2009-06-01, 13:39
Medlem
Roraxs avatar
Mmm rubriken suger men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.
Sitter och funderar igen nu när lägenheten är som en bastu att det vore skönt med AC. Flesta AC man kan köpa har antingen en utomhusenhet eller en slang för ventilering av varmluft och kondensvatten.

Har ett hyfsat litet fönster (mina ögonmått suger men kanske 60x40) som jag funderar på om man skulle kunna ta bort. Och sätta dit en fönsterkarm som istället för fönster har typ en massiv träskiva, med ett underbart vackert 125mm ventilationshål färdigmonterat. Vilket skulle innebära att man kan montera in sin AC direkt dit utan att behöva borra i väggen eller ha ett fönster på glänt som släpper ut den härliga svalkan.

Eftersom en bild säger mer än tusen ord så fixade jag såklart ihop en fin illustration över vad jag menar..hrm

http://img194.imageshack.us/img194/6179/79313430.jpg
Citera
2009-06-01, 13:44
Medlem
Tinnituss avatar
Har sett det på ganska många ställen.
Är inte snyggt, men ganska praktiskt :P

De flesta jag sett har vart gjorda av formplyfa eller liknande skivmateriel.

Du kan ju byta så du har det på sommaren när det behövs, och hänger tillbaka det vanliga fönstret på vinterhalvåret.

Bättre isolerat samt att man kan titta ut genom det :P
Citera
2009-06-01, 13:55
Medlem
Roraxs avatar
Finns det någon officiell benämning för det jag är ute efter? Har sökt lite på google på fönsterkarm, fönsterram, AC fönsterkarm och en hel drös andra kombinationer men hittar som ingenting. Är väl usel på att söka eller något.

Hade föredragit om det inte var totalt super fult. Hade föredragit någorlunda diskret utseende. Men man ska inte vara kräsen antar jag

Behöver som inte se ut genom fönstret någonsin egentligen, det sitter så dåligt till nära ett hörn ändå. Så hade inte haft något emot en lösning där man kan byta fönsterkarm och sen ha samma året om. Bara skruva igen ventilationshålet eller något
Citera
2009-06-01, 14:20
Medlem
Tinnituss avatar
Det vanligaste jag sett är folk som köpt en skiva plyfa och bankat dit istället för fönstret, sågat ett hål och satt ett galler för :P

Det finns säkert färdiggjorda lösningar, men kanske inte för alla fönsterstorlekar... tror det blir att åka till bygghandeln och mecka själv om du ska komma billigt undan...

Du har ingen sån där vädringslist någonstans då eller så? Är en sån nog tilltagen så kan man säkert köra utblås genom den.
Tänker på en sån där långsmal list med hål som man kan reglera som sitter i många hus, för att det ska bli lite självdrag utan att man öppnar fönstret.
Citera
2009-06-01, 14:55
Medlem
Roraxs avatar
Nja har ingen vädringslist, men har en fönsterruta i samma storlek som värdingsluckan brukar vara. Visst hade nog fungerat att byta ut hela den rutan mot något med ventilationshål på. Men då är det verkligen krav på att det ska se snyggt ut då man ser det fönstret från alla vinklar i lägenheten heh.

Är inte särskilt händig när det kommer att fixa iordning saker själv. Hade nog kunnat få ordning på något om jag fått tag i en fönsterkarm och sen ordna något icke isolerat som fungerar under sommarmånaderna.

Behöver nog ha en fönsterkarm så att det inte blir för mycket åverkan då jag bor i hyresrätt och de inte blir så glada om jag gör vadsomhelst.

Finns det någon billig butik som säljer "rena" fönsterkarmar för en billig peng?
Eller är man dömd att köpa ett helt fönster och ta sönder för att få ordning på sin vision?
Citera
2009-06-01, 15:17
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorax
Nja har ingen vädringslist, men har en fönsterruta i samma storlek som värdingsluckan brukar vara. Visst hade nog fungerat att byta ut hela den rutan mot något med ventilationshål på. Men då är det verkligen krav på att det ska se snyggt ut då man ser det fönstret från alla vinklar i lägenheten heh.

Är inte särskilt händig när det kommer att fixa iordning saker själv. Hade nog kunnat få ordning på något om jag fått tag i en fönsterkarm och sen ordna något icke isolerat som fungerar under sommarmånaderna.

Behöver nog ha en fönsterkarm så att det inte blir för mycket åverkan då jag bor i hyresrätt och de inte blir så glada om jag gör vadsomhelst.

Finns det någon billig butik som säljer "rena" fönsterkarmar för en billig peng?
Eller är man dömd att köpa ett helt fönster och ta sönder för att få ordning på sin vision?

Det finns ingen ventil tillgänglig som går direkt ut så att säga?
Citera
2009-06-01, 15:23
Medlem
Roraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det finns ingen ventil tillgänglig som går direkt ut så att säga?

Tyvärr inte, tror inte jag får borra hål i väggen heller för att försöka fixa en heller..vilket kanske är tur då jag inte är särskilt händig
Citera
2009-06-01, 15:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Tyvärr inte, tror inte jag får borra hål i väggen heller för att försöka fixa en heller..vilket kanske är tur då jag inte är särskilt händig

OK jag tänkte lite på en liknande tråd som startades för ett tag sedan Går det installera AC här? [bifogad bild, lägenhet]

Är det villa, bostadsrätt eller hyresrätt föresten?
Citera
2009-06-01, 16:10
Medlem
Roraxs avatar
I inlägg nr 5 skrev jag att jag bor i hyresrätt
Därför jag tänkte att det enklaste vore att ersätta fönstret (som jag aldrig tittar ut genom och alltid har persiennerna nere på) med ventilationshålslösningen. Hade hoppats på färdiga produkter som man bara hade mätt måtten på fönstret på och sen köpt ett i samma storlek men verkar inte finnas något sådant
Citera
2009-06-01, 17:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
I inlägg nr 5 skrev jag att jag bor i hyresrätt
Därför jag tänkte att det enklaste vore att ersätta fönstret (som jag aldrig tittar ut genom och alltid har persiennerna nere på) med ventilationshålslösningen. Hade hoppats på färdiga produkter som man bara hade mätt måtten på fönstret på och sen köpt ett i samma storlek men verkar inte finnas något sådant

Sorry missade det

Men tyvärr så måste du isf även höra med hyresvärden eftersom det kan anses att det "skämmer fasaden"

en idé om fönstret går inåt är att ha fönstret öppet och tillverka en skiva med lagom stort hål i som täcker "springan" hela fönstrets höjd, upptill och nedtill monteras kilar i samma material som täcker fönstrets öppningsvinkel. Jag försökte rita lite i paint hur jag tänker men det kanske framgår ändå. Det fungerar även på utåtgående fönster.

Vitsen med detta är att det blir förhållandevis billigt och det går snabbt att ta bort om någon anser att det inte är tillåtet.

Men det kanske är en dålig idé
Citera
2009-06-01, 19:11
Medlem
Ta bort fönstret, sätt dit plyfa skivan och måla skivan i samma färg som fönstret (vitt?) Klart att användas. Är väl inga stora bekymmer.

Har du frånluftsdon i din lägenhet kan du ochså sätta slangen mot frånluftsdonet med ett dragavbrott. ---> http://www.ventin.se/dragavbrott100-p-880.html

Du får inte ta bort donet då du kommer paja ventilationen för dina andra grannar som med all säkerhet kommer börja gnälla med en gång.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in