2009-06-02, 00:06
Medlem
MRBungles avatar
Har ett gammalt Norton som jag inte uppdaterat/förlängt men som fortfarande gör sitt antar jag, samt att jag installerat Avast som verkar jobba på sitt håll. Ändå verkar jag ha problem med virusliknande anfall, fönster som toköppnas, tex när jag öppnar nytt fönster via vanlig länk, men försvinner efter omstart..

Det jag lite undrar är, eftersom allt just nu verkar vara en enda röra, kan Avast göra jobbet fullt ut även om jag har Norton kvar? Vågar jag ta bort Norton och lita helt på Avast?
Eller den slutgiltiga frågan - finns det nåt jag helt enkelt ska byta till och känna mig lugn för all framtid?? (utan att betala förstås..)

Thänks.
Citera
2009-06-02, 00:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tipset är nog att du endast använder ett antivirusprogram.
Program / filkonflikter kan lätt uppstå och det kan bli dryga efterföljder om man nu har lite otur.Man ska aldrig har dubbla säkerhetsprogram.

Avast är en bra produkt så du kan med lugn avinstallerar bort Norton.
Citera
2009-06-02, 07:47
Medlem
tempeZZts avatar
Dubbla AV-program skall man absolut inte ha. Det kan bara skapa mer problem än det rättar till. Avinstallera ett av dina AV-program och se till att du har det uppdaterat. Vilket du väljer är upp till dig. Lyssna inte på idioter som tror att de vet bäst.
Citera
2009-06-02, 09:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Som sagt.. ladda ner det virusskydd du tänkter använda.
Koppla loss nätverkskabeln, och avinstallera båda virusskydden (med omstart mellan varje)
Installera därefter det du valt att använda..
Anslut nätverkskabeln, och låt nya skyddet uppdateras..
Gör en fullständig avsökning av datorn..
Vilket du väljer är din ensak, men gratisskydd är inte i topp vad det gäller detektionsförmågan.. dvs. förmågan att känna igen smittor.. de saknar oftast ävan funktioner som t.ex. rootkit detektion och beteende analys (som hirrar nya okäna smittor baserat på att de gör sådant som smittor gör)
Kolla in här: http://www.virus.gr/portal/en/conten...6%2C-1-21-june så kan du se hur bra (dåligt) olika virusskydd detekterar smittor.
(Notera att 1% skillnad innebär att det sämre missar 2467 smittor som det bättre detekterar.. )
Men notera även att både virusskydd och spywareskydd endast hanterar kända smittor så är deras skyddseffekt, visserligen effektiv, men ändock
begränsad!
Jämför gärna med t.ex. ett brandlarm (som alla skall ha hemma & på jobbet)..
Brandlarm är väldigt effektiva på att larma när det behövs..
Men (och det är ett STORT "men") När brandlarmet väl larmar så har ju branden redan startat..
Så är det även om man enbart förlitar sig på div. "säkerhetsprogram",
När de larmar så har datorn redan utsatts för något hot..
Många av dagens nya smittorna försöker dessutom utnyttja inloggad användares administrativa behörigheter till att stänga av div. skyddsprogram.
Min syn på säkerhet är någonting som bidrar till att förhindra brandens start/utveckling, eller förhindrar att smittan i datorn kan "fastna"
eller utvecklas...

Denna säkerhet förstärker man sedan med med ett larm som varnar och påvisar att något faktiskt var på väg att hända..
Så säkerhet i en dator är, för mej, inte virusskyddet "X" eller spywareskyddet "Y", eller byta webbläsare (ingen webbläsare är säker!) utan att man aktiverar de säkerhetsfunktioner som faktiskt finns i t.ex. Windows, men som 90% av alla privatpersoner väljer att eliminera (till 100%)
genom att alltid logga in med Administrativa behörigheter, och som sagt,dessutom helt utan att ens försöka använda windows säkerhetsfunktioner...
Lycka till!
Notera att det bästa skyddet mot smittor av alla slag är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med
"begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa
behörigheter.
Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via www.WinGuider.se, som kraftigt förstärker säkerheten och gör att du kan logga in som användare helt utan problem och som har "låst" de delar i din dator som 95% av
alla smittor & Spyware måste komma åt för att överleva i din PC!
Citera
2009-06-02, 12:05
Medlem
MRBungles avatar
Tack för tipsen my fellow Flachbackers, och speciellt till Nisse Hult som verkligen verkade ha koll på grejerna.. Ska åtgärda det hela snarast.
Citera
2009-06-03, 23:14
Medlem
Visst har NiiseHult rätt i sina påståenden om att det kan skilja på några tusen virus som detekteras etc. Men samtidigt står det att programmen inte var konfigurerade med standardalternativen. Dom allra flesta gissar jag gör det och man har då en relativt bra skydd oavsett vilket AV-program man väljer. Visst, gratisprogrammen skyddar sällan mot rootkits och heuristik men väljer man att konfigurera sin AV-klient bör man nog veta vad man håller på med eftersom ett felkonfat bra AV-program är sämre än rätt konfigurerat "billigt/enkelt" AV-program. Att ha en brandvägg som skyddar mot såväl in som utgående trafik är minst lika viktigt som ett bra antivirusskydd. Samma sak här, det gäller ju att veta vilken trafik man öppnar för. Men med lite sunt förnuft och att vara "vaken" kommer man hyfsat långt med som privatperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in