• 2
  • 3
2009-06-02, 20:30
Medlem
Sieglindes avatar
Det finns väl inget godare än en oxfilé som är perfekt stekt, röd och mör så det smälter i munnen på en. Mmmm...
Så: nej, alla tjejer vill inte ha välstekt nötkött
Citera
2009-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vill man ha så genomstekt kött borde man rimligtvis välja fläskkött.

Än en gång så gäller det bara vissa styckdetaljer. Tycker du att folk som vill ha bräserade långkok eller saker som nötbog o.dyl genomstekt borde välja fläskkött istället? Om du svarar ja på den frågan är det snarare du som inte är någon riktig gourmé.

Men visst, jag ser personligen inte heller någon poäng i att äta t.ex oxfilé välstekt då andra, mycket billigare köttbitar blir mycket godare än oxfilé vid en jämförelse om båda är genomstekta.

Jag vidhåller fortfarande att folk som vill ha sin biff blue rare (typ så rå att köttet inte ens avger någon köttsaft när man skär i det) är minst lika töntiga som de som vill ha samma biff well done.
Senast redigerad av Tjaeng 2009-06-02 kl. 20:57.
Citera
2009-06-02, 21:03
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag äter inte rått kött så naturligtvis vill jag ha det välstekt, oavsett vad det är för djur.
Citera
2009-06-02, 21:05
Medlem
Ayla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Undrar hur folk tänker då dom vill ha välstekta nötköttsbitar att äta?
Är det inte bättre att äta fläskkött då (som måste vara genomstekt)?

Smakar ju som en skosula om man låter nötköttet stekas/grillas för länge.
Man förstör ju bra kött om man inte väljer medium eller blodigt.

Har noterat att det är mest kvinnor som vill ha det hela så hårt tillagat som möjligt. Ett jävla slöseri enligt mig.

Medium ska det vara!
Citera
2009-06-02, 21:36
Medlem
DenLedes avatar
Har varit med om folk (tjejer) som fått mediumstekta köttbitar, sådana som alltid måste ha allt välstekt, och tyckt att det är det bästa kött dom ätit någonsin.
Detta på middagar hemma hos folk där man inte kan välja stektid på samma sätt som på restaurang.

Tror det endast har med okunskap och en överdriven rädsla för att mat skulle vara dålig om det inte är välstekt.
Man är uppväxt med kotletter av fläsk och en mamma som var noga med att det skulle vara färdigstekt.
Senast redigerad av DenLede 2009-06-02 kl. 21:39.
Citera
2009-06-02, 21:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Än en gång så gäller det bara vissa styckdetaljer. Tycker du att folk som vill ha bräserade långkok eller saker som nötbog o.dyl genomstekt borde välja fläskkött istället? Om du svarar ja på den frågan är det snarare du som inte är någon riktig gourmé.

Men visst, jag ser personligen inte heller någon poäng i att äta t.ex oxfilé välstekt då andra, mycket billigare köttbitar blir mycket godare än oxfilé vid en jämförelse om båda är genomstekta.

Jag vidhåller fortfarande att folk som vill ha sin biff blue rare (typ så rå att köttet inte ens avger någon köttsaft när man skär i det) är minst lika töntiga som de som vill ha samma biff well done.
Håller med!

Fast jag hade nog hellre valt helrå biff än "well done".
Senast redigerad av DenLede 2009-06-02 kl. 22:19.
Citera
2009-06-02, 21:45
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag äter inte rått kött så naturligtvis vill jag ha det välstekt, oavsett vad det är för djur.
Äter du inte sushi?

Men även för min del ska stekt kött vara välstekt. Särskilt om det är kyckling!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in