (ja jag vet det kommer bli entusiast segmentet när i5 kommer och det är ett val jag medvetet gjort)
en i5a på 2,8ghz(billigaste med HT), 8gig ram, ett 58XX från ATI och diverse kommer nog bli så fint det bara går!

/Roed
Senast redigerad av roedtelefon 2009-06-03 kl. 19:40.
Citera
2009-06-03, 20:38
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlieee
Jo det antog jag också. Märkligt att inte DDR2 är bakåtkompatibelt dock.
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att DDR och DDR2 är olika rent fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in