2009-06-01, 15:24
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan allihopa, hoppas ni har det bra!

En fråga. iChat!
Jag försöker mer och mer gå över till Appels egna program som ex. mail, funkar superbra. Nu Vill jag ta steget till iChat! MEN, har jag förstått saken rätt om jag säger att man INTE i ichat (utan att hålla på att mixtra) kan lägga till Hotmail-kontakter? Jag har vanliga Gmail och loggar in med det, det funkar väl rätt av?, och försöker sen lägga till kompisar med hotmail-konton, men inget händer hos dom, eller om dom försöker lägga till mig, är det något tjall i inställningarna, eller är iChat så pass dåligt, då är ju programmet överflödigt!

Kram Cass.
Citera
2009-06-01, 15:30
Medlem
systems avatar
iChat tar inte hotmail-/livekonton. Om du vill snacka gratis med andra får du hålla dig till AIM, vilket du kan registrera på www.aol.com. Tämligen meningslöst.

På interna nätverk är dock iChat överlägset.
Citera
2009-06-01, 15:34
Medlem
Cassandraas avatar
Okej, tack för snabbt svar!

Jaa, interna, men varför släpper inte apple det löst, inte kanske att man ska kunna logga in med hotmail, men iallafall Adda, det är sinnessjukt rent ut sagt, ett mycket roligt och intressant program när man tröttnat på Adium!

Tack som sagt för snabbt svar, kram!

EDIT: Eller vad menar du, om jag regestrerar mig på, vaddå, AOL eller vad det hette, kan jag DÅ lägga till hotmail-kontakter, eller är funktionen helt låst?
Citera
2009-06-01, 19:12
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
om jag regestrerar mig på, vaddå, AOL eller vad det hette, kan jag DÅ lägga till hotmail-kontakter
Nej, tyvärr inte.
Citera
2009-06-01, 20:17
Medlem
smurfehs avatar
Sen är ju AIM 100000 gånger vanligare i USA än i Sverige. Jag personligen har bojkottat MSN och kör på AIM
Citera
2009-06-23, 00:16
Medlem
Pestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Sen är ju AIM 100000 gånger vanligare i USA än i Sverige. Jag personligen har bojkottat MSN och kör på AIM

Man borde bojkotta alla sina sk. "vänner" som kör MSN också :P
AIM och ICQ är kompatibla.

iaf, det går att lägga upp och snacka med msn-kontakter via ichat om man relayar via någon jabber/xmpp-server (opensource), som ichat har stöd för. Jabber-servern, i sin tur snackar msn med live-servrarna.

Börja med att ladda hem IM-klienten psi och adda ett konto genom den på en jabber-server med stöd för msn-transport. Ex. jabber.dk
Registrera sedan ditt nyskapade jabber-konto (nickname@jabber.dk) på en av serverns IM-tjänster, i det här fallet MSN. Servern jabber.dk har några stycken olika servrar dedikerade för msn-transport så kan du inte registrera på den ena så testa någon av de andra som inte är fulla.
Skriv in ditt msn-login/lösen and you're good to go.

När det är klart går du till iChat och lägger till ett nytt jabber-konto (nickname@jabber.dk) och passwordet du skapade på servern.
Som msn-server ställer du sedan in den msn-transport-server på jabber.dk som du registrerade tidigare.

Dina msn-kontakter kommer sedan att dyka upp iChat i formatet mail%hotmail.com@jabber.dk om allt gått rätt till..

Det är lite bökigt att få igång, men gillar man ichat och vill ha alla kontakter i en klient så är det iaf möjligt.
Vill dock tillägga att jag tror att filöverföring och video inte fungerar över xmpp.

Det finns en guide här: http://islandinthenet.com/2006/10/10/get-google-talk-msn-yahoo-and-aol-all-talking/

Byt ut GTalk mot iChat istället bara.
Senast redigerad av Pesten 2009-06-23 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in