Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2003-11-17, 14:53
Medlem
BF_Swedens avatar
Nej, det är väl sant att det inte finns något riktigt facit på öppningshänder men för en nybörjare som mig räcker det ju med att använda det som en riktlinje och som stöd innan man själv börjar få koll på det genom intuition eller erfarenhet.

Fixed limit är väl det som jag tänker spela om jag börjar spela med riktiga pengar då det känns relativt tryggt jämfört med pot- och nolimit. Jag antar att det gäller att vara ändå mer strikt med spelet ( inga bluffar och knappt några semi-bluffar) när man spelar fixed limit. Det borde ju medfölja att det blir svårare att vinna eftersom slumpen borde spela större roll än skicklighet jämfört med potlimit och nolimit.

EDIT: Här är det schema som jag kommer att gå efter ( i alla fall till en början)

Having said all that and seeing the obvious best and perhaps not-so-obvious worst hands, let's take a look at what Sklansky and Malmuth say are the best hands to start.

Group 1: AA, KK, QQ, JJ, AKs
Group 2: TT, AQs, AJs, KQs, AK
Group 3: 99, JTs, QJs, KJs, ATs, AQ
Group 4: T9s, KQ, 88, QTs, 98s, J9s, AJ, KTs
Group 5: 77, 87s, Q9s, T8s, KJ, QJ, JT, 76s, 97s, Axs, 65s
Group 6: 66, AT, 55, 86s, KT, QT, 54s, K9s, J8s, 75s
Group 7: 44, J9, 64s, T9, 53s, 33, 98, 43s, 22, Kxs, T7s, Q8s
Group 8: 87, A9, Q9, 76, 42s, 32s, 96s, 85s, J8, J7s, 65, 54, 74s, K9, T8
Citera
2003-11-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Nej, det är väl sant att det inte finns något riktigt facit på öppningshänder men för en nybörjare som mig räcker det ju med att använda det som en riktlinje och som stöd innan man själv börjar få koll på det genom intuition eller erfarenhet.

Precis rätt inställning. Det är en mycket bra grund att bygga vidare på. Men bara för att du har en tabell att kika i så gör det dig inte automatiskt till en vinnare.

Citat:
Fixed limit är väl det som jag tänker spela om jag börjar spela med riktiga pengar då det känns relativt tryggt jämfört med pot- och nolimit. Jag antar att det gäller att vara ändå mer strikt med spelet ( inga bluffar och knappt några semi-bluffar) när man spelar fixed limit. Det borde ju medfölja att det blir svårare att vinna eftersom slumpen borde spela större roll än skicklighet jämfört med potlimit och nolimit.

Tvärtom blir det lättare att vinna, eftersom "slumpen" i det långa loppet är på din sida, så länge du väljer att spela rätt kort med rätt pottodds. I Fixed limit finns det ingen risk att någon ställer in alla sina pengar bara för att testa dina nerver. Det värsta som kan hända om du satsar en tia är att han kan höja en tia till. I No limit kan han ju höja en tusenlapp om han känner för det.

Citat:
EDIT: Här är det schema som jag kommer att gå efter ( i alla fall till en början)

Having said all that and seeing the obvious best and perhaps not-so-obvious worst hands, let's take a look at what Sklansky and Malmuth say are the best hands to start.

Group 1: AA, KK, QQ, JJ, AKs
Group 2: TT, AQs, AJs, KQs, AK
Group 3: 99, JTs, QJs, KJs, ATs, AQ
Group 4: T9s, KQ, 88, QTs, 98s, J9s, AJ, KTs
Group 5: 77, 87s, Q9s, T8s, KJ, QJ, JT, 76s, 97s, Axs, 65s
Group 6: 66, AT, 55, 86s, KT, QT, 54s, K9s, J8s, 75s
Group 7: 44, J9, 64s, T9, 53s, 33, 98, 43s, 22, Kxs, T7s, Q8s
Group 8: 87, A9, Q9, 76, 42s, 32s, 96s, 85s, J8, J7s, 65, 54, 74s, K9, T8

Bra att du hittade just den tabellen, den är mycket bra för en nybörjare. Svårigheten ligger i att lära sig vilka grupper av händer som går att spela i vilka positioner. Och när du spelar, ska du höja eller syna? Där min vän har du nyckeln till hur du når framgång i Texas fixed limit.
Tabellen bör du kunna utantill och i sömnen, om någon väcker dig kl 04.35 och säger K9s? så ska du svara Grupp 6! Men det viktigaste är att lära sig HUR tabellen skall användas.
Citera
2003-11-17, 16:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
Tvärtom blir det lättare att vinna, eftersom "slumpen" i det långa loppet är på din sida, så länge du väljer att spela rätt kort med rätt pottodds. I Fixed limit finns det ingen risk att någon ställer in alla sina pengar bara för att testa dina nerver. Det värsta som kan hända om du satsar en tia är att han kan höja en tia till. I No limit kan han ju höja en tusenlapp om han känner för det.

Jo, du har ju rätt. Jag tänkte lite mer på att det är korten som räknas då och därför spelar slumpen in men jag förstår vad du menar. Om man sköter sina kort rätt vinner man i längden över de som allt för lättvindligt går med och inte har the guts att folda.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in