2009-06-01, 18:23
Medlem
Jag har en katt och funderar på att näta in balkongen så att den blir användbar. Men jag har ingen lust att göra det själv, finns det någon slags expert man kan anlita för att göra det åt en?

Har googlat och det finns mängder av personer som diskuterar balkongnät, men alla verkar utföra arbetet själva.
Citera
2009-06-01, 18:25
Medlem
Homerbiffs avatar
Ring en snickare i närheten och fråga om han kan göra det?
Citera
2009-06-01, 18:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnX
Jag har en katt och funderar på att näta in balkongen så att den blir användbar. Men jag har ingen lust att göra det själv, finns det någon slags expert man kan anlita för att göra det åt en?

Har googlat och det finns mängder av personer som diskuterar balkongnät, men alla verkar utföra arbetet själva.

Eftersom du googlat massor så utgår jag ifrån att du hittat företag som säljer nät till balkonger.

Första är att i bekantskapskretsen förhöra sig om någon är villig att ta på sig jobbet.

Andra är ju att fråga hyresvärden fastighetsägaren fastighetsskötaren, ibland ställer de upp mot skälig kostnad.

Tredje ring runt till snickerifirmor.

fjärde eller egentligen första att göra det själv, det är inte så svårt, slagborr skruvöglor och betongplugg lite beroende på material så kommer man ganska billigt undan.
Citera
2009-06-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homerbiff
Ring en snickare i närheten och fråga om han kan göra det?

Okej, låter rimligt.

epost72: Jag ska höra med hyresvärden. Göra det själv har dock ingen lust med, lätt eller inte.
Senast redigerad av JohnX 2009-06-01 kl. 19:03.
Citera
2009-06-01, 21:08
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Eftersom du googlat massor så utgår jag ifrån att du hittat företag som säljer nät till balkonger.

Första är att i bekantskapskretsen förhöra sig om någon är villig att ta på sig jobbet.

Andra är ju att fråga hyresvärden fastighetsägaren fastighetsskötaren, ibland ställer de upp mot skälig kostnad.

Tredje ring runt till snickerifirmor.

fjärde eller egentligen första att göra det själv, det är inte så svårt, slagborr skruvöglor och betongplugg lite beroende på material så kommer man ganska billigt undan.

Man kan ju bygga en ram som står av sig själv så slipper man förstöra balkongen med borrhål. ´
Citera
2009-06-01, 21:26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Man kan ju bygga en ram som står av sig själv så slipper man förstöra balkongen med borrhål. ´
Förvisso den måste dock stå stadigt, man kan isf förankra ramen i balkongräcket.
Citera
2009-06-02, 03:13
Medlem
Sinnes avatar
Citat:

Om du inte har katter som klättrar på nät kan det räcka med buntband och något styvt nät från valfri byggfirma.

Annars är det väl en snickare som gäller.
Citera
2009-06-02, 03:21
Medlem
Eliza CTs avatar
Mycket beror på vilken typ av balkong du har. En inbyggd är ju väldigt lätt.
Samt hur stor katten är.
Mvh
Citera
2009-06-02, 03:56
Medlem
Det är en utbyggd balkong, så det finns sidor att ta hänsyn till.

Det är en ganska liten (men fullvuxen) katt. Om hon klättrar i nät vet jag inte, men jag vill ha allting täckt för säkerhets skull.

Har epostat hyresvärden och frågat om de utför innätning (eller inglasning) av balkong.
Citera
2009-06-02, 10:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Det är en utbyggd balkong, så det finns sidor att ta hänsyn till.

Det är en ganska liten (men fullvuxen) katt. Om hon klättrar i nät vet jag inte, men jag vill ha allting täckt för säkerhets skull.

Har epostat hyresvärden och frågat om de utför innätning (eller inglasning) av balkong.

Då är nog en ställning att fästa nätet i bäst och förankra den vid väggen. Katter som är små och lätta klättrar lätt i nät så du har rätt att den bör skyddas helt.
Om du inte har en balkong ovanför i samma storlek där du kan få fästa nätet i golvet.
Har du tittat på kattsidor? Det här är säkert ett ämne som är uppe då man numera måste ha skydd enl. lagen.
Berätta gärna hur du gör - det är säkert flera som funderar på samma sak.
Mvh
Citera
2009-06-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Har du tittat på kattsidor? Det här är säkert ett ämne som är uppe då man numera måste ha skydd enl. lagen.

Japp, fast jag är alltså främst intresserad av att få någon annan att utföra arbetet, och det mesta som diskuteras på nätet är hur man kan göra det själv. Men jag antar att jag måste kavla upp ärmarna om det skulle vara så att jag inte hittar någon eller om det är för dyrt.

Hyresvärden svarade att de inte utför sådana här arbeten och att det är förbjudet att glasa in balkongen själv, men gav däremot grönt ljus för nät.
Citera
2009-06-03, 10:40
Medlem
Eliza CTs avatar
Eftersom det är lag på att ha nät nu så kan inte hyresvärden neka. Men det måste göras snyggt.
Men vill du ha hjälp så försök få fatt i någon snickare - ett mindre företag. En möjlighet kan vara att annonsera efter en för ett mindre arbete. Finns säkert en del arbetslösa snickarkunniga som gärna vill ta ett litet jobb. Men tänk så du inte betalar överpris.
Vad du behöver är ju faktiskt bara smala "plankor" (5-7 cm breda). Balkongens storlek nedtill och upptill samt i balkongens hörn, ev om den är långt någon mellan på höjden och vid väggarna. Måla dom i en lämplig färg som smälter i i omgivningen. Sedan några krokar-öglor att fästa vid väggarna på båda sidor och förankra i hörnen. Sedan häfta fast nätet i samtliga.
Så materialmässigt krävs inte så mycket. Givetvis kan det göras på annat sätt men detta är vad jag nog skulle göra.
En snickare borde kunna göra detta på en halv dag.
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in