2009-05-31, 21:21
Medlem
Vridens avatar
Jag och min svåger hamnade i en livlig disskussion om kost idag. Stämmningen blev en aning uppretad efter att han på största möjliga allvar menade att kroppen valde musklerna som energikälla före fett.

Alltså, jag berättade att jag deffar/bantar med hjälp av att dra ner på kolhydradet och på så sätt få kroppen att använda kroppsfettet som en energikälla och därmed gå ned i vikt. Genom att ha ett högt intag av protein och träna hårt så menar jag att jag går ner i fett men får behålla musklerna.

Han sade då att det var en osanning. Genom att dra kolhydraterna så ställer kroppen in sig på att använda musklerna som energikälla. Han menade därmed att med min metod så kommer jag att tappa mina muskler i första hand och därefter mitt kroppsfett.

Jag vill nu gärna kunna överbevisa honom på ett bra sätt så att han förstår att han har fel. Så tillförlitliga källor som visar att min mening är den sanna eftersöks. Artiklar, forskningsrapporter, ja vad som helst. Helst på svenska så att han fattar vad det står! Tack på förhand

/Vriden
Senast redigerad av Vriden 2009-05-31 kl. 21:23. Anledning: stavfel
Citera
2009-05-31, 21:46
Medlem
SergejVeronovs avatar
Vilken löjlig svåger du har. Självklart har du rätt. Fråga honom varför annars folk deffar. Hur lyckas byggare komma ner till några procent kroppsfett till tävling och ändå vara muskelpaket?

För den mer kemiska beskrivningen kan du läsa om citronsyracykeln. Bara sök, finns massor.

Annars kan du söka på ex.vis deff, eller varför inte maila din fråga till en kostrådgivare/kostexpert? Då hade han fått en knäpp på näsan.

Edit: Kanske inte så mycket hjälp men jag är sjukt trött.
Senast redigerad av SergejVeronov 2009-05-31 kl. 21:49.
Citera
2009-05-31, 21:55
Medlem
Übergrovs avatar
Eftersom du använder dina muskler under deffen och kompletterar med extra protein så kan kroppen gå loss på fettreserverna eftersom musklerna behövs för att klara av den belastning din kropp utsätts för genom styrketräningen. Hade du inte använt dina muskler under deffen så kan du vara helt säker på att de gått förlorade.
Citera
2009-05-31, 22:20
Medlem
Vridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Übergrov
Eftersom du använder dina muskler under deffen och kompletterar med extra protein så kan kroppen gå loss på fettreserverna eftersom musklerna behövs för att klara av den belastning din kropp utsätts för genom styrketräningen. Hade du inte använt dina muskler under deffen så kan du vara helt säker på att de gått förlorade.

Jo visst, men inte på grund av att kroppen väljer muskler som energikälla före fett? Muskler är ju en färskvara som måste underhållas i alla läge. Även om jag inte ligger på ett kcal underskott så hade väl ändå musklerna förtvinat om jag hade slutat träna. Eller?
Citera
2009-05-31, 22:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vriden
Jo visst, men inte på grund av att kroppen väljer muskler som energikälla före fett? Muskler är ju en färskvara som måste underhållas i alla läge. Även om jag inte ligger på ett kcal underskott så hade väl ändå musklerna förtvinat om jag hade slutat träna. Eller?

Muskelprotein kan i glukoneogenes forvandlas till glukos, alltsa kolhydrater, vilket ar framsta energikallan for kroppen. Det kan inte fett gora. Sa han har ratt, musklerna anvands fore fettet - om man inte far i sig tillrackligt med protein innebar detta alltsa att man forlorar muskler trots att man tranar om man deffar.

Darfor ar det viktigt att du under en deff ater ordentligt med protein, och att du aven far i dig kolhydrater.
Citera
2009-05-31, 23:12
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Muskelprotein kan i glukoneogenes forvandlas till glukos, alltsa kolhydrater, vilket ar framsta energikallan for kroppen. Det kan inte fett gora. Sa han har ratt, musklerna anvands fore fettet - om man inte far i sig tillrackligt med protein innebar detta alltsa att man forlorar muskler trots att man tranar om man deffar.

Darfor ar det viktigt att du under en deff ater ordentligt med protein, och att du aven far i dig kolhydrater.
En fråga på det här, är 2g/kg verkligen minimum eller klarar man sig på 1-1.5g/kg?

Är rädd att jag får i mig för lite protein som det är nu.

Samt, hur mycket fett är minimum för att man inte ska få problem pga för lite, 0.5g/kg?
Citera
2009-05-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strixez
En fråga på det här, är 2g/kg verkligen minimum eller klarar man sig på 1-1.5g/kg?

Är rädd att jag får i mig för lite protein som det är nu.

Samt, hur mycket fett är minimum för att man inte ska få problem pga för lite, 0.5g/kg?

Tror du klarar dig på 1.5g/kg, det är inte skrivet i sten, det är generella värden. Sen vet jag inte vad som är minimum gällande fett, men generellt värde är 1g/kg om jag inte misstar mig. Det är iallafall en bra gräns, varken för mycket eller för lite antar jag.

OnT: Självklart är det så att musklerna tas som energikälla också om det inte används, enligt kroppens logik så är det bara extra vikt som inte gör någon nytta. Det är därför du måste träna under en deff, då känner kroppen att musklerna behövs i vardagen och kommer försöka prioritera andra energikällor.

Sen är det väl även så att det är lättare för kroppen att göra om muskler till energi än att göra om fett till energi, eller var det tvärtom?
Citera
2009-06-01, 05:53
Medlem
Vridens avatar
Citat:

Men mitt påstående är ju att det är som jag säger OM man får i sig rätt mängd protein!
Citera
2009-06-01, 11:02
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

Fett kan dock omvandlas till ketoner, vilket de kommer göra om du är utan kolhydrater. Ketoner kan helt och håller ersätta kolhydrater. Ketoner är dessutom antikatabola, vilket är extremt fördelaktigt när du deffar.

Glukoneogenes är inte försthandssorteringen på muskelprotein precis, det sker på alla proteiner som man äter dock, alltid, då proteiner innehåller 4kcal som sagt

Även om muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad pågår 24/7, frågan är dock när balansen blir negativ. Jag börjar tvivla mer och mer på den så kallade "Den Termogena Dieten" jag vet att du vet vilken jag menar. Jag är totalt helt övertygad om att LCHF är bättre för diet än "Den Termogena Dieten".

Det jag tänker främst på är just att helt utan kolhydrater så kommer kroppen tillverka ketoner av din a subkutanta- och viscerala fettlager. Då finns det ingen som helst mening för kroppen att bryta ner muskelprotein eftersom man har väldigt mycket kemiskt lagrad energi i fett, som dessutom är mer lätttillgängligt. Det kostar även energi att bryta ner muskelprotein.

För varje kilo fett kan kroppen oxidera 70kcal per dag, har du 30kg fett kan du med andra ord ligga på ett 2100kcal underskott per dag utan att riskera att annan vävnad bryts ner. Självklart är detta värdet på fettoxidation rätt flytande, men ju bättre kondition man har desto lättare tenderar kroppen till att släppa ifrån sig fettlager. Utav dessa fetter kommer då även ketoner bildas för att bland annat försörja hjärnan med energi som endast kan leva på dextros eller ketoner.

Som sagt, ketoner är extremt antikatabola. LCHF är en diet, ingenting annat (så alla LCHF idiot fans, lägg ner eran fana redan, ni stör mig otroligt mycket, skönt att få sagt det ). LCHF är enligt mig den absolut bästa dieten för att bevara muskler. Helst noll kolhydrater, och helst 2g protein / kg kroppsvikt gånger dag, helst inte mer proteiner för då tillverkas mindre ketoner.
Senast redigerad av BengtZz 2009-06-01 kl. 11:05.
Citera
2009-06-01, 11:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Fett kan dock omvandlas till ketoner, vilket de kommer göra om du är utan kolhydrater. Ketoner kan helt och håller ersätta kolhydrater. Ketoner är dessutom antikatabola, vilket är extremt fördelaktigt när du deffar.

Glukoneogenes är inte försthandssorteringen på muskelprotein precis, det sker på alla proteiner som man äter dock, alltid, då proteiner innehåller 4kcal som sagt

Även om muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad pågår 24/7, frågan är dock när balansen blir negativ. Jag börjar tvivla mer och mer på den så kallade "Den Termogena Dieten" jag vet att du vet vilken jag menar. Jag är totalt helt övertygad om att LCHF är bättre för diet än "Den Termogena Dieten".

Det jag tänker främst på är just att helt utan kolhydrater så kommer kroppen tillverka ketoner av din a subkutanta- och viscerala fettlager. Då finns det ingen som helst mening för kroppen att bryta ner muskelprotein eftersom man har väldigt mycket kemiskt lagrad energi i fett, som dessutom är mer lätttillgängligt. Det kostar även energi att bryta ner muskelprotein.

För varje kilo fett kan kroppen oxidera 70kcal per dag, har du 30kg fett kan du med andra ord ligga på ett 2100kcal underskott per dag utan att riskera att annan vävnad bryts ner. Självklart är detta värdet på fettoxidation rätt flytande, men ju bättre kondition man har desto lättare tenderar kroppen till att släppa ifrån sig fettlager. Utav dessa fetter kommer då även ketoner bildas för att bland annat försörja hjärnan med energi som endast kan leva på dextros eller ketoner.

Som sagt, ketoner är extremt antikatabola. LCHF är en diet, ingenting annat (så alla LCHF idiot fans, lägg ner eran fana redan, ni stör mig otroligt mycket, skönt att få sagt det ). LCHF är enligt mig den absolut bästa dieten för att bevara muskler. Helst noll kolhydrater, och helst 2g protein / kg kroppsvikt gånger dag, helst inte mer proteiner för då tillverkas mindre ketoner.

Jaha, dar ser man. Jag var i alla fall nara
Citera
2009-06-01, 12:38
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jaha, dar ser man. Jag var i alla fall nara
Dessutom tillverkar man mer Katabola Kortisola Steroider på LCHF, vilka i sig är väldigt katabola som är negativt men... så frigör dem fett och hjälper till att tillverka ännu mer ketoner, samt höjer ribban för hur mycket fett du kan frigöra per dag, vilket medför än ännu snabbare potentiell vikdnedgång. Katabola Kortisola Steroider(KKS) är livsnödvändiga samt hjälper dig bränna fett. De följer ganska exakt samma tillverkningsmönster som Anabola Androgena Steroider(AAS), där utsöndringen är som störst direkt vid uppvaknandet och vid väldigt fysiskt krävande aktiviteter, så kallad Hormonrespons som sagt

ACTH
Vid stress så utsöndras dock mer ACTH(som i sin tur syntesiserar betydligt mer KKS än AAS) än FSH och LH som är de peptidhormonerna som är ansvariga för Testosteronproduktionen(den vanligaste Anabola Androgenen i människokroppar). ACTH syntesiserar också adrenalin Jag skall förklara mer nedgående vad det egentligen innebär.

Så där kan man ju direkt dra slutsatsen att stress alltid är dåligt, speciellt på hormonella nivåer, men KSS och adrenalin i sig är inte dåligt. KSS har väl dumt nog blivit förknippade med stress, sjukdomar och allmän "dålighet". Visst, är hormonbalansen konstig så är det ju alltid dåligt, men det gäller allt. Eftersom stress utsöndrar mer adrenalin och mer KKS är detta i sig dåligt dock, men läs mer nedan.

Katabola Kortisola Steroider och selektiv insulinblockering:
KKS i sig är väldigt speciellt dock, på pappret kan man tro att LCHF är extremt dåligt, och att man behöver genomföra en typ "Termogen Diet" eller liknande. Men om man kollar lite mer noga på det så inser man att så inte är fallet. Jag skall ge ett par exempel.

KKS blockerar insulinet vid cellerna med hjälp av artificiell insulinresistens detta leder i normala tillstånd till att blocksocker och insulinnivåerna ökar, eftersom det gör cellerna mer insulinresistanta (KKS blockerar inte levern dock och fettceller nämnvärt dock, KKS är selektivt insulinreceptorblockerande, vilket i sig är väldigt katabolt. ) På sikt kan du få diabetes typ 2 av för mycket KKS- och Adrenalin hormoner i kroppen då kroppen måste producera mer insulin för att få samma effekt (om du inte har annan energikälla, tex ketoner ), därför finns det studier gjorda på att Kortisola Steroider skapar fettma, därmed skapar stress fetma eftersom KKS och adrenalin är selektivt insulinblockerande, blockerar inte nämnvärt i fettvävnad och leverceller, därmed ökad fetma vid normala tillstånd, dock inte ketosis. Men som sagt gäller ju såklart kcal in kcal ut i alla fall. Men nu kommer vi till det intressanta dock.

Ketosis:
När du är nästan helt utan kolhydrater på en LCHF diet så börjar kroppen tillverka KKS och Andrenalin mer än innan, det blockerar glukos ifrån att gå in i cellerna, mer eller mindre. Helt enkelt gör dina celler mer insulinresistanta, då KKS och andrenalin blockerar insulinreceptorerna, förutom fettceller och leverceller (väldigt viktigt att notera). För att spara kroppens blodsockernivåer då kolhydratslagren börjar tryta. Eftersom hjärnan behöver glukos eller ketoner för att överleva är detta helt enkelt en mekanism för att vi inte plötsligt skall dö. Katabola Kortisola Steroider är i sig är också väldigt fettnedbrytande, vilket är nästa steg i processen. Nu börjar kroppen frigöra mycket fett från de subkutanta- och viscerala fettlagrerna för att använda som energi och att tillverka ketoner. Ketoner är extremt antikatabola och motverkar den negativa effekten av KKS. Så helt enkelt har man ett annat hormonellt tillstånd vid en LCHF diet, som på pappret ser ut att vara väldigt dåligt, men de samarbetar med varandra och ökar effekten av varandra.

Låga blocksocker nivåer --> mer KKS och mer Adrenalin --> Insulinblockerande i tex skelettmuskulatur så att musklerna inte använder kolhydrater --> Ketoner tillverkas, som är antikatabola --> kroppen använder ketoner som bränsle istället för dextros(blodsocker) --> mer KKS och andrenalin utsöndras som bryter ner ännu mer fett och hindrar musklerna ifrån att använda dextros, därför hämmar man effekten av glukoneogenes (detta bryter ner muskler om du äter för lite proteiner) ännu mer, då kolhydrater inte ens behövs --> som tillverkar ännu mer ketoner då ännu mer fett finns tillgängligt.

I början på en LCHF diet är man ofta väldigt trött, precis som om man har diabetes helt enkelt, då insulinet inte når dina celler, samt att hjärnan har begränsad energitillgång, men när väl hela karusellen har dragit igång är det inga problem utan snarare positivt.

Summa:
Som sagt, LCHF är en dietmetod, ingen byggarmetod. Det är lika viktigt att styrketräna på LCHF som på alla andra dietmetoder, för att hämma muskelförlust

Kuriosa/Övrigt:
Förklarar väl kanske därför vissa inte är hungriga på morgonen? Vem vet?
Oj det tog lång tid att skriva, hoppas nån läser ;]
Har för övrigt inte ätit frukost än, fast jag varit vaken i 2.5 timmar, sjukt va katabol jag är nu. Kommer ju dö snart

Är rätt hungrig nu iaf, så blir väl att äta
Citera
2009-06-01, 12:38
Medlem
Übergrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vriden
Alla som brutit något vet att muskler är en riktig färskvara som måste underhållstränas för att inte förtvina...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in