Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-02, 07:51
Medlem
SinXs avatar
God morgon!

Sedan 20 år tillbaka har jag spenderat mycket tid framför datorer och andra tekniska prylar nästan dagligen. Den resa som började med Atari 520ST på 80-talet, för att sedan fortsätta med x86 plattformen och nu till sist OS X och Mac har givit mig en del funderingar. Varför använder vi datorerna på olika sätt beroende på vilket OS vi kör för tillfället? Jag syftar inte till det fenomen att vi är mer angelägna om att spela datorspel på xp, hacka med linux och redigera film på Mac. Det jag tänker på är närmare HUR vi faktiskt gör liknande moment på olika sätt på olika operativsystem.

Ett exempel:

Filhantering

Windows
På mina windowsdatorer skapar jag en mapp på en separat disk där jag har undermappar för allt. ISO, Musik, Film osv... Är oftast rätt dålig på att sortera även om tanken finns där.

Linux
Brukar spara allt i min hemmamapp. Ibland bryr jag mig om att göra separata mappar för olika saker såsom film, musik och isofiler.

Mac
Sparar allt där det är tänkt att ligga. Exempelvis alla bilder under /users/username/Bilder osv...

Detta är bara ett exempel men det finns en hel drös. Tex vet alla att varje OS kommer med en uppsättning program som ska underlätta vår vardag. Oftast någon enkel kallender, ett epostprogram, bilddatabas, webbläsare osv... Har för att nämna något aldrig använt varken kallender eller inbyggd bilddatabas i varken Windows eller Linux. På macen använder jag samtliga "Göra din vardag lättare"-program som medföljer och dessutom apples eget moln (mobileme).

Vad beror detta egentligen på?
Jag tänker inte skapa yterligare en Windows VS Mac tråd. Jag frågar mig bara varför det är såhär. Kanske är jag relativt ensam om detta, men en polare till mig upplevde samma sak när han skaffade sin första mac. Varför?
Citera
2009-06-03, 06:40
Medlem
dobbelinas avatar
Windows användaren har en sån uppsjö av nya proggisar han installerar ideligen, så det är väldigt viktigt med en fungerande hierarchi.
Mac användaren är totalt gift med bildbehandling, så nästan allt som härrör
därtill hamnar i "Bildmappen".
Linux användaren har koll på allt, då behövs ingen hierarchi eftersom
nerdarna är ruggiga på och hitta saker i alla fall.
Senast redigerad av dobbelina 2009-06-03 kl. 06:42.
Citera
2009-06-03, 06:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Anledningen till att du gör på det viset är troligen att du har använt de olika operativsystemen så länge.

Om din första upplevelse av ett operativsystem var Windows VISTA, skulle du mycket mer troligt använda den färdiga mapp-strukturen för dokument, bilder m.m, och de förberedda programmen för kommunikation, kalender och liknande. Nu när så mycket av detta läggs in i och flyttas till Windows LIVE-familjen kommer nya användare att oftare fastna i att använda dessa.

Förr saknade en pc det mesta, och det var då naturligt att det utvecklades program som Lotus Notes.

Nya användare av Linux kan direkt hamna i Gnome eller KDE, och det kanske inte ens finns en Emacs med i standarddistributionen.

En stor skillnad jag ser hos användarna är att Mac-användare vill använda datorerna rakt av, till t ex grafisk design. De accepterar inte att det ska vara tekniskt krångel.
Citera
2009-06-03, 07:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Hmm...är det så alltså?
Jag som gammal Windows-användare - med ett antal avstickare i Linux-världen - är van vid att organisera mitt filsystem som JAG vill ha det och föredrar därmed att bläddra mig fram till mina saker istället för att söka, vilket känns som ett bakvänt system.
Nu har ju senare versioner av Windows anammat samma system, vilket gör mitt liv lite jobbigt, särskilt som de samtidigt försämrat filhanteringen...

Självklart kan det ses som jobbigare för stunden att organisera upp allt i logiska strukturer, men jag föredrar helt klart det framför att spara alla filer i en mapp under Mina dokument...
Citera
2009-06-03, 07:53
Medlem
Jag som härstammar från den gamla goda tiden med Amiga är ju mer eller mindre uppfödd med tänket att modifiera saker och ting så att det passar mitt tankesätt... en del av detta tankesätt kan jag applicera på Windows på så sätt att jag har enormt många partitioner som är avsedda för olika typer av program och dokument och så vidare... tyvärr kan jag inte gå in i en hd0:Startup-Sequence och börja möblera om när systemet ska starta upp olika systemprogram under Windows... man kunde till och med göra egna ASSIGN's till olika kataloger i systemet... text när jag ville installera ett nytt program på Amigan så flyttade jag varje fil till sina rätta ställen manuelt och såg till så att systemet kunde hitta alla bibliotek och sånt som programmen behövde för hand... jag hade egentligen ingen användning för installationsprogrammet öht...
Citera
2009-06-03, 09:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Hmm...är det så alltså?
Jag som gammal Windows-användare - med ett antal avstickare i Linux-världen - är van vid att organisera mitt filsystem som JAG vill ha det och föredrar därmed att bläddra mig fram till mina saker istället för att söka, vilket känns som ett bakvänt system.
Nu har ju senare versioner av Windows anammat samma system, vilket gör mitt liv lite jobbigt, särskilt som de samtidigt försämrat filhanteringen...

Självklart kan det ses som jobbigare för stunden att organisera upp allt i logiska strukturer, men jag föredrar helt klart det framför att spara alla filer i en mapp under Mina dokument...

plus ett på det..
användar man sig dessutom av till exempel total commander så blir det dessutom en fröjd att pyssla om sin filstruktur..
Citera
2009-06-03, 18:12
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Anledningen till att du gör på det viset är troligen att du har använt de olika operativsystemen så länge.

Om din första upplevelse av ett operativsystem var Windows VISTA, skulle du mycket mer troligt använda den färdiga mapp-strukturen för dokument, bilder m.m, och de förberedda programmen för kommunikation, kalender och liknande. Nu när så mycket av detta läggs in i och flyttas till Windows LIVE-familjen kommer nya användare att oftare fastna i att använda dessa.

Förr saknade en pc det mesta, och det var då naturligt att det utvecklades program som Lotus Notes.

Nya användare av Linux kan direkt hamna i Gnome eller KDE, och det kanske inte ens finns en Emacs med i standarddistributionen.

En stor skillnad jag ser hos användarna är att Mac-användare vill använda datorerna rakt av, till t ex grafisk design. De accepterar inte att det ska vara tekniskt krångel.

Denna teori tror jag du kan träffa mitt i prick med. Om jag idag skaffade min första Windowsdator skulle jag med största sannolikhet använda katalogerna My documents/My pictures/My movies osv betydligt mer som det är tänkt. Ett exempel på att man följer gammal vana är att man i både Windows XP och Vista valde den gamla klassiska startmenyn framför den nya. Det är först nu i W7 som jag använder den nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in