2009-06-02, 00:51
Bannlyst
ANNA ROXVALL har skrivt en artikel i Sydsvenskan:

Romerna blir syndabockar i krisdrabbade Ungern

Av ANNA ROXVALL
Publicerad 1 juni 2009 15.35 | Uppdaterad 1 juni 2009 22.06

Inför valet till EU-parlamentet växer högerpopulistiska partier runtom i Europa. I Ungern blir romerna snabbt måltavla för den hätska retoriken - en retorik som det senaste året allt mer övergått i handling.

Nationalsången har tonat ut och folkdansarna lämnat scenen på Folkets hus i Nagykáta. Nu står kvällens huvudperson Gábor Vona framför mikrofonen. Han tittar ut över en drygt 200 personer stark publik som spänner över tre generationer: gamla damer med blus och handväska, kulmagade män i medelåldern och ungdomar med kängor och rakade skallar.

Vona talar fritt, utan fusklapp. Här, i den fullsatta salen, är han bland vänner.

– Det finns tre sorters brott i Ungern: politiska, ekonomiska och zigenarbrott. Zigenarbrott är ett kriminologiskt begrepp med mycket lång historia, det handlar om till exempel knivdåd och gatuvåld. Det är speciella brott som måste behandlas på ett speciellt sätt, säger han, och publiken nickar.

Gábor Vona är ledare för ultra-nationalistiska Jobbik som bildades för sex år sedan av konservativa universitetsstudenter. Huvudfrågorna är att omförhandla den ungerska statsskulden, rusta upp jordbruket och införa tuffa tag mot det de kallar zigenarbrottsligheten. Partiets stöd har ökat i jämn takt och ligger nu kring fem procent i opinionsmätningarna. I EU-valet väntas Jobbik få minst en plats i parlamentet. Den vill de använda för att övertyga medlemsländerna om att EU bör avskaffas.

– Ungern är ungrarnas och Jobbik är Ungerns sista försvarsbastion. Vi kommer att skriva historia, för vi står för ärlighet, tro och uppriktighet. Vi försvarar hemmet, familjen, landet – jorden, förklarar Vona från scenen.

Det ungerska missnöjet växer sig allt starkare. Statsskulden är Europas största och premiärministern Ferenc Gyurcsány tvingades nyligen avgå efter att ha ljugit för folket om den ekonomiska situationen. Stödet för den sittande regeringen är obefintligt och i april demonstrerade 25 000 ungrare för nyval på Hjältarnas torg i Budapest.

Missnöjet skapar också behov av syndabockar. Landets romska minoritet hamnar snabbt i skottgluggen när tiderna hårdnar.

– Vi ungrare skaffar barn för att det är det finaste i livet. Zigenarna för att tjäna pengar på barnbidrag, slår Vona fast från podiet.

Gábor Vona har också varit med och bildat Jobbiks paramilitära gren Ungerska gardet. De uniformerade medlemmarna ska hålla ordning, bidra vid katastrofinsatser och försvara landet, heter det. Fast mest har de gjort sig kända för att patrullera byar där det råder spänningar mellan romer och andra ungrare.

– Om två zigenska gentlemän håller på att bryta sig in i ditt hus och du ringer polisen, så svarar de att de inte kan ingripa förrän brottet är utfört. Men ring Ungerska gardet så kommer vi direkt. På landsbygden ger polisen inget skydd, Gardet gör det! -lovar Vona och publiken applåderar.

För många betyder Gardet inte skydd, utan hot. I det lilla samhället Sajókaza, tjugo mil nordost om Budapest, bor Mónika med sin familj på åtta personer. Hon är född här och tycker om sin by, men upplever att situationen snabbt har förändrats. Innan den ekonomiska krisen slog klorna i landet hade hon arbete och kände sig trygg. När en bil kom körande på vägen brukade hon gå ut för att se vem det var som kom.

– Det vågar jag inte längre. Inte sedan de där romerna sköts ihjäl i sitt hus, säger hon, och refererar till far och son i byn Tatárszentgyörgy. Deras hem stacks i brand av okända attentatsmän. När de försökte ta sig ut blev de skjutna.

– Vissa kvällar när vi känner oss räddare än vanligt brukar vi ta in alla redskap från trädgården för att försvara oss, berättar hon.

Förhållandet till övriga, icke-romska bybor har också försämrats.

– För ett tag sedan stannade en bil utanför verandan. De som satt i skrek åt oss att de skulle ta hit Ungerska gardet. Jag vet inte om de menade allvar, säger hon och rycker på axlarna med en grimas.

De senaste arton månaderna har 56 attacker utförts med ungerska romer som måltavla. Sju personer har mördats. Enligt polisen har flera av dåden koppling till varandra och de verkar ha utförts av personer med militär utbildning. Gemensamma nämnare för flera av dåden är svarta bilar, skjutvapen och brandbomber, och nästan alla attackerna har skett i byar som ligger nära en motorväg.

Trots löften om tipspengar har ingen ännu gripits. Nyligen begärde den ungerska polisen hjälp från amerikanska FBI för att lösa brotten.

Inom Jobbik är det få som tror att dåden skulle vara rasistiskt motiverade. Partiet hävdar att det är andra romer som ligger bakom dåden, alternativt utländsk säkerhetstjänst med intresse av ett splittrat Ungern.

I en trädgård lite längre ner på gatan står Bea, 28, och hennes svärfar Óriás, 67, och påtar i jorden. För länge sedan var deras slitna hus tjänste-bostad åt gruvans förmän. De mörka gångarna under Sajókazas jord erbjöd hårt arbete, inkomster och själv-re-spekt. Men på 1960-talet lades gruvan ner, och med systemskiftet tjugo år senare ströps de sista möjligheterna till lågkvalificerade jobb. Numera har Sajókaza drygt 3 000 invånare, och i de gamla gruvbostäderna bor bara romer, för fattiga för att ha råd med vatten inomhus eller el.

– Det finns familjer här på gatan som inte klarar av att leva ordentliga liv, och det är sådant som bidrar till rasismen mot oss. En ungrare är alltid en ungrare, en zigenare alltid en zigenare. Mitt skinn kommer alltid att vara mörkare än deras, säger Bea lakoniskt.

Hennes svärfar kör ner spaden i jorden och tar en klunk ur en brun flaska. Han upplever att rasismen ökar, och tar Jobbik och Ungerska gardet som exempel.

– Hitler och hans kumpaner var bara femhundra från början, men vi vet hur det gick. Utvecklingen i Ungern är på väg åt samma håll. Men kommer Gardet hit försvarar jag mig, det kan du lita på! säger han med ett snett leende och spänner musklerna på den tatuerade armen.

Fyrtio mil därifrån i Nagykáta, en ort av Skurups storlek, har det politiska mötet avslutats som det började med nationalsången. Gábor Vona tar emot i ett kalt mötesrum med en solglasögonprydd livvakt utanför dörren. Vona ler snett åt anklagelserna från andra politiska partier om att han spär på främlingsfientliga strömningar.

– De kallar mig rasist och nazist, men det oroar mig inte. Folk lyssnar inte på det. Du såg här idag, detta är en liten stad och vi drog fullt hus.

Bea, Mónika och Óriás vill inte framträda med sina efternamn av rädsla för trakasserier.

Jag vill inte ha en enda zigenare inom Europas gränser. Är det onormalt?
Citera
2009-06-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnveding
Jag vill inte ha en enda zigenare inom Europas gränser. Är det onormalt?

Inte alls. Jag vill inte det heller.
Citera
2009-06-02, 01:54
Medlem
Uhrovecs avatar
Det finns väl ingen vettig människa som skulle vilja ha Zigenare i sin närhet?
Citera
2009-06-02, 05:07
Medlem
hitler ville det inte heller, men uppenbarligen misslyckades han
Citera
2009-06-03, 10:35
Medlem
Jeppe Soons avatar
Förstår inte ditt argument!

Reffererar du till artikeln så verkar du vara rädd för att det ska bildas garden som åker omkring och mördar folk. Du får specificera dej lite! Gärna med fakta.

Jag en svensk man som har en fru som är zigenare, och jag har ungåtts mycket med zigenare och finner dom mycket trevliga. Det är klart det finns undantag, men det gör det i alla raser.
Citera
2009-06-03, 10:37
Medlem
megablast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Inte alls. Jag vill inte det heller.
samma här
Citera
2009-06-03, 11:47
Medlem
JeffDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Jag en svensk man som har en fru som är zigenare.

Hur lågt får man sjunka?
Citera
2009-06-03, 11:52
Medlem
jumpcuts avatar
Det finns en anledning till att det inte finns nagon forutom zigenare som gillar zigenare. De ar flockdjur och beter sig som utsvultna hundar, de tar vad de vill ha, hotar dem som sager ifran och valjer att inte integrera sig i samhallet.

Det handlar inte om att de inte KAN integrera sig, det handlar om att de inte vill. De skiter i att satta sina ungar i skolan, de envisas med att vara valdsamma och tjuvaktiga och den som sager att mina fordomar baseras pa radsla kan fullstandigt dra at helvete.

Jag har ALDRIG hort nagon saga nagonting gott om zigenare for att svara "ja" pa fragan "har du nagonsin umgatts med en zigenare". De ar icke onskvarda i nagot land overhuvudtaget. Inte ett enda. Daremot kanns det som att ju mer erfarenhet man har av dem, desto mindre gillar man dem.

Jag kan beratta manga, langa zigenarhistorier. Bast ar nog den om zigenarfamiljerna som pa morgonen gick forbi BVC i en svensk stad och lamnade sina barn dar, nar personalen sade ifran blev de hotade och sa att de minsann skulle ta hand om deras ungar under dagen nar de skulle gora sitt. Hederliga svenskar gar ju att kora over eftersom att de har medkansla, sa de tog hand om ungarna som nagot javla dagis. Socialen vagade inte gora nagonting, polisen kunde inte gora nagonting... Det slutade forst nar de antligen akte fast och blev atalde for de stolder som borjat i samhallet nar de flyttade in, for da flydde de.
Citera
2009-06-03, 11:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Förstår inte ditt argument!

Reffererar du till artikeln så verkar du vara rädd för att det ska bildas garden som åker omkring och mördar folk. Du får specificera dej lite! Gärna med fakta.

Jag en svensk man som har en fru som är zigenare, och jag har ungåtts mycket med zigenare och finner dom mycket trevliga. Det är klart det finns undantag, men det gör det i alla raser.

Sjalvklart ar de trevliga mot dig, du ar ju nu "en av dem".
Citera
2009-06-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Jag tror det är ett troll. Blandäktenskap mellan zigenare och utomstående förekommer visserligen men det är extremt ovanligt och zigenare som väljer denna väg blir ofta utstötta från gemenskapen av andra zigenare. Jag vet dock en svensk kvinna som under flera år var gift med en zigenare och hon hade en hel del att berätta som i princip bekräftade och spädde på allt man redan visste och trodde.
Citera
2009-06-03, 13:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag tror det är ett troll. Blandäktenskap mellan zigenare och utomstående förekommer visserligen men det är extremt ovanligt och zigenare som väljer denna väg blir ofta utstötta från gemenskapen av andra zigenare. Jag vet dock en svensk kvinna som under flera år var gift med en zigenare och hon hade en hel del att berätta som i princip bekräftade och spädde på allt man redan visste och trodde.

Min favorit ar tjejen i parallellklassen under gymnasietiden som helt plotsligt borjade ga runt med ett vitt harband och slutade umgas med vissa manniskor. Tydligen skulle det vita harbandet visa att hon var upptagen, och det ges bara till kvinnliga icke-romer nar de blir tillsammans med ziggisar, sa att folk ska veta att de ska halla sig borta.

Ratt fantastiskt att ett sa pass tjuvaktigt folk ar sa mana om sitt...
Citera
2009-06-03, 13:19
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffD
Hur lågt får man sjunka?

Jag är gift med en vacker fru, har två vackra barn, driver eget företag och kör Volvo V50 årmodell 2006. är det att sjunka lågt så trivs jag jävligt bra här nere.

Citat:
Det finns en anledning till att det inte finns nagon forutom zigenare som gillar zigenare. De ar flockdjur och beter sig som utsvultna hundar, de tar vad de vill ha, hotar dem som sager ifran och valjer att inte integrera sig i samhallet?

Jo där har du nog rätt, inte många tycker om zigenare, men å andra sidan har jag aldrig hört någon annan nationalitet säga att dom gillar svenskar. Vet inte vad för romer du stött på men troligen inte dom som har intregerat sej i samhället. Dom flesta märker du antagligen inte för dom ser ut som du och jag och lever sina liv obemärkt.

Citat:
Det handlar inte om att de inte KAN integrera sig, det handlar om att de inte vill. De skiter i att satta sina ungar i skolan, de envisas med att vara valdsamma och tjuvaktiga och den som sager att mina fordomar baseras pa radsla kan fullstandigt dra at helvete.

Vad baserar du dina fördommar på då?
Genom att inte tillåta att romer fick stanna kvar mer än tre dagar på samma plats kunde de heller ej mantalsskrivas, dagens folkbokföring. ”Är man inte mantalsskriven så kan man heller inte få en fast bostad eller gå i skola” sa den svenska lagen. Det i sin tur ledde till att varken romska barn eller vuxna kunde läsa eller skriva. De var sk. analfabeter.

1959 tyckte romerna i Sverige att det var nog med statens tyranni. Romer från hela Sverige med krav på att deras barn skulle få gå i skolan som alla andra svenska barn. De var ju trots allt svenska medborgare! De ställde även krav på att romerna skulle få fasta bostäder och inte tvingas leva det kringresande livet utan slut längre. Sveriges regering var väldigt motvillig till romernas enkla krav. Efter att inhemsk och utländsk mediebevakning uppmärksammat romernas situation i Sverige gav regeringen motvilligt efter för romernas krav.

känns som att det är svenskarna som inte tillåter dom att integrera sej.

Citat:
Jag har ALDRIG hort nagon saga nagonting gott om zigenare for att svara "ja" pa fragan "har du nagonsin umgatts med en zigenare". De ar icke onskvarda i nagot land overhuvudtaget. Inte ett enda. Daremot kanns det som att ju mer erfarenhet man har av dem, desto mindre gillar man dem.

Då är det väl dax nu!
Dom är mycket tevliga och artiga, väldigt mån om sina gäster, Kommer man hem till en familj så ska det alltid bjudas på något, mat eller kaffe, även om dom knappt har pengar till mat själva. Jag har aldrig blivit lurad av en rom, aldrig blivit bestulen, aldrig blivit hotat, det har jag däremot av svenskar många gånger.

Klart jag har stött på en och annan påflygen som försökt sälja mej en värdelös videokamera eller som skambjudit på min bil när man stått och tankat, men eftersom jag inte köpt eller sålt så kan jag inte påstå mej blivit lurad, däremot har jag gjort äffärer med romer och lyckade sådana oxå. Ju mer jag lär känna dom desto bättre tycker jag om dom. Var på tenneriffa en gång, där kan man ju snacka om påflugna människor som rycker och drar i en vart man än går. dock var dom inga zigenare.

Har aldrig hört historian om BVC förut, men det låter ju inte speciellt smart att lämna dom där, måste ju vara bättre at lämna dom på dagis. Vad det gäller stöld så har jag ingen erfarenhet av detta då jag inte sett någon sno något, och skulle dom göra det skulle dom knappast gå omkring och skryta om det, vet dock en ROM som gjorde inbrott men åkte dit och fick 2 år i fängelse. Men med handen på hjärtat så har väl alla stulit någon gång, jag har gjort det, säkert du med, så det spelar nog ingen roll om man är rom eller inte.
Vad jag vet är att min fru är religös och stöld är förbjudet enligt kristendommen så hon skulle aldrig komma på tanken att stjäla något.

Citat:
Nja jag är fortfarande svensk och okristen, men jag tror jag förstår vad du menar. Borde jag då inte fått massa gliringar innan jag blev "en av dem". Har aldrig blivit otrevligt bemött av någon även om dom inte vetat att jag varit "en av dem".

Vad det gäller blanda zigenare och svenskar så kan det vara svårt på grund av vad folk har för uppfattning om dom, men jag vet flera icke romer som har en rom till maka eller make. Och det finns fan så jävla vackra zigenare, speciellt i spanien, men även i övriga europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in